ادامه رجزخوانی‌های جمهوری اسلامی؛ رونمایی پهپاد «مهاجر ۱۰» در شرایطی که ایران متهم به صدور پهپاد به روسیه است

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی در حالی امروز از پهپاد «مهاجر ۱۰» با قابلیت حمل، توانایی پرواز و شعاع عملیاتی بهینه‌شده رونمایی کرد که از سوی اوکراین و متحدان غربی این کشور، به ارسال پهپادهای تهاجمی به روسیه متهم است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به نقل از خبرگزاری دولتی ایرنا، پهپاد «مهاجر ۱۰» قادر است همراه با حمل محموله‌ای سیصد کیلوگرمی، شش برابر ظرفیت «مهاجر ۶»، تا مسافت دو هزار کیلومتر و به مدت ۲۴ ساعت پرواز کند.

این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند با ظرفیت سوخت ۴۵۰ لیتری و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت، انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را جابه‌جا کند.

امیرمحمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، این پهپاد را «استثنایی» خوانده و گفته است که با نصب تجهیزات مخابراتی و راداری بر روی آن می‌تواند «نقش هواپیمای شناسایی» را نیز ایفا کند.

جمهوری اسلامی از سوی اوکراین و متحدان غربی این کشور از جمله اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا و کانادا به ارسال پهپادهای تهاجمی به روسیه متهم است؛ پهپادهایی که بنا بر اعلام منابع غربی در حمله به شهروندان و تاسیسات غیرنظامی اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر همین اساس، متحدان غربی اوکراین تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های فعال در صنایع پهپادی ایران وضع کرده‌اند.

در مقابل، جمهوری اسلامی تاکید دارد که ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه پیش از تهاجم نظامی این کشور به خاک اوکراین انجام شده و این اقدام با هدف استفاده از آنها در جنگ اوکراین صورت نگرفته است.

تهران تاکنون صدها فروند از پهپادهای خود را به روسیه صادر کرده است. در این ارتباط، آمریکا، کانادا و بریتانیا شماری از اشخاص و شرکت‌های تولیدکننده قطعات پهپاد در ایران و کشورهای خارجی را به دلیل تأمین تسلیحات و قطعات مورد نیاز روسیه برای جنگ علیه اوکراین تحریم کرده‌اند.

براساس گزارش ها در ویدیوی انتشار یافته در رسانه‌های ایران از پهپاد «مهاجر ۱۰» و دیگر صنایع نظامی، زیرنویسی هم به دو زبان فارسی و عبری با مضمون « پناهگاه‌های‌تان را آماده کنید»، دیده می‌شود.

خبرگزاری رویترز این متن را نشانه‌ای از تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل ارزیابی کرده است.