/

ادامه تنش ها میان تهران و باکو؛ جمهوری اسلامی ۴ دیپلمات آذربایجان را اخراج کرد

خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت جمهوری اسلامی نوشت که چهار دیپلمات وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در تهران و تبریز، به عنوان عنصر نامطلوب شناخته و اخراج شدند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت جمهوری اسلامی نوشت که چهار دیپلمات وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در تهران و تبریز، به عنوان «عنصر نامطلوب» شناخته و اخراج شدند.

به گزارش فرانیوز، این اقدام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به باکو در اخراج دیپلمات‌های ایرانی انجام شده است.

جمهوری آذربایجان اواسط فروردین ماه امسال، فعالیت چهار دیپلمات ایرانی را به دلیل آنچه که فعالیت‌های مغایر با ماموریت دیپلماتیک خود و مغایر با کنوانسیون ۱۹۶۱ خوانده شده، «عنصر نامطلوب» معرفی کرده و خواستار آن شد که آنها در مدت ۴۸ ساعت خاک آذربایجان را ترک کنند.

روابط تهران و باکو اخیرا دچار تنش شدید شده است و هفته‌های اخیر ده‌ها شهروند جمهوری آذربایجان به اتهام همکاری با ایران و تلاش برای تضعیف ثبات این کشور، بازداشت شده‌اند.

وزارت کشور و سرویس‌های امنیتی جمهوری آذربایجان ماه گذشته در بیانیه‌ای مدعی شدند، تلاش عوامل ایران برای انجام کودتا علیه دولت آذربایجان را خنثی کرده‌اند.

ایران از همکاری و گسترش روابط جمهوری آذربایجان با اسرائیل به شدت نگران است.

تهران همچنین از پیشروی نیروهای آذربایجانی در رویارویی با ارمنستان در مناقشه قره‌باغ و احتمال مسدود شدن مسیر ارتباطی خود با اروپا از طریق ارمنستان نگران است و آن را به عنوان خطر قرمز خود در منطقه قفقاز تعیین کرده است.

تیرگی روابط بین دو کشور با حمله فردی مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در ۷ بهمن ماه  سال گذشته مصادف با ۲۷ ژانویه و کشته شدن رئیس امنیت سفارتخانه به اوج رسید و آذربایجان با «تروریستی» خواندن این حمله سفارت خود در تهران را تعطیل کرد.

همان زمان «خلف خلف اف»، معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده است.

وی با بیان اینکه فعالیت های دیپلماتیک سفارت را به طور کامل تعلیق کرده ایم، افزود: «پنج کارمند سفارت برای حفاظت از ساختمان و اموال سفارت در تهران اقامت دارند.» او توضیح داد: «اما آنها هیچ فعالیت دیپلماتیکی نخواهند داشت.»

این مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفته بود سرکنسولگری آذربایجان در تبریز به طور معمول به فعالیت خود ادامه خواهد داد.