/

آمریکا محموله ۸۰ میلیون دلاری هروئین از مبدأ ایران را توقیف کرد

نیرویی دریایی آمریکا اعلام کرد یک کشتی ماهیگیری حامل محموله هروئین به ارزش هشتاد میلیون دلار که از بندر چابهار ایران حرکت کرده بود را در دریای عمان توقیف کرده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

نیرویی دریایی آمریکا اعلام کرد یک کشتی ماهیگیری حامل محموله هروئین به ارزش هشتاد میلیون دلار که از بندر چابهار ایران حرکت کرده بود را در دریای عمان توقیف کرده است.

به گزارش فرانیوز، بر اساس بیانیه فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، روز گذشته یک شناور گارد ساحلی آمریکا با توقف این کشتی ماهیگیری در آب‌های بین‌المللی، محموله مواد مخدر آن را توقیف کرد.

بنابراین گزارش ناو «گلن هریس» در حالی که مشغول مأموریت پشتیبانی از «نیروی ضربت مشترک ۱۵۰» بود این کشتی ماهیگیری با محموله یک هزار و ۹۶۵ کیلوگرمی هروئین را پس از ترک چابهار و ورود به آب‌های بین‌المللی توقیف کرده است.

این دومین محموله بزرگ مواد مخدر است که در چند روز گذشته توسط شناور «گلن هریس یو‌اس‌سی‌جی‌سی» کشف و ضبط می‌شود.

این شناور گارد ساحلی امریکا همچنین روز دوشنبه نیز یک محموله شامل ۵۸۰ کیلوگرم مت‌آمفتامین و ۳۵ کیلوگرم هروئین به ارزش ۳۰ میلیون دلار کشف کرده بود. گفته شده بود که مبدأ این محموله نیز ایران بوده است.

نیک جابز، فرمانده گلن هریس گفت: «ما اینجا هستیم تا با شرکای منطقه‌ای کار کنیم و هرگونه فعالیت دریایی بی‌ثبات‌کننده را مختل کنیم.»

ستاد فرماندهی نیروی دریایی آمریکا گفت که در مجموع در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار مواد مخدر را از این مسیر کشف و ضبط کرده است.

پیش از این نیز بارها نیروی دریایی آمریکا محموله‌های مواد مخدر که از مبدأ ایران بارگیری شده‌اند را در دریای عمان توقیف کرده است.

 در اول اردیبهشت‌ماه نیز ارتش ایالات متحده اعلام کرد یک قایق ماهیگیری را که خدمه آن در تلاش برای قاچاق ۴۲ میلیون دلار مواد مخدر از طریق تنگه عمان بودند، توقیف کرد و چهار خدمه شناور توقیف شده خود را شهروند ایران معرفی کردند.

طی سال‌های اخیر بارها جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان به دست‌داشتن در قاچاق مواد مخدر در سطح بین‌المللی متهم شده‌اند و به تازگی روزنامه آلمانی «دی ولت» نوشت: «حزب‌الله چیزی بیش از یک حزب سیاسی و شاخهٔ مسلح آن است، و در قالب یک شبکهٔ جنایی در زمینهٔ قاچاق مواد مخدر و اسلحه در سراسر جهان، از جمله در آلمان فعال است.»

در این گزارش آمده که همچنین ادارهٔ مبارزه با مواد مخدر آمریکا تخمین می‌زنند که حزب‌الله از طریق رابط‌های خود ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار «جابه‌جا می‌کند» که اکثر آن از طریق قاچاق مواد مخدر به دست می‌آید.