اتحادیه عرب
/

اتحادیه عرب در نشستی اضطراری حمله سپاه به اقلیم کردستان عراق را به شدت محکوم کرد

اتحادیه عرب با برگزاری نشستی اضطراری و تصویب پیش‌نویس یک قطعنامه، حمله سپاه پاسداران به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، را شدیدا محکوم کرد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، اتحادیه عرب و پارلمان عرب این اتحادیه روز چهارشنبه ۲۷ دی، حملات موشکی جمهوری اسلامی به شهر اربیل در شمال عراق را محکوم کردند. این حملات منجر به کشته شدن چند غیرنظامی شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، این قطعنامه شامل هفت ماده است که در آن حمله سپاه پاسداران «تجاوز آشکار به حاکمیت عراق و امنیت مردم عراق» و «نقض فاحش اصول همجواری و قوانین، منشورها و هنجارهای بین‌المللی» توصیف شده است.

اتحادیه عرب در بیانیه‌ای گفته است: این حمله، ایران را در قبال تمامی پیامدهای این نقض و نتایج آن پاسخگو می‌کند و اقدامی خطرناک است که تکرار آن ممکن است منجر به برهم زدن کامل صلح و امنیت در منطقه شود.

قطعنامه همچنین بر یکپارچگی و حاکمیت خاک عراق در برابر هرگونه تجاوز و تجاوز خارجی تاکید کرده و حق عراق را به عنوان یکی از اعضای موسس اتحادیه کشورهای عربی و عضوی از سازمان ملل متحد برای توسل به تمامی ابزارهای دیپلماتیک و قانونی تضمین شده مورد تایید قرار داده است.

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب، این حملات را نقض آشکار حاکمیت عراق خواند، به خانواده کشته‌شدگان تسلیت گفت و برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی کرد.

به گزارش «عرب نیوز»، سخنگوی آقای ابوالغیط، حمله سپاه پاسداران را سزاوار سرزنش خواند و آن را ناقض اصول حق حاکمیت و حسن همجواری دانست.

او حمله موشکی سپاه پاسداران را یک تحول خطرناک خواند و گفت این حمله، سطح خطر در منطقه را در بحبوحه جنگ جاری بین حماس و اسرائیل افزایش داد.

سخنگوی دبیر کل اتحادیه عرب بر همبستگی این نهاد با دولت عراق تاکید کرد.

در همین حال، پارلمان عرب نیز حمله موشکی سپاه پاسداران را «تجاوز ایران و حمله آشکار به امنیت ملی اعراب» نامید و تاکید کرد که امنیت و ثبات عراق، بخش جدایی‌ناپذیر امنیت اعراب است.

وزارت امور خارجه عراق هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که در قالب دو نامه مشابه شکایتی را به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با «تجاوز موشکی ایران به شهر اربیل و تلفات غیرنظامیان بی‌گناه» ارسال کرده است.

دولت عراق، حمله موشکی ایران به اربیل را محکوم کرد و آن را اقدامی «تجاوزکارانه و نقض حاکمیت آن» خواند.

سپاه پاسداران شامگاه دوشنبه چند منطقه در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله موشکی قرار داد و مدعی شد که در این حملات مقرهای مرتبط با سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد‌) را منهدم کرده است؛ ادعایی که دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان آن را رد کرده‌اند.

حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه تهران بزرگ، گفته که این حملات بر اساس دستورات علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

خانه پیشرو دزه‌ای بازرگان اهل اقلیم کردستان در اربیل از مواضعی بود که هدف حملات سپاه پاسداران قرار گرفت و او همراه با همسر و دختر خردسالش کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

پیشتر وزیر خارجه آمریکا نیز حمله ایران به اربیل را محکوم کرد و از این اقلیم به عنوان شریک نزدیک ایالات متحده نام برد.