/

تشدید تحریم های انگلیس علیه سپاه پاسداران

دولت بریتانیا تمام اجزا و نهادهای زیرمجموعه مرتبط با سپاه پاسداران را در فهرست تحریم های خود قرار داد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که به همراه اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق بشر افزایش می‌دهد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس بیانیه مطبوعاتی که دولت بریتانیا روز دوشنبه ۴ اردیبهشت منتشر کرده آمده است: بریتانیا از اکتبر ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ مقام و نهاد ایرانی را برای نقض حقوق بشر تعیین کرده است که تعداد کل موارد مرتبط با ایران به بیش از ۳۰۰ مورد می رسد. این فهرست شامل کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دادستان کل ایران، پلیس اخلاق می شود.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا صادر کرده،‌ نام‌های محمد نظر عظیمی، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف سپاه پاسداران، حبیب شهسواری، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی، محسن کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی و احمد خادم، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای کربلای نیروی زمینی سپاه دیده می‌شود.

بیانیه  وزارت خارجه بریتانیا از طرف جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه این کشور صادر شده حکومت جمهوری اسلامی را «مسئول سرکوب وحشیانه» مردم ایران و صدور «کشتار» به سراسر جهان خوانده است. این بیانیه همچنین بر تعهد «بریتانیا و شرکای بین‌المللی» بر نادیده نگرفتن «ظلم وحشیانه رژیم» جمهوری اسلامی و انجام «اقدامات گسترده» برای پاسخگو کردن آن تاکید کرده است.

بیانیه وزرات خارجه بریتانیا محمد نظر عظیمی را مسئول سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در استان کرمانشاه شناخته است. بر این اساس در تیراندازی نیروهای تحت امر او  به سوی معترضان غیرمسلح، چند تن کشته شدند.

در این بیانیه، حبیب شهسواری مسئول سرکوب معترضان در مهاباد و پیرانشهر شناخته شده است. گفته شده که سپاه در سرکوب معترضان از سلاح‌های سنگین استفاده کرده است. در جریان این سرکوب‌ها چند تن کشته شدند. نیروهای سپاه همچنین به قتل معترضان در اثر شکنجه در بازداشتگاه متهم هستند.

بیانیه وزرات خارجه بریتانیا محسن کریمی را مسئول سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات استان مرکزی شناخته است. از جمله قربانیان این اعتراضات، مهرشاد شهیدی معترض ۱۹ ساله‌ای است که در بازداشتگاه سپاه تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت. محسن کریمی همچنین مسئول بازداشت زنان به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری اعلام شده است.

این بیانیه احمد خادم را مسئول سرکوب اعتراضات در شهر ایذه استان خوزستان معرفی کرده است. در جریان سرکوب این اعتراضات یک کودک ۱۰ ساله هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. علاوه بر این، نیروهای سپاه مسئول ربوده شدن یک کنش‌گر در حوزه کودکان کار هستند که بر اثر شکنجه جان باخت.

بر اساس تحریم‌های بریتانیا، افرادی که نامشان در فهرست آمده از ورود به این کشور منع شده‌اند و دارایی‌های آنها در بریتانیا توقیف می‌شود.

پیش از این اعلام شده است که اتحادیه اروپا نیز قرار است امروز دوشنبه در نشست وزیران خارجۀ این اتحادیه، تحریم‌های تازه‌ای را علیه هشت مقام و دو نهاد حکومتی ایران به تصویب برساند.