نیروهای حماس
/

آکسیوس: درباره نقش رژیم ایران در جنگ اسرائیل و حماس چه باید کرد؟

جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران، اسرائیل و ایالات متحده را مجبور به اقدام متقابل می‌کنند، با این احتمال که جنگ اسرائیل و حماس می‌تواند به یک نبرد منطقه‌ای گسترده‌تر منجر شود.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از کیهان لندن، پایگاه خبری «آکسیوس» شنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهرماه) در گزارشی نوشت سفر جو بایدن به اسرائیل همراه با حرکت ناوها و هواپیماهای آمریکایی به منطقه تا حدی به عنوان یک هشدار به جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می‌شود.

کاخ سفید حتا در مورد احتمال اقدام نظامی ایالات متحده در صورت دخالت حزب‌الله برای گشودن جبهه دوم جنگ در مرز اسرائیل و لبنان نیز گفتگو کرده است.

از آغاز جنگ حماس و اسرائیل نیروهای حزب‌الله از لبنان ده‌ها موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند که ارتش اسرائیل نیز به آنها پاسخ داده است. اما به نظر می‌رسد اسرائیل برای تشدید درگیری‌ها آماده می‌شود. دولت اسرائیل روز جمعه از تخلیه شهر «کریات شمونا» در نزدیکی مرز لبنان خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته ایران خواهان تشدید بیشتر درگیری‌ها نیست، اما هشدار داد که اگر حملات اسرائیل به غزه ادامه پیدا کند «محور مقاومت» جبهه‌های جدیدی را در جنگ باز خواهد کرد و ممکن است دست به «اقدام پیشگیرانه» علیه اسرائیل بزند.

در حالی که حزب‌الله بزرگترین تهدید مستقیم برای اسرائیل به شمار می‌رود، گروه‌های نیابتی مرتبط با رژیم ایران در یمن، عراق و سوریه نیز می‌توانند در درگیری نقش بازی کنند.

باراک راوید روزنامه‌نگار اسرائیلی معتقد است جمهوری اسلامی می‌خواهد بدون ایفای نقش مستقیم، یک فضای پرتنش دائمی برای اسرائیل و ایالات متحده ایجاد کند که دائم نگران اقدامات رژیم و شبه‌نظامیان وابسته به آن باشند.

حزب‌الله از بدو تأسیس در سال ۱۹۸۲ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آموزش دید و همواره پیوند نزدیکی با رژیم ایران داشته است.

حزب‌الله علاوه بر نیروی نظامی خود که تخمین‌ زده می‌شود شامل حدود ۲۰ هزار نیروی نظامی و ۳۰ هزار نیروی ذخیره است، یک بازیگر سیاسی فعال در لبنان به شمار می‌رود. در حالی که امکانات این گروه با ارتش پیشرفته‌ اسرائیل قابل مقایسه نیست، اما دارای ذخایر زیادی از انواع موشک‌ و پهپاد است و بسیاری از نیروهای آن تجربه‌ رزمی، از جمله در جنگ سوریه دارند.

اگرچه پیوندهای عملیاتی تهران با حماس نسبت به روابط آن با حزب‌الله روشن نیست اما با این حال، امیرعبداللهیان بلافاصله پس از حمله تروریستی حماس با اسماعیل هنیه رهبر این سازمان دیدار کرد و قول داد که «به همکاری برای دستیابی کامل به اهداف حماس و مردم فلسطین» ادامه دهد.

اینهمه در حالیست که دولت بایدن رژیم ایران را «همدست» حماس خوانده است اما مقامات آمریکایی می‌گویند هیچ مدرکی مبنی بر دست داشتن ایران در برنامه‌ریزی یا اجرای این عملیات ندارند. با اینهمه کارشناسان معتقدند جمهوری اسلامی به حماس کمک‌ مالی کرده و فناوری نظامی در اختیار آنها قرار داده است.

همزمان حملات گروه‌های شبه‌نظامی به منافع آمریکا در منطقه تشدید شده است. رهبران اسرائیل اکنون برای یک کارزار بلندمدت علیه حماس آماده می‌شوند. در این میان، احتمال دارد جمهوری اسلامی و متحدانش باشند که تعیین می‌کنند آیا جنگ فراتر از غزه گسترش یابد یا نه؛ اقدامی که می‌تواند پای ایالات متحده را به این جنگ بکشاند.