/

استفاده روسیه از بیش از ۳۰۰ پهپاد ساخت ایران بر علیه اوکراین در ماه گذشته

وزارت دفاع بریتانیا در تازه ترین ارزیابی خود از جنگ اوکراین می گوید روسیه در ماه گذشته میلادی از بیش از ۳۰۰ پهپاد شاهد-۱۳۶، ساخت جمهوری اسلامی ایران برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده کرده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

وزارت دفاع بریتانیا در تازه ترین ارزیابی خود از جنگ اوکراین می گوید روسیه در ماه گذشته میلادی از بیش از ۳۰۰ پهپاد شاهد-۱۳۶، ساخت جمهوری اسلامی ایران برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده کرده است.

به گزارش فرانیوز، براساس اعلام وزارت دفاع بریتانیا این بیشترین میزان استفاده از پهپادهای شاهد در جنگ روسیه علیه اوکراین بوده و ۹۰ درصد این حملات خنثی شده است.

اوکراین از سرنگون کردن تعداد زیادی از این پهپادها خبر داده است.

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بارها از جمهوری اسلامی خواسته است در ارسال پهپاد به روسیه تجدید نظر کند.

طی روزهای اخیر نیز نیروهای دفاعی اوکراین اعلام کرده بودند که در جریان موج جدید حملات هوایی روسیه به کی‌اف در اوایل صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته، بیش از ۲۰ پهپاد ساخت جمهوری اسلامی را سرنگون کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی طی هفته‌های اخیر از همه مردم ایران خواست تا برای قرارنگرفتن در سمت تاریک تاریخ بر تصمیم جمهوری اسلامی برای ارسال پهپاد به روسیه تأثیر بگذارند و همدست ترور و ارعاب روسیه نشوند.

روسیه از آغاز تهاجم خود به اوکراین، همکاری نظامی با جمهوری اسلامی را افزایش داده است. هرچند حکومت ایران در ابتدا ارسال پهپادهای تهاجمی به اوکراین را تکذیب می‌کرد، اما بعدها با اذعان به این اقدام گفت که شمار معدودی از این پهپادها را قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشته است.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تا کنون جمهوری اسلامی را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه و حمایت تسلیحاتی از این تجاوز نظامی، هدف چندین دور تحریم قرار داده‌اند.

روزنامه اورشلیم‌پست نیز با انتشار گزارشی در روز یکشنبه، ۲۸ مه (۷ خرداد)، از افزایش استفاده روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع اوکراین خبر داد و به بررسی این موضوع پرداخت.

این روزنامه به آمار ارائه شده از سوی وزارت دفاع اوکراین استناد کرد و نوشت: «روسیه تاکنون بیش از ۲۹۰۰ پهپاد را در جنگ با اوکراین از دست داده است. بر اساس داده‌های نیروی هوایی اوکراین که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، پدافند هوایی اوکراین بیش از ۳۰۰ هواپیمای بدون سرنشین را فقط در ماه مه رهگیری کرده است.»

در پی حملات گسترده روسیه به کی‌یف با پهپاد‌های ساخت جمهوری اسلامی ،پارلمان اوکراین هفته گذشته گزارش داد که نمایندگان مجلس این کشور لایحه‌ تحریم‌های ۵۰ ساله‌ علیه ایران را تصویب کرده‌اند.

براساس این لایحه، فعالیت‌های تجاری با ایران، توقف ترانزیت منابع، پروازها و حمل‌ونقل ایران بر فراز اوکراین ممنوع می‌شود.

همچنان در این لایحه ممنوعیت اعطای فناوری و حقوق مالکیت معنوی به شهروندان ایرانی و سرمایه‌گذاری در این کشور نیز گنجانده شده است.