/

اثر انگشت «سپاه» در برنامه ترور یک بازرگان گرجستانی یهودی

ایتسیک موشه، بازرگان گرجستانیِ یهودی، مدعی شده که در یک سال اخیر سه بار به جان او در کشورش سوء قصد شد و تحقیقات گرجستان نشان داده که سپاه پاسداران «پشت پرده» این حملات بوده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد، هدف سپاه پاسداران از طراحی حملات به جان آقای موشه، «حمایت و اقدامات» این بازرگان در راه تقویت مناسبات بین گرجستان با اسرائیل و «بهبود درک اسرائیل» در کشور زادگاهش بوده است.

او به مدیا لاین گفته بود که «خوشبختانه» هر سه تلاش برای سوء قصد به جانش در پی مداخله نیروهای امنیتی گرجستان ناکام شد. این بازرگان به دو مورد تلاش از طریق چاقوزدن و یک مورد تیراندازی در خیابانی مرکزی در شهر تفلیس اشاره کرد.

براساس این گزارش، نیروهای امنیتی گرجستان پیش از حمله مسلحانه توانسته بودند در اسلحه‌ای که برای این کار در اختیار مهاجم قرار گرفته بود، «خرابکاری» کرده و مانع از شلیک شوند.

ایتسیک موشه به مدیا لاین گفت به دلیل اهمیت منطقه قفقاز جنوبی برای ایران، جمهوری اسلامی تلاش‌های او را برای نزدیک‌تر کردن این مناطق به اسرائیل، «یک تهدید تلقی کرده است».

گرجستان سال گذشته از کشف تلاش نیروی قدس سپاه پاسداران برای کشتن آقای ایتسیک و بازداشت چند شهروند ایرانی و دو شهروند با تابعیت دوگانه گرجستانی- ایرانی خبر داده بود.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ۲۳ تیرماه سال جاری در جریان سفر به جمهوری آذربایجان و حضور در باکو طی سخنانی گفته بود این کشور و متحدانش در سال‌های اخیر توانسته‌اند بیشتر از پنجاه تلاش جمهوری اسلامی برای ترور شهروندان اسرائیلی و یهودی در سراسر جهان را خنثی کنند.

آقای گالانت یادآور شده بود:‌ «در سال‌های اخیر، ایران یک کارزار جهانی ترور با ابعاد بی‌سابقه‌ را برای هدف قرار دادن اسرائیلی‌ها و یهودی‌ها آغاز کرده است».

او افزود:‌ «به‌خاطر سازمان‌های دفاعی‌ ما و همکاری نزدیک با بسیاری از کشورها و به خاطر درک تهدید جهانی ایران، این تهدیدات را خنثی کردیم و جان افراد را نجات دادیم.»

جمهوری اسلامی اتهامات مرتبط با تلاش تروریستی در گرجستان و سایر اتهامات مشابه عنوان شده اخیر در آذربایجان و قبرس برای کشتن اسرائیلی‌ها را رد می کند.