تبادل زندانیان ایران و آمریکا
/

آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های مالی ایران را تمدید کرد

مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه ۲۳ آبان اعلام کردند که دولت این کشور بار دیگر معافیت عراق برای واردات برق و گاز از ایران را به مدت چهار ماه تمدید کرد، اما ایران تنها می‌تواند از این منابع مالی برای خریداری کالاهای بشردوستانه استفاده کند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را منتشر نکرد، اعلام کرد منابع مالی آزاد شده تنها برای خریداری کالاهای بشردوستانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته این مقام آمریکایی بدهی عراق به ایران معادل ۱۰ میلیارد دلار است.

همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی گفته‌اند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، مجوز این معافیت ۱۲۰ روزه را امضا و روز سه‌شنبه آن را به کنگره ارسال کرد.

طبق این گزارش، در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد دلار از بدهی عراق به ایران بابت خرید گاز و برق در حساب‌های بانکی در عراق نگهداری می‌شود و این معافیت تازه به بغداد اجازه می‌دهد تا واردات انرژی خود را بدون نگرانی از مجازات‌های آمریکا برای نقض تحریم‌های ایران ادامه دهد.

این مجوز تازه همانند معافیت ۱۲۰ روزه قبلی به عراق اجازه می‌دهد تا بدهی مربوط به واردات برق از ایران را به حساب‌های بانکی متعلق به تهران در عمان منتقل کند. ایران نیز می‌تواند این پول را برای خرید محصولات غیرتحریمی استفاده کند.

این مقامات آمریکایی می‌گویند که آنتونی بلینکن این معافیت را امضا کرد، زیرا دولت بایدن نمی‌خواست دسترسی عراق به منابع انرژی قطع شود.

آنها همچنین تصریح کردند که دولت آمریکا مطمئن است که ایران نخواهد توانست از این پول‌ها برای کالاهایی که شامل تحریم می‌شوند، استفاده کند.

این مقامات آمریکایی اضافه کردند که یک فرآیند بررسی دقیق در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که این پول فقط برای غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پیش از این متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود معافیت عراق از تحریم‌های بانکی ایران از سال ۲۰۱۸ در دولت دونالد ترامپ به اجرا گذاشته شده بود.

به گفته آقای میلر این معافیت پیش از این ۲۰ بار تمدید شده است.

به گفته آقای میلر پول آزاد شده در حساب‌های بانکی محدود شده قرار می‌گیرد و تنها برای خرید کالاهای بشردوستانه مانند غذا و دارو و «برای مردم ایران» استفاده خواهد شد.

آقای میلر با اشاره به این که این پول‌ها به ایران نمی‌رود، تصریح کرد: «این منابع مالی در حساب‌هایی نگهداری می‌شود که محدود شده‌اند و فقط می‌توان از آنها برای پرداخت غذا، دارو، اهداف بشردوستانه و سایر فعالیت‌های غیر تحریمی٬ استفاده کرد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد این رویکرد در راستای تلاش واشینگتن برای کاهش نفوذ ایران بر عراق و همچنین قطع وابستگی بغداد به تهران در زمینه انرژی است.

آمریکا آخرین بار ۲۴ مهرماه سال جاری، معافیت عراق برای خرید برق و گاز از ایران را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده بود.

آقای میلر گفت حکومت ایران کماکان از منابع مالی خود برای بی ثبات سازی منطقه استفاده می‌کند و برآورده کردن نیازهای مردم ایران در اولویت آن نیست. با این حال آمریکا نمی خواهد مردم ایران را به خاطر سیاست‌های جمهوری اسلامی تنبیه کند.