/

آمریکا برای مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی ناو و جنگنده بیشتری به خلیج فارس اعزام می کند

ایالات متحده که به تازگی از اعزام تعدادی جنگنده اف ۱۶ به خلیج‌فارس برای مقابله با توقیف گشتی‌های تجاری از سوی حکومت ایران خبر داده بود اکنون یک ناوشکن و چند فروند جنگنده اف ۳۵ نیز برای تقویت نیروی بازدارنده خود به این منطقه اعزام می‌کند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پنتاگون اعلام کرد که ناوشکن «یواس‌اس توماس هادنر» که پیش از این در دریای سرخ مستقر بوده و تعدادی جنگنده اف-۳۵ به سمت خلیج‌فارس حرکت خواهند کرد.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد‌ه بود این کشور با هدف مقابله با توقیف کشتی‌ها توسط جمهوری اسلامی، جنگنده‌های «اف‌۱۶» به خلیج‌فارس اعزام می‌کند.

به گفته این مقام ارشد دفاعی، آمریکا در آخر این هفته جت‌های جنگنده اف‌۱۶ را به منطقه خلیج‌فارس می‌فرستد تا هواپیماهای تهاجمی «ای -۱۰» را که بیش از یک هفته در آنجا گشت‌زنی می‌کنند، تقویت کند.

اکنون سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، با اعلام این خبر که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دستور اعزام ناوشکن و هواپیماهای بیشتر را به خلیج‌فارس صادر کرده افزود: «با توجه به تهدید مستمر و با هماهنگی شرکا و متحدانمان، این وزارتخانه در حال افزایش حضور و توانایی ما برای نظارت بر تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن است».

او تأکید کرد که مشخص نیست کشتی و هواپیماهای آمریکایی تا چه زمانی در منطقه باقی خواهند ماند.

در پی تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش و شلیک به یکی از آنها در حوالی تنگه هرمز در اوایل ماه ژوئیه، آمریکا تصمیم گرفت جنگنده‌های جدیدی را به منطقه خلیج‌فارس اعزام کند.

هواپیماهای آمریکایی قرار است با پرواز بر فراز کشتی‌های تجاری که این مسیر دریایی را در پیش می‌گیرند، از آنها محافظت کنند و ظرفیت نظامی منطقه را به‌منظور ممانعت از توقیف این کشتی‌ها توسط ایران، افزایش دهند.

نیروی دریایی آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد که از توقیف دو نفتکش توسط حکومت ایران در آب‌های بین‌المللی دریای عمان ممانعت به عمل آورد.

نیروی دریایی آمریکا تأکید کرد که مک فال در منطقه خلیج‌فارس باقی می‌ماند تا به حفاظت از خطوط کشتیرانی ادامه دهد.

آمریکا همچنین در اردیبهشت ماه به دنبال اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در خلیج فارس، نیروهای خود را در خاورمیانه تقویت کرد.

آن زمان جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا گفت: آمریکا به قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای اجازه نمی‌دهد آزادی دریانوردی در آب‌های خاورمیانه شامل تنگه هرمز را مختل کنند.

وی تاکید کرده بود؛ هیچ توجیهی برای اقدامات و مداخله و حمله‌های جمهوری اسلامی علیه کشتی‌های تجاری وجود ندارد.

نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید که ایران در دو سال گذشته حداقل پنج کشتی تجاری را توقیف و برای بیش از ده‌ها کشتی دیگر مزاحمت ایجاد کرده است. بسیاری از حوادث نیز در داخل و اطراف تنگه هرمز روی داده است.