/

ابراز نگرانی جمهوری‌خواهان از احتمال «معامله محرمانه» بایدن با جمهوری اسلامی

نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا، درباره «توافق نامعلوم احتمالی» با جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نشریه «هیل» نوشت: مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس، استیو اسکالیس، رهبر اکثریت مجلس، و الیز استفانیک، نماینده ارشد و رئیس عملیات حزبی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای مشترک به دولت جو بایدن نوشتند.

طبق گزارش این نشریه که اخبار کنگره آمریکا را پوشش می‌دهد؛ آنها ضمن متهم کردن دولت به ترتیب دادن «معامله‌ای محرمانه» با جمهوری اسلامی، نسبت به تهدیداتی که از این ناحیه متوجه «امنیت ملی آمریکا» می‌شود، ابراز نگرانی کردند.

نمایندگان در این نامه از آزادسازی شش میلیارد دلار وجوه مسدود شده جمهوری اسلامی در ازای آزادی پنج زندانی آمریکایی انتقاد کرده‌اند.

امضاکنندگان این نامه عنوان کرده‌اند که این توافق، «سوء‌ ظن تفاهم هسته‌ای پنهانی» با تهران را در بین نمایندگان مجلس برانگیخته است.

آنها با اشاره به ارتباط احتمالی بین کاهش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی و توافق مبادله زندانیان، استدلال کردند که همزمانی این رویدادها ممکن است توافق مبادله زندانیان و یک تفاهم هسته‌ای پنهانی را شامل شود.

نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا  تاکید کردند: هرگونه توافق که نتواند به طور دائم غنی‌سازی هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند، می‌تواند برنامه هسته‌ای تهران را ـ به عنوان تهدیدی برای امنیت ایالات متحده ـ تقویت کند.

آنان می‌گویند: اگر چنین توافقی وجود داشته باشد، به طور بالقوه قانون بازنگری توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را ـ که طی آن دولت موظف شده تمام موضوعات مرتبط با تصمیمات برنامه هسته‌ای را به اطلاع کنگره برساند ـ نقض می‌کند.

این در حالی است که دولت جو بایدن همواره ارتباط بین تبادل زندانیان با بحث‌های هسته‌ای را رد می‌کند.

در هفته‌های اخیر از پنج آمریکایی دوتابعیتی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی، چهار نفر از آنها به بازداشت خانگی در یک هتل در تهران منتقل شدند.

در پی آن ۶ میلیارد دلار دارایی‌ مسدود شده ایران در کره جنوبی در ازای اجازه خروج این پنج شهروند آمریکایی از ایران، آزاد می‌شود.