/

اصرار روسیه بر ادامه همکاری نظامی با جمهوری اسلامی علی رغم فشار آمریکا

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درخواست واشینگتن از تهران برای توقف فروش پهپاد به مسکو، گفت: همکاری نظامی روسیه و جمهوری اسلامی تسلیم فشارهای ژئوپلیتیک نخواهد شد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز به نقل از یک مقام ایرانی و یکی دیگر از افراد مطلع از مذاکرات میان تهران و واشینگتن نوشت: ایالات متحده، ایران را برای توقف فروش پهپادهای نظامی به روسیه زیر فشار قرار داده است.

در واکنش به این گزارش ریابکوف تأکید کرد که «دشمنان تلاش می‌کنند که همکاری نظامی روسیه و جمهوری اسلامی را سیاسی کنند و این تلاش‌ها متوقف نخواهد شد».

او ادامه داد: «هیچ تغییری وجود ندارد و همکاری با ایران ادامه خواهد داشت. ما کشورهای مستقلی هستیم و تسلیم فشارهای آمریکا و اقمارش نمی‌شویم».

فایننشال تایمز در گزارش روز چهارشنبه ۲۵ مرداد خود عنوان کرده بود که فشار آمریکا به جمهوری اسلامی در رابطه با تحویل‌ندادن پهپاد به روسیه بخشی از «تفاهم نانوشته» گسترده در گفتگوهایی است که با هدف تنش‌زدایی و مهار برنامه اتمی ایران انجام شده است.

به گفته این رسانه بریتانیایی این گفت‌وگوها در کنار مذاکرات برای مبادله زندانیان انجام شدند که هفته گذشته به انتقال چهار شهروند ایرانی‌ــ‌آمریکایی از زندان به حبس خانگی منتهی شد.

این منابع گفته‌اند که آمریکا همچنین خواستار توقف تامین یا فروش قطعات یدکی این پهپادها است.

همچنین مقام سیاسی گفت‌وگوکننده با فایننشال تایمز که نخواست نامش فاش شود اضافه کرده که «آمریکا و حکومت ایران سر بیشتر مسائل به توافق‌هایی رسیده‌اند، اما گفت‌وگوها‌ــ که از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود‌ــ به‌ویژه در مورد روسیه در قطر و عمان ادامه خواهد یافت».

در زمان انتشار خبر و گمانی زنی ها درباره فشار ایالات متحده بر جمهوری اسلامی برای توقف فروش پهپادها به روسیه، نورنیوز، رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی گزارش فایننشال تایمز را رد کرد و آن را دروغ‌پردازی خواند.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه یکم شهریور اعلام کرد که معاون وزیر دفاع این کشور با فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی درباره همکاری‌های نظامی گفت‌وگو کرده است.

طبق این اطلاعیه که در خبرگزاری اینترفکس روسیه بازتاب یافته است، الکساندر فومین با سرتیپ کیومرث حیدری درباره چگونگی توسعه این همکاری‌ها به بحث و گفت‌وگو پرداخته است.

اوایل مردادماه مقام‌های سرویس‌های امنیتی آمریکا هشدار دادند که همکاری ایران و روسیه برای ساخت کارخانه پهپادسازی مسکو می‌تواند توانایی کرملین برای حمله به اوکراین را افزایش دهد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا خبر داده که انتظار می‌رود با تکمیل این مجتمع تولید پهپاد، که روسیه به کمک ایران می‌سازد، «زرادخانه بسیار بزرگتری از پهپاد برای جنگ در اوکراین در اختیار روسیه قرار بگیرد.»

این تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که ساخت این کارخانه اوایل سال میلادی آینده به پایان خواهد رسید.

پیش از این روابط جمهوری اسلامی و روسیه به دلیل تحریم های غرب گسترده بود اما پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین این همکاری های ابعاد جدیدی به خود گرفت و گسترش یافت. با ادامه تحریم ها و فشار بر دو کشور، همکاری های نظامی ایران و روسیه مسیر پرسرعتی به خود گرفت و همکاری ها عمیق تر از گذشته شده است.