ادامه روند مسموم سازی دانش آموزان/ رسانه های داخلی از انعکاس اخبار منع شدند

براساس گزارش های منتشر شده در روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، حملات شیمیایی به مدارس مختلف کشور منجر به مسمومیت تعداد زیادی از دانش آموزان شد که در پی آن شماری به مراکز درمانی و بیمارستان ها منتقل شدند. در همین حال رسانه های داخلی از انتشار و انعکاس اخبار مربوطه منع شدند.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

براساس گزارش های منتشر شده در روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین، حملات شیمیایی به مدارس مختلف کشور منجر به مسمومیت تعداد زیادی از دانش آموزان شد که در پی آن شماری به مراکز درمانی و بیمارستان ها منتقل شدند. در همین حال رسانه های داخلی از انتشار و انعکاس اخبار مربوطه منع شدند.

به گزارش فرانیوز، حمله با گاز شیمیایی روز سه‌شنبه نیز در مدارس چند شهر از جمله اصفهان، تبریز، کرمانشاه، مشهد، کامیاران، اشنویه و گناوه ادامه داشت.

از آغاز سال جدید مدارس در هشت استان کشور مورد حملات شیمیایی قرار گرفته اند.

امروز در شهر شاهین شهر اصفهان، مدارس دخترانه انصاری، طلوع، آل یاسین، شایان، مسعود باقری، محمد نصری و منوچهر انصاری هدف حمله قرار گرفتند.

شاهدان عینی درباره مدرسه دخترانه انصاری گفتند مسئولان مدرسه، در را بستند و حتی اجازه زنگ زدن دانش آموزان به خانواده را نمی‌دادند. همچنین در یک ویدئو که از مدرسه آل یاسین شاهین شهر منتشر شد، خانواده‌ها در نهایت در مدرسه را شکستند تا به دانش آموزان دختر کمک کنند. آنها می‌گویند مسئولان مدرسه در را بسته بودند و اجازه خروج دانش آموزان دختر را نمی‌دادند. در مدرسه شایان هم دو آمبولانس اعزام شد اما هیچ کدام ماسک اکسیژن نداشتند.

در شهر گناوه در استان بوشهر، مدارس زینب و عترت و حجاب هدف حمله گاز شیمیایی قرار گرفتند.

سایت خبری هه‌نگاو همچنین گزارش داد به دبیرستان دخترانه خدیجه کبری در شهر اشنویه و مدارس دخترانه ۱۷ شهریور، فاطمه زهرا و فهمیده در کامیاران نیز حمله با گاز شیمیایی شده است.

براساس گزارش سایت خبری «هه‌نگاو» چندین مدیر مدرسه در شهر بانه از این سازمان حقوق بشری خواسته‌اند به خانواده دانش‌آموزان اطلاع دهد که «تا زمان برقراری امنیت کامل» از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری کنند.

این درحالی ست که رسانه های داخلی مدتی است از انعکاس اخبار مسمومیت دانش آموزان خودداری می کنند.

گزارش ها حکایت از آن دارد که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی با هدف سانسور اخبار مربوط به این مسمومیت‌ها، ابلاغیه‌ای مبنی بر عدم پوشش اخبار مسمومیت دانش‌آموزان به رسانه‌های خبری داخلی ارسال کرده است.

در این ابلاغیه خطاب به رسانه‌ها آمده است: «انتشار اخباری نظیر «ادعای مسمومیت‌های جدید در مدارس» و محتواهای مشابه و مرتبط با این موضوع که می‌تواند امواج جدید نگران‌کننده در جامعه ایجاد کند، به‌ویژه به نقل از منابع غیرمعتبر از جمله برخی مسئولان استانی که ممکن است توجیه نباشند، مغایر با این سیاست رسانه‌ای بوده، در ابعاد ملی موجب آسیب جدی به کشور خواهد شد. از این‌رو و نیز با توجه به تأکیدات مراجع ذیصلاح، مقتضی است، رسانه‌ها از انتشار اخبار مشابه و غیرمستند اکیداً خودداری نمایند. منابع معتبر در این زمینه وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور است.»

از آغاز موضوع مسموم سازی دانش آموزان در مدارس، مسئولان مربوطه به دنبال کوچک انگاری آن بودند وهمواره تاکید داشتند مسئله مهمی روی نداده است یا بعضا اتفاقات رخ داده در این حوزه را ناشی از شیطنت دانش آموزان خواندند.

به طوریکه مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۲۳ اسفند گذشته خطاب به خبرنگاران با اظهار این‌که «مسمومیت یک چیزی است که باید عوارض آن مشخص باشد» گفت: «بهتر است از کلمه بدحالی به جای مسمومیت استفاده کنیم.»

روز گذشته میراحمدی معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور نیز در گفتگویی در این باره گفت : چند موردی که در سال جدید پیش آمد بسیار محدود بود، تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها و مدارس بوده است؛ البته اعلام شد که حتماً برخوردهای انضباطی جدی با این افراد صورت گیرد و در موارد دیگر نیز در صورت لزوم به دستگاه قضایی معرفی شوند.

او افزود: یکی، دو مورد نیز استفاده از گاز فلفل توسط دانش‌آموزان بوده است که شناسایی شدند و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد.

براساس این گزارش روند مسموم سازی دانش آموزان در مدارس سراسر کشور از آذرماه سال گذشته آغاز شده و تاکنون تداوم داشته است. اما تا امروز مسئولان و متولیان امر در نیروی انتظامی، وزارت کشور و آموزش و پرورش هیچ اقدامی در راستای شناسایی و یا دستگیری عوامل آن نداشته و حتی مسئله را بسیار کوچک می پندارند.