آبرام پیلی: جمهوری اسلامی باید از ساکت کردن خبرنگاران دست بردارد

معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ضمن استقبال از آزادی موقت نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار ایرانی، تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید از ساکت کردن خبرنگاران دست بردارد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آبرام پیلی، با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما از آزادی روزنامه‌نگاران نیلوفر حامدی و الهه محمدی استقبال می کنیم در حالی که آنها به احکام ناعادلانه خود اعتراض می کنند.

وی افزود: ما مجدداً خواستار آزادی بی قید و شرط آنها و آزادی همه زندانیان سیاسی به ناحق بازداشت شده در ایران هستیم. آنها هرگز نباید بازداشت می شدند.

معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد: ما از بازداشت زنان توسط رژیم ایران به دلیل نقض حجاب و خبرنگاران به دلیل گزارش دادن در مورد چنین اعمال شنیع ابراز تأسف می‌کنیم.

آبرام پیلی خاطرنشان کرد که آزادی بیان یک حق اساسی بشر است و رژیم باید از ساکت کردن خبرنگاران دست بردارد.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگاری که در جریان پوشش گزارش‌های مربوط به کشته شدن ژینا مهسا امینی بازداشت شده بودند، با سپردن وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به طور موقت از زندان اوین آزاد شدند.

یک روز بعد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی عنوان کرد؛ پس از آزادی موقت دو «متهم امنیتی زن»، تصاویری از کشف حجاب این افراد در فضای مجازی منتشر شد. در پی این اقدام ضمن اعلام جرم، پرونده جدیدی برای این متهمان در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی، خبرنگاران روزنامه‌های هم‌میهن و شرق، سال گذشته در پی پوشش خبری جان‌باختن و خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شدند و درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاه به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دادگاه تجدید نظر استان تهران روز یک‌شنبه با تبدیل قرار نیلوفر حامدی و الهه محمدی به مبلغ هر کدام ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرد و در پی این اتفاق هر دو نفر پس از ۱۷ ماه از زندان آزاد شدند.

به نوشته ایسنا طبق رای صادره هر دو متهم با توجه به «اقدامات ضد امنیتی» به استناد بندهای پ، ح و ذ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، به عنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند.

در رای دادگاه آمده است، ایام بازداشت به استناد ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی کسر و محاسبه خواهد شد.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی ممنوع الخروج هستند و تا زمان صدور رای دادگاه تجدیدنظر هر کدام با سپردن قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی بیرون از زندان خواهند بود.

این دو روزنامه‌نگار زن به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده‌اند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ای از «وثیقه سنگین» تعیین شده برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی انتقاد کرد و در عین حال آزادی آنها را به «فال نیک» گرفت.

این انجمن همچنین ابراز امیدواری کرد که «در دادگاه تجدیدنظر حکم سنگین، شکسته و این آزادی موقت به آزادی دائم آنها تبدیل شود.»

در ادامه بیانیه آمده که «ما همچنین امیدواریم که روند آزادی به دیگر روزنامه‌نگاران دربند نیز تسری پیدا کند و تمام همکاران ما آزاد شوند.»

نیلوفر حامدی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به دلیل گزارشگری درباره وضعیت مهسا ژینا امینی از بیمارستان، به وسیله نیروهای حکومتی در خانه خود بازداشت شد.

یک هفته بعد هم الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن به دلیل انتشار گزارش‌هایی از مراسم خاک‌سپاری مهسا امینی در شهر سقز بازداشت شد.

به این ترتیب این دو روزنامه‌نگار به دلیل اطلاع‌رسانی درباره درگذشت و تشییع مهسا ژینا امینی تحت فشار و هدف اتهام‌‌زنی نهادهای امنیتی قرار گرفتند.