/

ارائه شواهد کمک پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه توسط آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا با دعوت از مقامات دیگر کشورها و نمایش قطعات پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی که در اوکراین و عراق سقوط کرده شواهدی از کمک حکومت ایران به روسیه در تجاوز به اوکراین ارائه کردند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این نهاد اطلاعاتی آمریکا شواهد ارائه شده را «غیرقابل انکار» خواند و عنوان کرد که آنها نشان می دهد جمهوری اسلامی ناوگانی از هواپیماهای مسلح یک‌طرفه را برای جنگ در اوکراین به روسیه می‌دهد.

ارائه این شواهد پس از جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل بقایای چندین پهپاد سرنگون شده در اوکراین و عراق توسط تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا صورت گرفت و اکنون این نهاد یافته‌های خود را با دولت‌های خارجی، اعضای کنگره و خبرنگاران به اشتراک گذاشته‌ است.

در این نمایشگاه یک پهپاد تقریباً سالم شاهد-۱۳۱ که سال گذشته در کردستان عراق به دست آمده به نمایش گذاشته شده است. همچنین بقایای بال و موتور پهپاد‌های شاهد-۱۳۱ که در اوکراین سرنگون شده‌اند نیز به نمایش درآمده است تا نشان داده شود که هر دو کاملاً شبیه یکدیگر هستند.

یک عضو آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا با مقایسه پهپاد ساخت ایران که در عراق سقوط کرده بود با بقایای پهپادهایی که در اوکراین ساقط شده‌اند گفت که به جر نوشته روسی روی بدنه آنها عملاً این پهپاد‌ها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

یکی از کارشناسان آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به خبرنگاران گفت هدف از نشان دادن این شواهد به مقام‌های خارجی و اعضای کنگره، تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی و ثابت‌کردن این موضوع است که پهپادهایی که با آنها به مناطق غیرنظامی در اوکراین حمله می‌شود، طراحی و ساخت ایران هستند.

لیندا گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی بر عهده دارد، به تازگی عنوان کرد که استفاده از پهپادهای جمهوری اسلامی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و خواهان تحقیق در این رابطه شد.

یکی دیگر از سخنگویان آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گفت حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در حمله به اوکراین همزمان با نشانه‌های کمک مسکو به تهران در پیشبرد برنامه فضایی خود که می‌تواند به توسعه برنامه موشک بالستیک جمهوری اسلامی کمک کند، از تعمیق شراکت دو کشور حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا بر این باورند که پهپادهای شاهد ۱۳۱، فاقد تجهیزات الکترونیکی پیشرفته هستند اما با حمل کلاهک انفجاری ۲۰ کیلوگرمی، می‌توانند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز می‌کنند.

به گفته این تحلیلگر این آژانس، روس‌ها به‌ندرت از پهپادهای ایرانی در میدان نبرد در اوکراین استفاده می‌کنند و در عوض ساختمان‌ها را در شهرها هدف قرار می‌دهند تا رعب و وحشت ایجاد کنند، پدافند هوایی اوکراین را تحلیل ببرند، و به نیروگاه‌های برق یا آب آسیب بزنند. او گفت که پهپادها در دسته‌های بیش از ۲۰ تایی در یک‌زمان پرتاب می‌شوند و صدای وزوز موتور ملخی پهپادها شبیه صدای موتورگازی یا ماشین چمن‌زنی است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا به تازگی عنوان کرده بودند که روسیه در حال ساخت یک مرکز تولید پهپاد در این کشور با کمک حکومت ایران است که می‌تواند در جنگ اوکراین تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

تحلیل‌گران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در جریان یک جلسه توجیهی با گروهی کوچکی از خبرنگاران عنوان کردند که انتظار می‌رود تأسیسات تولید پهپاد در حال ساخت، زرادخانه پهپادی جدیدی را در اختیار روسیه قرار دهد که «بسیار بزرگ‌تر» از آن چیزی است تا به امروز از ایران تهیه شده است.