احتمال آزادی شلیک کننده موشک به هواپیمای اوکراینی

پدر دو تن از جانباختگان هواپیمای اوکراینی از امکان آزادی متهم ردیف اول این پرونده خبر داد و گفت: مطابق قانون هر زندانی اگر یک سوم محکومیتش را طی کند، می‌تواند به صورت مشروط آزاد باشد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

پدر دو تن از جانباختگان هواپیمای اوکراینی از امکان آزادی متهم ردیف اول این پرونده خبر داد و گفت: مطابق قانون هر زندانی اگر یک سوم محکومیتش را طی کند، می‌تواند به صورت مشروط آزاد باشد.

به گزارش فرنیوز، محسن اسدی‌لاری،‌ از معاونان پیشین وزارت بهداشت ایران، که دختر و پسرش را در این پرواز از دست داده، می‌گوید که روند رسیدگی در این پرونده، او و عده‌ای از بازماندگان را به این نتیجه رسانده که «دستگاه‌های امنیتی، قضایی و سپاه پاسداران می‌خواهند فقط لاپوشانی کنند.»

او در مصاحبه‌ای، که یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت در سایت دیده‌بان ایران منتشر شد،‌ گفت: «یکی از ایرادات این پرونده استناد به قتل غیرعمد بود. اما مستنداتی داریم و قضات هم کاملا اطلاع دارند که این مستندات حاکی از عمدی بودن شلیک به هواپیماست.»

پدر محمد حسن و زینب اسدی لاری درخصوص تکلیف جعبه سیاه هواپیما گفت: «یکی از موضوعاتی که بسیار اساسی است این است که به بسیاری از سوالات، ابهامات و موضوعاتی که می‌بایست بررسی و تحقیق انجام می‌شد و نتایجش قطعا در رای نهایی تاثیر می‌گذاشت، دادگاه به آن توجه نکرد. از جمله تمام مکالماتی که ما درخواست کردیم که در جعبه سیاه هواپیما و جعبه سیاه خود سامانه است، مکالماتی که بین سامانه و مرفوک بوده، همچنین مکالماتی هم که درون خود مرفوک بوده هم کاملا ضبط شده است که به هیچ عنوان در اختیار ما قرار ندادند».

او گفت که به همراه عده‌ای از دیگر خانواده‌های کشته شد‌ه‌های این پرواز برای حکم اخیر دادگاه نظامی تهران فرجام‌خواهی کردند اما اگر حکم نقض نشود متهم ردیف اول پرونده ‌ممکن است آزاد شود.

مهدی خسروی به ده سال زندان برابر با ۱۲۰ماه، محکوم شده که ۴۰ ماه آن را در انفرادی گذرانده است.

آقای لاری همچنین خاطرنشان کرد: «البته باید بگویم که اگر آزاد شود هم بعید است کسی به ما اطلاع دهد. ضمن اینکه درست است که ایشان فرد علاقه‌مند به دین و معاد بوده، ولی ایشان یک مامور بوده است. من و همسرم راضی به اعدام مامور نیستیم؛ ما می‌خواهیم رسوایی طراحان اصلی اتفاق بیافتد.»

صبح روز ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸،‌ هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۶ سرنشین، چند دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه امام‌ خمینی تهران، هدف دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد.