/

اقدام علیرضا آخوندی برای تشکیل پرونده قضایی «جنایت علیه بشریت» سپاه در سوئد

علیرضا آخوندی نماینده ایرانی تبار پارلمان سوئد از اقدام برای تشکیل پرونده قضایی علیه سپاه پاسداران و حسین سلامی فرمانده آن به دلیل دست داشتن در جنایت علیه بشریت، در سوئد خبر داد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

علیرضا آخوندی نماینده ایرانی تبار پارلمان سوئد از اقدام برای تشکیل پرونده قضایی علیه سپاه پاسداران و حسین سلامی فرمانده آن به دلیل دست داشتن در جنایت علیه بشریت، در سوئد خبر داد.

علیرضا آخوندی نماینده ایرانی تبار پارلمان سوئد در گفتگو با فرانیوز گفت: در حال تشکیل یک  پرونده قضایی ،علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده آن، سردار حسین سلامی، به دلیل دخالت گسترده‌اش در جنایات علیه بشریت در ایران و جنایات جنگی هستیم.

آخوندی که در تلاش برای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا مذاکراتی با نمایندگان کشورهای اروپایی نیز داشته است، با اعلام این خبر  یادآور شد که سایر دادخواهان  شامل شاهدان، مطلعان و قربانیان نیز می توانند برای تکمیل شکایت به این پرونده ملحق شوند.

آخوندی هدف از این گام را تروریستی شناختن سپاه توسط اتحادیه اروپا عنوان کرد.

او درباره علت بازگشایی این پرونده در کشور سوئد نیز گفت: به دلیل چارچوب های قانونی منحصر به فرد سوئد برای رسیدگی به جرایم جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی، تصمیم گرفته شد که این پرونده را در این کشور پیگیری کنیم.

به گفته آخوندی طبق قوانین سوئد، مرتکبین این نوع جرائم، بدون توجه به مکان و زمان انجام این جرم می توانند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

او افزود: علاوه بر این، طبق قوانین سوئد، صلاحیت به عنوان دادخواه برای شروع و پیگیری قضایی دارای مشخصات منحصر به فردی است که می توانیم از آنها بنفع پیشبرد پرونده ، استفاده کنیم.

آخوندی ادامه داد: ما می‌دانیم که اثبات این اتهامات در دادگاه کاری دشوار خواهد بود، ولی مصمم هستیم که با کمک افرادی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم قربانیان این جرایم بوده‌اند و می‌توانند شکایت خود را به این پرونده اضافه کنند، یک پروندهٔ قضایی گسترده و محکم را پایه گذاری کنیم.

 او تاکید کرد: از افرادی که به نحوی شاهد و یا در معرض جرایم صورت گرفته از سوی سپاه پاسداران بوده‌اند و یا هر نوع اطلاعاتی که بتواند، به این پرونده افزوده گردد را در دسترس دارند، می خواهیم که به ما بپیوندند و اطلاعات خود را با ما به اشتراک بگذارند.

آخوندی یادآور شد: تضمین می کنیم که در راستای حفظ حریم خصوصی، اطلاعات افرادی که وارد این پرونده بشوند محفوظ خواهد ماند.

گفتنی ست قانون ۲۰۱۴ سوئد در خصوص مسئولیت کیفری برای جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی، قابلیت قضایی جهانی را برای این جرایم فراهم کرده است. همچنین، قوانین مجرمانه سوئد در مورد جنایات علیه حقوق بین‌المللی، این اجازه را می دهند که پرونده های مربوط به این جرایم، حتی اگر در خارج از سوئد صورت گرفته باشد و مجرم یا قربانی شهروند سوئد هم نباشند، مورد بررسی قرار گیرند.

نمونه این پرونده و دادگاه درباره حمید نوری برگزار شد.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد بازداشت شد. اتهام او مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷ بود.

حمید نوری که در ابتدا به عنوان پاسدار در سپاه پاسداران فعال بوده است، در سال ۱۳۶۱ درخواست کار در دادستانی می‌دهد. او متهم است که در زمان کشتارهای تابستان سال ۱۳۶۷ دستیار محمد مقیسه (ناصریان) در زندان گوهردشت بوده است.

دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری، در ۴ مه ۲۰۲۲ پایان یافت. دادگاه منطقه استکهلم سوئد روز ۱۴ ژوئیه حمید نوری را به دلیل مشارکت در اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، به حبس ابد محکوم کرد.

این دادگاه نه‌ ماهه در ۹۲ جلسه برگزار و ۳۴ شاکی و ۲۶ شاهد در آن شهادت دادند.