/

اسرائیل توافق جمهوری اسلامی و آمریکا را «تامین مالی تروریسم» خواند

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش به توافق تهران و واشینگتن اعلام کرد «هرگونه توافقی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده که برنامه هسته‌ای ایران را از بین نبرد، توافقی ناکافی است و تنها به تامین مالی نیروهای تروریست نیابتی ایران کمک می‌کند.»

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از رسانه‌های اسرائیل، دفتر بنیامین نتانیاهو شامگاه شنبه ۲۱ مرداد در بیانیه‌ای نوشت «توافق‌هایی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از بین نمی‌برد، برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف نمی‌کند».

این بیانیه افزود: چنین توافق‌هایی «تنها پولی در اختیار رژیم ایران می‌گذارد که گروه‌های تروریستی نیابتی ایران را تأمین مالی می‌کند».

رسانه‌های اسرائیل در سه روز نخست انتشار گزارش‌ها در خصوص این توافق، درباره چرایی «سکوت» دولت اسرائیل و نخست‌وزیر این کشور، گمانه‌زنی کرده و آن را با رویکرد قدیمی و همیشگی نتانیاهو در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران متضاد دانسته بودند.

دفتر بنیامین نتانیاهو اما در واکنش خود نوشت «موضع اسرائیل مشخص است».

ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل قرار است در روزهای آینده به واشینگتن سفر کند تا درباره موضوع‌هایی از جمله تهدیدهای ایران و نیز عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی، با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون و نخست‌وزیر پیشین اسرائیل نیز در توئیتی نوشت که تنش‌های ایجاد شده میان دولت‌های اسرائیل و آمریکا از جمله بر سر طرح تغییرات قضایی در اسرائیل، به توان اسرائیل در انتقاد از توافق جاری میان واشینگتن و تهران لطمه زده است.

به نوشته آقای لاپید، توافق یادشده «بخشی از آسیبی است که از وخامت رابطه آمریکا و دولت کاملاً دست‌راستی و شکست‌خورده اسرائیل» ناشی شده است.

او افزود «اکنون آمریکایی‌های با ایرانی‌های توافقی کرده‌اند که میلیاردها دلار به ایران سرازیر می‌کند و دیگر کسی به موضع اسرائیل گوش نمی‌دهد».

آویگدور لیبرمن، یکی دیگر از مهره‌های اصلی اپوزیسیون اسرائیل، روز یک‌شنبه ۲۲ مرداد به رادیوی ارتش این کشور گفت که توافق تهران- واشینگتن «بهای سنگینی است که اسرائیل به دلیل نبود ارتباط میان دفتر نخست‌وزیری با کاخ سفید بر سر طرح قضایی، مجبور به پرداخت آن شده است».

آقای لیبرمن افزود، بنیامین نتانیاهو مقابله با ایران را یکی از اهداف اصلی خود در بازگشت به دولت (در دی ماه پارسال) اعلام کرد اما «سکوت و بی‌اثری» اسرائیل موجب شده که ایران به زودی شش میلیارد دلار به خزانه خود واریز کند.

از سوی دیگر، تامیر پاردو، رئیس پیشین موساد، گفت اسرائیل باید از هر توافقی برای کاهش تنش با ایران استقبال کند. به گفته او، بنیامین نتانیاهو باید «دست و پای» دولت آمریکا را ببوسد.

رئیس پیشین موساد در توضیح دیدگاه خود شنبه‌شب ۲۱ مرداد به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت توان ارتش ما برای اقدام در برابر ایران، در نتیجه اختلافات عمیق داخلی اسرائیلی برسر طرح تغییرات قضایی مورد نظر دولت بنیامین نتانیاهو، آسیب دیده است.

دو مقام «دفاعی» اسرائیل روز جمعه به نیویورک تایمز گفته بودند که توافق واشینگتن- تهران بخشی از «تفاهم‌های گسترده‌تر» بین طرفین است که براساس آن، ایران متعهد شده سطح غنی‌سازی اورانیوم در برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده و گروه‌های نیابتی خود در عراق و سوریه را نیز از حمله به نظامیان آمریکایی بازدارد.

مقامات دولت جو بایدن در واکنش به گزارش نیویورک تایمز به وجود یک تفاهم محدود اشاره کرده و تأکید کردند که بخشی از تفاهم بزرگ‌تر نیست. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که این تفاهم به مفهوم لغو یا کاهش تحریم‌های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران نیست.

با این حال، روزنامه وال‌استریت جورنال روز ۲۱ مرداد نوشت که در چارچوب توافق یادشده، ایران «به طور قابل توجهی» سرعت انباشت اورانیوم غنی‌شده را کاهش داده و سطح غنی‌سازی اورانیوم را محدود نگه داشته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گزارش وال‌استریت جورنال را رد یا تأیید نکرد اما افزود که آمریکا از هر گامی در این مسیر استقبال می‌کند.

ایالات متحده و جمهوری اسلامی از آزادی چند تبعه آمریکایی از زندان‌های ایران در ازای آزادی چند زندانی در ایالات متحده و همچنین اجازه دسترسی ایران به منابع مالی مسدود شده خود در کره جنوبی، برای تامین نیازهای بشردوستانه مانند غذا و دارو، خبر داده‌اند.

شورای امنیت ملی آمریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو زندانی دیگری که هویت آنها طبق خواست خودشان خصوصی می‌ماند، از زندان به حبس خانگی منتقل شده‌اند.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده سعی کرده است تا ایران را به توافق هسته‌ای که پس از خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸ از هم پاشید، بازگرداند.