ادامه مسمومیت‌های الکلی در ایران؛ ۷ نفر به دنبال مصرف مشروبات تقلبی در پرند و رباط کریم جان باختند

با ادامه موج مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ایران، این بار در پرند و رباط کریم ۷ نفر جان باختند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، امید احمدی فرماندار پرند خبر داد که طی چهار روز گذشته در رباط کریم و پرند ۷ نفر بر اثر استفاده از مشروبات الکی تقلبی فوت شدند و ۲۲ نفر هم تاکنون مسموم شده‌اند.

فرماندار رباط کریم افزود که تعدادی از مسموم شدگان و جان‌باختگان مشروبات الکلی مسموم در این شهرستان از «اتباع [افغان]» و مابقی از اهالی شهرهای پرند و رباط کریم هستند.

او با اشاره به اینکه توزیع مشروب‌های تقلبی منشأ دقیقی ندارد، اضافه کرد: دلیل تعدادی از فوتی‌ها متأسفانه به‌خاطر دیر رجوع‌کردن به بیمارستان بود، شاید اگر زودتر مراجعه می‌کردند دچار این اتفاق تلخ نمی‌شدند.

روز گذشته نیز محمود حسین‌پور، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد که از روز ۳۱ خرداد ۲۵ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی به مراکز درمانی این استان مراجعه کرده‌اند.

به گفته وی «افراد مسموم شده در رده سنی ۱۶ تا ۶۵ساله بوده و در حال حاضر ۱۳ نفر بعد از دریافت خدمات درمانی اولیه و رفع علائم خطر، ترخیص شده و ۱۱ نفر همچنان بستری هستند.»

مسمومیت ناشی از مشروبات تقلبی در ایران سابقه داشته است اما موج جدید این مسمومیت‌ها از روزهای پایانی خردادماه و در استان البرز آغاز شد.

بر اساس گزارش‌های اولیه که در ۲۷ خرداد منتشر شد، گفته شد که طی چند روز پیش از آن ۹۵ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی در این استان مسموم شده و ۱۴ تن از آنها نیز جان باخته‌اند.

البته بعد از گذشت چند روز این آمار افزایش یافت و تعداد مسموم شدگان به ۱۹۱ تن رسید و تعداد جان‌باختگان نیز به ۱۷ نفر افزایش یافت.

پس از آن نیز سرپرست شبکه بهداشت و درمان سردشت آذربایجان غربی گفت: ۷ نفر بر اثر مصرف الکل دست‌ساز در این شهرستان مسموم شدند و به بیمارستان خمینی سردشت مراجعه کردند.

با توجه به اینکه فروش و مصرف مشروبات الکلی در ایران ممنوع است؛ عموماً از طریق قاچاق وارد این کشور شده، یا به شکل مخفیانه در داخل ساخته می‌شود. به همین دلیل نظارتی بر ساخت آن وجود ندارد.

مشروبات الکلی تقلبی و یا «دست‌ساز» موجب مرگ، مسمومیت یا نابینایی شهروندان ایرانی زیادی در سال‌های اخیر شده است.

عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران پیش‌تر اعلام کرد که در سال گذشته «۶۴۴ نفر» به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست داده‌اند.