حوثی های یمن
/

آمریکا خواستار فشار جهانی علیه جمهوری اسلامی برای توقف حملات حوثی‌ها شد

آمریکا روز چهارشنبه از انتشار گزارش تازه سازمان ملل متحد در مورد تهدیدات حوثی‌های یمن علیه کشتیرانی بین‌المللی استقبال کرد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از صدای آمریکا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز چهارشنبه با اشاره به حملات اخیر شورشیان حوثی به کشتی‌ها در دریای سرخ، خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به «چرخه تشدید خطرناک» تنش‌ها در این کشور جنگ زده شد.

گزارش سازمان ملل خواستار تنش زدایی در منطقه، پرهیز همه طرف‌ها از «فرصت‌طلبی نظامی» و حمایت از پیشرفت به سمت یک توافق شد.

حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری باعث واکنش نظامی آمریکا و متحدانش شد.

در پی گزارش سازمان ملل، دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت گزارش فرستاده سازمان ملل در مورد حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ که به درخواست شورای امنیت تهیه شده است، سطح تهدیدات حوثی‌ها و همچنین لزوم پیگیری درخواست شورای امنیت از حوثی‌ها را برای توقف حملاتشان را روشن می‌کند.

آمریکا می‌گوید حملاتش به حوثی‌ها اقدامی دفاعی بوده است. حوثی‌ها سعی کرده‌اند که به کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا نیز حمله کنند. ایالات متحده برای تامین امنیت کشتی‌‌های تجاری در برابر حملات حوثی‌ها نیروهای خود را به آب‌‌های منطقه فرستاده است.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه خود گفته است که ایالات متحده خواستار افزایش درگیری‌‌ها در منطقه نیست.

بیانیه آمریکا می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران «نمی‌تواند نقش خود در قادر ساختن [حوثی‌ها] به انجام حملات [به کشتی‌ها] و حمایت» از آنها را «انکار» کند.

بیانیه نمایندگی آمریکا می‌گوید از سال ۱۳۹۳، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیحات پیشرفته و رو به رشدی را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است که آنها از آن برای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ استفاده کرده‌اند.

آمریکا می‌گوید این اقدام سپاه ناقض قطعنامه‌های ۲۱۴۰ و ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

آمریکا می‌گوید بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲، ایالات متحده و شرکای آن دست‌کم ۱۸ شناور را که به طور غیرقانونی سلاح به حوثی‌ها قاچاق می‌کردند، توقیف کرده است و از آنها قطعات موشک‌های بالستیک، کروز و ضد کشتی، پهپادها و سایر سلاح‌های ممنوع را توقیف کرده است.

آمریکا می‌گوید ماه گذشته میلادی نیز نیروهای نیروی دریایی ایالات متحده در حین انجام یک ماموریت، یک کشتی‌ را که به طور غیرقانونی سلاح‌های کشنده پیشرفته، از جمله قطعات پیشرفته موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز ساخت ایران را از ایران برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن حمل می‌کرد، از حمل آن تسلیحات بازداشت.

نمایندگی آمریکا بار دیگر از همه کشورهای عضو و به ویژه کشورهایی که ارتباطات مستقیمی با ایران دارند خواست رهبران جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند تا حوثی‌ها را مهار و حملات غیرقانونی آنها را متوقف کنند.

آمریکا می‌گوید تغییر مسیر هر کشتی که به خاطر حملات حوثی‌ها انجام بگیرد و وادار شدن آنها به دور زدن قاره آفریقا حدود ۱۰ روز به مسیر آنها اضافه می‌کند و هزینه سوخت هر مسیر یک طرفه بین آسیا و اروپا را یک میلیون دلار افزایش می‌دهد.

نمایندگی آمریکا همچنین گفت حوثی‌ها به محاصره شهرهای یمن و جلوگیری از انتقال غذا، آب و کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان ادامه می‌دهند و این کار «دو رویی» آنها را آشکار می کند.

ایالات متحده در بیانیه‌ خود بار دیگر از حوثی‌ٔها خواست ۲۵ خدمه کشتی ام‌وی گالاکسی را آزاد کنند. حوثی‌ها آنها را نزدیک به سه ماه پیش گروگان گرفتند.