آنتونیو گوترش: اعدام‌ها در ایران ۳۰ درصد افزایش یافته است

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی جدید با بیان اینکه میزان اعدام‌ها در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته افزایشی ۳۰ درصدی داشته است، اعلام کرد که جمهوری اسلامی با سرعتی نگران‌کننده اعدام می‌کند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آنتونیو گوترش در گزارش وضعیت حقوق بشر ایران اشاره کرد که هفت نفر در رابطه با یا اعتراضات سراسری اخیر ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اعدام شدند.

وی افزود؛ در هر هفت مورد، اطلاعات دریافت شده توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل نشان می‌دهد که روند قضایی، الزامات روند محاکمه عادلانه تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر را برآورده نکرده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد عنوان کرد: افراد، از دسترسی به وکالت قانونی گبه موقع و کافی» محروم شدند و گزارش‌هایی نیز مبنی بر اخذ اعترافات اجباری که «ممکن است در نتیجه شکنجه به دست آمده باشد» به این دفتر رسیده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود که جمهوری اسلامی در هفت ماهه اول سال میلادی ۲۰۲۳ دست‌کم ۴۱۹ نفر را اعدام کرده است که ۲۳۹ نفر، یعنی بیش از نیمی از اعدام‌شدگان به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌ بودند. بنا بر این گزارش، این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۹۸ درصد افزایش داشته است.

وی از فقدان تحقیقات شفاف و مستقل در مورد نقض حقوق بشر، به ویژه در رابطه با اعتراضات سراسری اخیر در ایران ابراز نگرانی کرد.

گوترش اظهار داشت: به ویژه این که ممکن است اکثر افراد بازداشت شده کودک بوده باشند، چون میانگین سنی گزارش شده بازداشت‌شدگان ۱۵ سال برآورد شده است.

دبیرکل سازمان ملل گفت که راستی آزمایی شمار بازداشتی‌ها و انتشار آمار دقیق دشوار است.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که حداقل ۲۲ هزار نفر در جریان اعتراضات بازداشت شده بودند مورد عفو قرار گرفتند، اما

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: تعدادی از افرادی که مورد عفو قرار گرفته بودند، از جمله فعالان زنان، روزنامه‌نگاران و اعضای گروه‌های اقلیت، دوباره با اتهامات جدید احضار و یا بازداشت شدند و نسبت به این موضوع نگرانی خود را ابراز کرد.

گوترش به آزاده صمدی، افسانه بایگان و لیلا بلوکات، سه بازیگر زن که در انظار عمومی بدون حجاب ظاهر شدند، اشاره کرد.

او گفت که آنها با طیف وسیعی از احکام از جمله حبس از ۱۰ ماه تا دو سال، شرکت در جلسات مشاوره هفتگی، نظافت بیمارستان، دو سال ممنوعیت از رانندگی و ارائه «گواهی سلامت» روبرو شده‌اند.

گوترش عنوان کرد که ممنوعیت از مراقبت‌های پزشکی کافی در بازداشت همچنان یک «نگرانی جدی» در ایران است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: وضعیت سلامت ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی آلمانی- ایرانی، که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در حال گذراندن حکم هفت سال و شش ماهه خود در زندان اوین است، «به طور قابل توجهی» وخیم شده است.

گوترش تأکید کرد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از بهانه امنیت ملی، برای «توجیه محدودیت‌های حق آزادی عقیده و بیان، در فضای مجازی و حقیقی» استفاده می‌کنند.

او به سخنرانی علی خامنه‌ای نیز اشاره کرد که در آن از قوه قضائیه خواسته بود تا صداهای مخالف را در فضای مجازی «حذف» کرده و کنترل بر فضای مجازی را تشدید کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی خواست تا همه اعدام‌ها را فورا متوقف کند، مجازات اعدام را لغو کند و همه افرادی را که به‌طور خودسرانه بازداشت کرده‌اند آزاد کند.

او همچنین از رژیم جمهوری اسلامی خواست تا حق تجمعات مسالمت آمیز را تضمین کند و به حقوق مربوط به روند محاکمه عادلانه احترام بگذارد.