تحریم امریکا و کانادا علیه جمهوری اسلامی
/

آمریکا و کانادا چهار مقام ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر و قتل تحریم کردند

در آستانه سالروز اعلامیه جهانی حقوق بشر، بریتانیا به همراه آمریکا و کانادا ده‌ها مقام ناقض حقوق بشر از سراسر جهان، از جمله ایران، را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آمریکا مجید دستجانی فراهانی و محمدمهدی خانپور اردستانی را تحریم و اعلام کرد آنان در استخدام افراد برای ترور در خاک آمریکا از جمله مقامات دخیل در کشتن قاسم سلیمانی نقش داشتند.

کانادا هم دو مقام ایرانی را به علت دخالت در قتل زهرا کاظمی، عکاس خبری ایرانی-کانادایی، تحریم کرد.

ایالات متحده و کانادا تا ساعاتی دیگر فهرست تحریم‌شدگان جدید را رسما اعلام خواهند کرد.

این تحریم ها در حالی صورت گرفته که  پیش از آن، دولت بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای از تحریم پنج مقام جمهوری اسلامی در نهادهای قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سیستم حمل و نقل عمومی تهران به دلیل مشارکت در تحمیل حجاب اجباری خبر داد.

دولت بریتانیا اسامی تحریم‌شدگان را علی صالحی، دادستان تهران، مسعود درستی، مدیرعامل متروی تهران، علیرضا ادیانی، رییس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی، علی اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی هرمزگان و حسن شهرستانی فرمانده انتظامی مازندران اعلام کرد.

موارد تحریم‌ این افراد شامل مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر آنها به بریتانیا اعلام شده است.

دولت بریتانیا دلیل تحریم این افراد را مشارکت در تحمیل و اجرای حجاب اجباری جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

جیمز کلورلی، وزیر کشور بریتانیا در این خصوص اظهار داشت: بریتانیا به طور فعال در حال ریشه‌کن کردن همه تسهیل‌کننده‌های تقلب در مقیاس بزرگ، چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی، برای محافظت از رفاه عمومی است.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در این مورد گفت: ما تحمل نخواهیم کرد که جنایتکاران و رژیم های سرکوبگر حقوق و آزادی‌های اساسی مردم عادی در سراسر جهان را زیر پا بگذارند.

اتحادیه اروپا به همراه سه کشور یاد شده از زمان سرکوب خونین اعتراضات موسوم به «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱، ده‌ها فرد و نهاد جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند.

در مجموع در روز جمعه ۴۶ فرد و نهاد ناقض حقوق بشر در جهان به فهرست سیاه بریتانیا، کانادا و آمریکا اضافه شدند.

تحریم‌های تازه در آستانه سالروز اعلام رسمی اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام شده است که روز یک‌شنبه، ۱۹ آذر، هفتاد و پنجمین سالگرد آن گرامی داشته می‌شود.

بریتانیا، آمریکا و کانادا در تحریم‌های روز جمعه، ۱۷ مقام قضائی و امنیتی بلاروس، هشت مقام سوریه، از جمله مقامات ارشد نظامی این کشور، ۹ مقام و پنج نهاد در کشورهای کامبوج، لائوس و میانمار به همراه دو مقام هائیتی را به فهرست سیاه خود اضافه کردند.