سنتکام
/

آمریکا و بریتانیا با حمایت شش کشور به ۳۶ هدف حوثی‌ها در یمن حمله کردند

آمریکا و بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، دانمارک، کانادا، هلند و نیوزیلند به مواضع حوثی‌ها در یمن حمله کردند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، طبق بیانیه مشترک این کشورها، این حمله‌ها در واکنش به حمله‌های حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی دریای سرخ، علیه ۳۶ هدف حوثی‌ها در ۱۳ سایت انجام شد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام در بیانیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، هلند و نیوزیلند حملاتی علیه شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران انجام دادند.

در بیانیه سنتکام آمده است که این عملیات شنبه ۱۴ بهمن ساعت ۱۱:۳۰ شب به وقت صنعا انجام شد و در این عملیات ۳۶ هدف متعلق به حوثی‌ها در ۱۳ نقطه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان تحت حمایت ایران مورد حمله قرار گرفت.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید در این عملیات بر حمله به تاسیسات و پایگاهایی متعلق به حوثی‌ها متمرکز بود که از آنها برای حمله به کشتی‌های تجاری بین‌المللی و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

طبق این بیانیه چندین انبار مهمات زیرزمینی، پایگاه فرماندهی و کنترل، سامانه‌های موشکی، مکان‌های ذخیره و عملیات پهپاد، رادارها و بالگردها بمباران شدند.

سنتکام می‌گوید هدف از این حملات تضعیف «قابلیت‌های حوثی‌ها برای ادامه حملات غیرقانونی آنها به کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی و همچنین کشتی‌های تجاری بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن است.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اضافه کرد که این حملات جدا و متمایز از اقدامات چندملیتی برای تامین امنیت دریانوردی در چارچوب «عملیات نگهبانان رفاه» صورت گرفت.

در عین حال محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی حوثی‌ها در واکنش حملات تازه آمریکا و بریتانیا گفت که عملیات نیروهای این گروه علیه اسرائیل ادامه خواهد داشت.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات به مواضع شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن در راستای کاهش توانایی آنها در «انجام حملات بی‌ثبات‌کننده» به کشتی‌رانی بین‌المللی است.

لوید آستین با اشاره به این که این عملیات با مشارکت نیروهای آمریکایی و بریتانیایی و با حمایت استرالیا، کانادا، دانمارک، هلند، نیوزیلند و بحرین صورت گرفت، تصریح کرد: «این اقدام جمعی پیام واضح و روشنی به حوثی‌ها است که اگر به حملات غیرقانونی خود به کشتی‌رانی بین‌المللی و ناوهای نیروی دریایی ادامه دهند، عواقب بیشتری را متحمل خواهند شد.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین تاکید کرد: «ما در دفاع از جان [افراد] و جریان آزاد تجارت در یکی از حیاتی‌ترین مسیرهای دریایی جهان، تردید نخواهیم کرد.»