احداث تأسیسات جدید هسته‌ای ایران در عمق زمین؛ نمایش قدرت آمریکا با بمب‌های سنگرشکن

به تازگی خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای خبر داد که جمهوری اسلامی با حفر تونل‌های زیرزمینی عمیق در نزدیکی تأسیسات نطنز در حال احداث سایت هسته‌ای جدیدی است که از آسیب سلاح‌های پیشرفته ایالات متحده در امان باشد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به تازگی خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای خبر داد که جمهوری اسلامی با حفر تونل‌های زیرزمینی عمیق در نزدیکی تأسیسات نطنز در حال احداث سایت هسته‌ای جدیدی است که از آسیب سلاح‌های پیشرفته ایالات متحده در امان باشد.

به گزارش فرانیوز، به نوشته این خبرگزاری آمریکایی این تونل‌های جدید در دل رشته کوه‌های زاگرس در چنان عمقی واقع شده که «بعید است پیشرفته‌ترین بمب‌های آمریکایی نیز بتوانند به آن آسیب بزنند».

بر اساس این گزارش که با استناد به ویدئوها و تصاویر ماهواره‌ای که شرکت آمریکایی «پلنت لبز پی‌بی‌سی» تنظیم شده، حفاری این تونل‌های زیرزمینی در دل رشته کوه‌های زاگرس در بخش مرکزی ایران از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شده است.

کارشناسان به آسوشیتدپرس گفته‌اند که جدیدترین بمب‌های آمریکا از توان نفوذ به عمق ۶۰ متری زمین برخوردارند در حالی که حجم خاک‌برداری‌ها نشان می‌دهد ایران احتمالاً در عمق ۸۰ تا ۱۰۰ متری زمین به حفاری برای برنامه اتمی خود مشغول است.

به گفتۀ کارشناسان، با استناد به شواهد جاری می‌توان برآورد کرد که عمق تأسیسات جدید نطنز حتی از تأسیسات زیرزمینی فردو در حومۀ قم نیز بیشتر است.

این گزارش افزوده که حفاری در نزدیکی نطنز با هدف «ساخت نسل تازه‌ای از سانتریفیوژها و همچنین مکانی جدید برای غنی‌سازی اورانیوم»، در دست انجام است.

مرکز «جیمز مارتین» برای مطالعات منع گسترش سلاح هسته‌ای، نیز تصاویر دیگری را بررسی کرده که چهار دهانۀ ورودی در کوه حفرشده در رشته‌کوه‌های زاگرس را، هر یک به عرض شش متر و ارتفاع هشت متر نشان می‌دهد؛ دو دهانه به سوی شرق و دو دهانه به سوی غرب.

به نوشته آسوشیتدپرس، تأسیسات در دست احداث در ۲۲۵ کیلومتری جنوب تهران، از هم‌اکنون با سامانه پدافند هوایی حفاظت می‌شود.

کلسی داونپورت، تحلیلگر هسته‌ای در انجمن کنترل تسلیحات در واشنگتن، می‌گوید تکمیل تأسیسات جدید «مثل کابوسی است که خطر رویارویی» را تشدید می‌کند.

خانم داونپورت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «با توجه به فرصت کمی که تا ساخت بمب اتم به‌وسیله ایران وجود دارد، احتمال گسترش برنامه هسته‌ای ایران بدون عبور از خطوط قرمز آمریکا و اسرائیل بسیار کم است؛ بنابراین، در شرایط فعلی، هرگونه شدت بخشیدن به طرح‌های هسته‌ای ایران خطر مناقشه را تشدید خواهد کرد.»

نمایش بمب‌های سنگرشکن

سخنان داونپورت را نباید به دور از واقعیت ارزیابی کرد، چرا که به تازگی و در میانه ادامه تنش‌های هسته‌ای میان غرب و تهران، نیروی هوایی ایالات متحده در یک اقدام نادر عکسی از یک بمب قوی ضد سنگر با نام «سلاح نفوذگر عظیم» منتشر کرد که به قدرت‌نمایی ارتش آمریکا در برابر حکومت ایران ارزیابی شد.

تصاویر بمب سنگرشکن ۱۲ تنی آمریکا روز ۱۲ اردیبهشت در صفحه فیس‌بوک پایگاه هوایی «وایتمن» منتشر شد ولی کمتر از یک روز بعد حذف شد. این پایگاه محل استقرار ناوگان بمب‌افکن‌های رادار گریز بی-۲ است. تنها این بمب‌افکن‌ها قادر به حمل و پرتاب «سلاح نفوذگر عظیم» هستند.

ارتش آمریکا در ۲۰۱۹ نیز ویدئویی از یک بمب‌افکن بی-۲ را در حال پرتاب دو بمب سنگرشکن منتشر کرده بود.

راهول اودوشی، تحلیلگر ارشد مؤسسه اطلاعاتی جینز، گفته است که در این بمب‌ها ترکیبی از یک ماده منفجره استاندارد (ای‌اف‌ایکس-۷۵۷) و یک ترکیب انفجاری نسبتاً جدید (پی‌بی‌ایکس‌ان-۱۱۴) به‌کار رفته است.

آسوشیتدپرس نوشته است که به گواه برچسب روی بمب، عمده وزن بمب متعلق به قاب فولادی ضخیم آن است. قاب فولادی برای آن است که بمب پیش از انفجار، بتن و خاک را بشکافد و پیش برود.

مقامات آمریکایی احتمال رهاکردن دو بمب متوالی از این نوع برای اطمینان از انهدام سایت‌های زیرزمینی هسته‌ای ایران را مطرح کرده‌اند اما هنوز کارایی دقیق این سلاح مشخص نیست.