حمله تروریستی کرمان
/

اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد بمب‌گذاری در کرمان را محکوم کردند

اتحادیه اروپا انفجارها در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان را «اقدام تروریستی» خواند و محکوم کرد. این اتحادیه ضمن ابراز همبستگی مردم ایران، خواستار پاسخگو کردن عاملان این انفجارها شد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به انفجارهای امروز کرمان در بیانیه‌ای این «بمب‌گذاری» را محکوم کرده است.

در این بیانیه آمده: «اتحادیه اروپا بمب‌گذاری امروز در شهر کرمان در ایران را به شدت محکوم می‌کند و همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کند».

سخنگوی اتحادیه اروپا افزوده است: «این اقدام تروریستی شمار تکان‌دهنده‌ای کشته و زخمی افراد غیرنظامی را در پی داشته است».

اتحادیه اروپا با قربانیان و خانواده‌های آنان ابراز همدلی کرده و گفته «عاملان این اقدام باید پاسخگو باشند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز حمله به مراسم ساگرد قاسم سلیمانی در کرمان را به شدت محکوم کرد. او خواستار پاسخگویی عاملان این حمله شد و مراتب تسلیت «عمیق» خود را به خانواده‌های داغدار و مردم و دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد.

هئیت دولت ابراهیم رئیسی با صدور اطلاعیه‌ای فردا پنجشنبه را «عزای عمومی» اعلام کرد.

به‌‌گزارش رسانه‌های داخلی ایران، مقام‌های بهداشتی در کرمان از مردم محلی خواسته‌اند با توجه به تعداد زیاد مجروحان برای اهدای خون به مراکز معرفی‌شده مراجعه کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در واکنش به انفجارهای کرمان و کشته شدن دها تن از شهروندان عادی گفت: «عاملان جنایت مجازات خواهند شد».

محسنی‌ اژه‌ای در ادامه از تمامی مسئولان قضایی کشور، چه در استان کرمان و چه در استان‌هایی که «ردی از تروریست‌های دخیل در این ماجرا» وجود دارد، خواست که در این زمینه همکاری کنند.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی نیز با اعلام این که شرایط در کرمان عادی شده، این حادثه را «اقدامی تروریستی» توصیف کرده و وعده داد: «این اقدام پاسخ تروریستی مقتدرانه و کوبنده دستگاه‌های امنیتی و نظامی را در کوتاه‌ترین زمان به دنبال خواهد داشت.»

مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۸ نیز به دلیل ازدحام شرکت‌کنندگان در شهر کرمان، به کشته شدن ۵۶ تن و مصدومیت ۲۱۳ نفر دیگر منتهی شده بود.

روز چهارشنبه ۱۳ دی‌، هم‌زمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، بر سر مزار او در گلزار شهدای کرمان دو انفجار پیاپی به فاصله ۱۰ دقیقه رخ داد که بنا بر اعلام مقام‌های حکومتی، در اثر آن‌ها ده‌ها نفر کشته و مجروح شده‌اند.

براساس آخرین اطلاعات اورژانس کرمان،  تعداد کشته‌شدگان این دو بمب‌گذاری ۱۰۳ تن و تعداد مجروحان دست‌کم ۱۴۱ تن عنوان شده است. این مقام امدادی گفت که حال برخی از مصدومان وخیم است و امکان افزایش شمار کشته‌ها وجود دارد.