/

احتمال تحویل سامانه پدافند هوایی به پیشمرگه‌های کردستان عراق

قانون‌گذاران آمریکا به دنبال آن هستند که پس از حملات متعدد موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به کردستان عراق، سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار پیشمرگه‌های کُرد عراقی قرار دهند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان روز چهارشنبه ٢١ ژوئن اصلاحیه‌ای که توسط دان بیکن، قانون‌گذار جمهوری‌خواه ارائه شده بود را به تصویب رساند که از انتقال سامانه‌های پدافند هوایی به دست پیشمرگه‌های کُرد عراقی حمایت می‌کند.

این طرح که «حمایت قوی دو‌حزبی» را با خود دارد «به دولت ایالات متحده دستور خواهد داد تا یک برنامه عملی برای آموزش و تجهیز نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای امنیتی عراق برای دفاع در برابر حملات موشکی، راکتی و سامانه‌های پهپادی تهیه و اجرا کند.»

این طرح، روز پنجشنبه ٢٢ ژوئن با ۵۸ رای موافق در برابر یک رای مخالف به تصویب کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان رسید و در مرحله بعد باید به صحن کنگره برود.

به گفته جاناتان لُرد، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه از مرکز امنیت آمریکای جدید، پیشمرگه‌های کُرد عراقی در حال حاضر ماهانه ۲۰ میلیون دلار مقرری از پنتاگون دریافت می‌کنند و تجهیز پیشمرگه‌ها به سامانه‌های پدافند هوایی ممکن است موجب محدودیت‌های عرضه شود زیرا متحدان واشنگتن به دنبال تسلیحات هستند.

طی سال‌های متمادی تعدادی از احزاب مسلح کرد ایران که علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند پایگاه‌های خود را در اقلیم کردستان برپا کرده‌اند و در چند سال گذشته جمهوری اسلامی بارها مواضع حزب آزادی کردستان، یک سازمان جدایی‌طلب کرد ایرانی و حزب دمکرات کردستان ایران را مورد حمله موشکی و پهپادی قرار داده است.

مقامات جمهوری اسلامی و عراق توافقنامه امنیتی مرزی را امضا کردند و بغداد متعهد شد که فعالیت شبه نظامیان کرد در مرز ایران را متوقف کند. پس از آن نیز در ماه گذشته، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرد که اگر بغداد نتواند فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی کرد را کنترل کند، حملات خود شمال عراق ادامه می‌دهد و افزود که ایران «منتظر عمل دولت عراق به تعهداتش است».