/

آمریکا برای مقابله با توقیف کشتی‌ها توسط حکومت ایران جنگنده اف۱۶ به منطقه اعزام می‌کند

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده گفت که آمریکا در حال افزایش استفاده از جت‌های جنگنده در اطراف تنگه استراتژیک هرمز و اعزام جنگنده‌های اف ۱۶ به منطقه برای مقابله با توقیف کشتی‌های تجاری توسط جمهوری اسلامی است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این مقام آمریکایی در گفتگو با خبرنگاران در وزارت دفاع ایالات متحده گفت که ایالات متحده در آخر این هفته جت‌های جنگنده اف‌۱۶ را به منطقه خلیج‌فارس می‌فرستد تا هواپیماهای تهاجمی «ای -۱۰» را که بیش از یک هفته در آنجا گشت‌زنی می‌کنند، تقویت کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که جمهوری اسلامی به تازگی قصد داشت دو نفتکش را در نزدیکی تنگه توقیف کند و به سوی یکی از نیز آنها شلیک کرد.

مقام ارشد پنتاگون که نامش فاش نشده بدون اشاره به جزئیات عملیات نظامی در منطقه، گفت: استقرار جنگنده‌های اف ۱۶ در منطقه با هدف تأمین پوشش هوایی برای کشتی‌های عبوری از آبراه تنگه هرمز و خلیج‌فارس است و همزمان امکان نظارت ارتش را در منطقه افزایش می‌دهد و یک عامل بازدارنده در قبال ایران خواهد بود.

نیروی دریایی آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد که از توقیف دو نفتکش توسط حکومت ایران در آب‌های بین‌المللی دریای عمان ممانعت به عمل آورد.

طبق اعلام ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، یک کشتی نظامی جمهوری اسلامی چهارشنبه ساعت یک بامداد به وقت محلی به کشتی «تی‌آر‌اف ماس»، با پرچم جزایر مارشال نزدیک شد، اما وقتی ناوشکن «یواس‌اس مک‌فال» آمریکا به محل رسید، شناور نیروی دریایی ایران از محل دور شد.

بر اساس این گزارش، نیروی دریایی ایالات متحده حدود سه ساعت بعد یک پیام اضطراری از کشتی تجاری «ریچموند وویجر» با پرچم باهاما دریافت کرد. یک شناور دیگر نیروی دریایی جمهوری اسلامی با فاصله یک و نیم کیلومتر به این کشتی که در ۳۲ کیلومتری ساحل مسقط، پایتخت عمان، در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود، نزدیک شده و از آن خواسته بود متوقف شود.

ناوشکن یواس‌اس مک‌فال آمریکا پس از دریافت پیام با سرعت به محل نزدیک شد، اما پیش از رسیدن این ناوشکن، نیروهای جمهوری اسلامی چندین بار به سمت ریچموند وویجر شلیک کرده بودند. این نفتکش در این شلیک‌ها آسیب جدی ندید، اما گلوله‌ها به نزدیکی محل اقامت سرنشینان اصابت کرده بود.

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا خاطرنشان کرد به‌محض رسیدن ناوشکن آمریکایی، این شناور نظامی جمهوری اسلامی نیز از محل دور شد.

مقام ارشد پنتاگون همچنین اضافه کرد که ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نگران افزایش روابط ایران، روسیه و سوریه در سراسر خاورمیانه است.

او ادامه داد که ایالات متحده در حال بررسی تعدادی گزینه نظامی برای مقابله با تجاوزات فزاینده روسیه در آسمان سوریه است که تلاش‌ها برای حمله به یکی از رهبران گروه داعش در آخر هفته گذشته را پیچیده کرد.

این مقام از بیان جزئیات گزینه‌ها خودداری کرد اما گفت که ایالات متحده هیچ سرزمینی را واگذار نخواهد کرد و به پرواز در بخش غربی سوریه و مأموریت علیه دولت اسلامی ادامه خواهد داد.

به گفته این مقام نظامی فعالیت نظامی روسیه از ماه مارس افزایش یافته و تهاجمی‌تر شده که این موضوع ناشی از افزایش همکاری و هماهنگی بین مسکو، تهران و دولت سوریه برای فشار بر آمریکا برای خروج از سوریه است.

این مقام ارشد پنتاگون همچنین اضافه کرد که روسیه به حمایت ایران در جنگ اوکراین وابسته است و تهران خواهان خروج آمریکا از سوریه است تا بتواند راحت‌تر کمک‌های مرگبار را به حزب‌الله لبنان منتقل کند و اسرائیل را تهدید کند.

او اضافه کرد که به منظور فشار بر آمریکا برای خروج نیروهای خود از سوریه شاهد همکاری بیشتر بین فرماندهان میانی روسیه و سپاه قدس در سوریه و اشتراک گسترده اطلاعات و برنامه‌ریزی‌های مشترک بین آنها هستیم.

در حال حاضر حدود ۹۰۰ نیروی امریکایی در سوریه مستقر هستند و سایر نیروها برای انجام مأموریت‌هایی با هدف مبارزه با گروه داعش به این کشور اعزام شده و سپس خارج می‌شوند.