تحریم ایران
/

آمریکا و استرالیا تحریم‌های جدیدی علیه صنایع موشکی جمهوری اسلامی اعمال کردند

ایالات متحده آمریکا و استرالیا پس از لغو تحریم‌های قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی وضع کردند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۱ فرد، هشت شرکت و مؤسسه مستقر در ایران، هنگ‌کنگ، چین و ونزوئلا و یک کشتی را به دلیل کمک به جمهوری اسلامی برای «تولید موشک‌های بالستیک و پهپاد» در لیست تحریم‌های این کشور قرار گرفته است.

در این تحریم‌های جدید نام محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع، حجت‌الله قریشی، معاون وزیر دفاع، جبار ریحانی، رابط نظامی ایران در ونزوئلا، و حمزه قلندری، مدیر روابط بین‌الملل وزارت دفاع به چشم می‌خورد.

همچنین شرکت الکترواپتیک صاایران، فناوران صنعت ارتباطات، صابرین کیش، سرمد الکترونیک سپاهان، صنایع هوایی قدس و شرکت رایان رشد افزار در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به اینکه گسترش تولید پهپادهای ایران، باعث طولانی‌تر شدن درگیری‌ها در منطقه و نقاط دیگر جهان شده، بر عزم آمریکا بر مختل کردن اقدام‌های ایران در ارائه پهپاد و سایر سلاح‌ها به رژیم‌های سرکوبگر و بازیگرانی که نقش بی‌ثبات‌کننده دارند، تأکید کرد.

این در حالی است که روز گذشته ۲۶ مهر ماه و همزمان با فرا رسیدن بند غروب توافقنامه برجام که برخی تحریم‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی را لغو می کرد، روسیه با انتشتر اعلامیه ای رسما خبر داد که از این پس دیگر تحریم های یاد شده را دنبال نمیکند.

اما پیش از آن شورای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دلایل معتبری برای لغو نکردن تحریم‌های جمهوری اسلامی دارد و تصمیم گرفته است که «تحریم‌هایی که در ابتدا از سوی سازمان ملل متحد علیه افراد و نهادهای دخیل در فعالیت‌های مرتبط با توسعه موشک‌های هسته‌ای یا بالستیک جمهوری اسلامی یا افراد و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران وضع شده بود، همچنان به قوت خود باقی بمانند.»

از سوی دیگر استرالیا در همراهی با اروپا و آمریکا، افراد و نهادهایی که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم شده بودند مجدداً در لیست تحریم‌های مستقل خود قرار داد.

وزارت خارجه استرالیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های هدفمندی را علیه ۱۹ فرد و ۵۷ نهاد جمهوری اسلامی اعمال خواهد کرد که در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی تهران نقش دارند.

همچنین علاوه بر تحریم مجدد ۱۹ فرد و ۵۷ نهاد ایرانی، این بار سه فرد و ۱۱ نهاد دیگر به دلیل ارتباط با اشخاص یا نهادهای تحریم شده بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، در فهرست قرار گرفتند.

وزارت خارجه استرالیا با انتشار بیانیه‌ای می‌نویسد، دولت این کشور به طور هدفمند و استراتژیک بر روی اعمال فشار بر رژیم ایران به دلیل عدم اجرای تعهدات بین‌المللی خود، از جمله تعهدات مرتبط با فعالیت هسته‌ای، کار می‌کند.

وزارت خارجه استرالیا می‌گوید، گسترش تولید موشک‌های بالستیک و کروز ایران تنش‌ها را در منطقه‌ای که هم‌اکنون ناآرام است، افزایش می‌دهد.