/

آمریکا: گسترش فعالیت هسته ای ایران هیچ توجیه غیرنظامی ندارد

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به آخرین بررسی ها درباره فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی، گفت: «آخرین گزارش رافائل گروسی٬ مدیرکل آژانس، به وضوح نشان داد که ایران به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود به نحوه‌ای ادامه می‌دهد که هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد.»

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به آخرین بررسی ها درباره فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی، گفت: «آخرین گزارش رافائل گروسی٬ مدیرکل آژانس، به وضوح نشان داد که ایران به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود به نحوه‌ای ادامه می‌دهد که هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد.»

به گزارش فرانیوز، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۷ خرداد، ماه از رویکرد ایران در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی انتقاد کرد.

ودانت پاتل گفت:«ما معتقدیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش‌های گسترده‌ای برای تعامل با ایران در مورد بسیاری از مسائل دیرینه مرتبط با پادمان‌ها و تعهدات انجام داده است وخوشحالیم که ایران و آژانس در خصوص افزایش بازرسی‌ها در تاسیسات غنی‌سازی ایران به توافق رسیده‌اند.»

او گفت: «با این حال، همکاری حکومت ایران به طور قابل توجهی کم است و مطمئناً کمتر از انتظاراتی است که در ماه نوامبر توسط شورای حکام اعلام شد. و بنابراین ما همچنان از ایران می‌خواهیم که به طور کامل با آژانس همکاری کند.»

رافائل گروسی مدیرکل آژانس روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش داشته است.

مدیرکل آژانس همچنین اعلام کرد، این نهاد بین المللی در برخی از تاسیسات اتمی ایران تجهیزات نظارتی نصب کرده است . او در ادامه گفت که در حال بررسی پاسخ‌های جمهوری اسلامی درباره انفجارات سایت آباده در استان فارس است.

رافائل گروسی همچنین از رویکرد جمهوری اسلامی در قبال همکاری با آژانس انتقاد کرد و گفت که چنین اقداماتی کافی نیست.

در همین زمینه اتحادیه اروپا و آمریکا روز چهارشنبه پاسخ‌های ایران درباره آثار اورانیوم غنی‌شده در سایت آباده را از لحاظ فنی غیرمعتبر عنوان کردند و خواستار پاسخ شفاف و فوری جمهوری اسلامی به سوالات آژانس درباره سه سایت اعلام نشده با آثار اورانیوم شدند.

روزنامه «هاآرتص» روز گذشته با استناد به گفته‌های مقامات دفاعی این کشور گزارش داده که ایران و آمریکا به توافق بر سر احیای برجام بسیار نزدیک شده‌اند و پیشرفت چشمگیری در مذاکرات انجام شده است.

براساس نوشته این روزنامه ، توافق شامل محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی و کاهش تحریم‌های آمریکا خواهد بود؛ به‌طوری که در قدم اول حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول آزاد خواهد شد.

مقامات جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته از خبر خوش آزاد سازی ۲۳ میلیارد دلار دارایی مسدود شده کشور سخن گفته و وعده داده‌اند که این مبلغ به زودی وارد کشور می‌شود.

اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آژانس همچنان بر ارزیابی‌های خود در زمینه فعالیت‌هایی که ایران در سایت مریوان انجام داده، می‌ایستد؛ یعنی ایران آزمایش‌هایی انفجاری را برای آماده‌سازی در زمینه استفاده از مواد هسته‌ای انجام داده است.

اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه‌ خود تاکید کرد که هیچ پیشرفتی درباره موضوعات پادمانی دو مکان تورقوزآباد و ورامین حاصل نشده است.

در بیانیه اتحادیه اروپا بار دیگر نگرانی جدی این اتحادیه از عدم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تغییرات در پیکربندی و عملکرد مرکز پیشرفته (سانتریفیوژهای تأسیسات فردو) نیز ابراز شده است.