/

ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی با کشورهای منطقه

رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که جمهوری اسلامی قصد دارد که یک ائتلاف دریایی با مشارکت کشورهای حوزه خلیج‌فارس و برخی دیگر از کشورهای منطقه تشکیل دهد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که جمهوری اسلامی قصد دارد که یک ائتلاف دریایی با مشارکت کشورهای حوزه خلیج‌فارس و برخی دیگر از کشورهای منطقه تشکیل دهد.

به گزارش فرانیوز، شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی امروز ۱۳ خرداد در یک برنامه تلویزیونی از شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید در منطقه خبر داد و گفت که «ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی را داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است.»

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که کشورهای دیگری مانند امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند نیز برای حضور در این ائتلاف درخواست داده‌اند.

او در ادامه مدعی شد که «تقریباً همه کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به صورت مشترک با هم‌افزایی قابل توجه امنیت را برقرار کنند. در این راستا، ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل‌گیری در منطقه و فرامنطقه است.»

شهرام ایرانی اضافه کرده که به‌‌زودی «منطقه ما از هر نیروی غیرموجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.»

حکومت ایران اخیراً تلاش کرده تا روابط تیره خود را با چندین کشور عرب خلیج‌فارس ترمیم کند و در اواسط اسفندماه، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی تحت توافقی با میانجیگری رژیم چین به خصومت‌های هفت‌ساله خود پایان دادند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی همچنین به ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین اشاره کرد و گفت: این ائتلاف سه‌جانبه که سالیانه رزمایش‌هایی را هم در قالب آن برگزار می‌کنیم در حال توسعه است.

به دنبال بهبود روابط میان تهران و ریاض روابط ایران و امارات نزدیک‌تر شده و تنش‌ها میان دو طرف کاهش یافته است و نشانه‌هایی از بهبود روابط حکومت ایران و مصر نیز مشاهده می‌شود.