آزاده صمدی ممنوع‌الخروج و گذرنامه او ضبط شد

یک بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که صبح امروز از فرودگاه «امام خمینی» عازم پنجاه و چهارمین فستیوال گوا در هند بود، پاسپورتش توقیف شد و اجازه خروج از کشور پیدا نکرد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از روزنامه شرق، آزاده صمدی، بازیگر سینما، تئاتر  و تلویزیون صبح امروز در حالی که عازم پنجاه و چهارمین فستیوال گوا در هند بود، پاسپورتش توقیف و اجازه خروج از کشور پیدا نکرد. به او در فرودگاه امام خمینی اعلام شده که ممنوع‌الخروج است.

آزاده صمدی برای نمایش فیلم سینمایی «عزیز» سومین ساخته مجید توکلی در پنجاه و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم هند عازم این کشور بود که اجازه خروج نیافت.

پیشتر نیز دادسرای تهران آزاده صمدی را به‌دلیل انتشار تصاویری با پوشش اختیاری در شبکه‌های مجازی، به ممنوعیت شش ماهه استفاده از فضای مجازی و گوشی همراه محکوم کرده است.

بر اساس حکم صادره، وی باید با مراجعه به مراکز رسمی و روانشناسی و مشاوره نسبت به درمان بیماری شخصیت ضد اجتماعی(نیاز به دیده شدن از طریق عدم رعایت مقررات عمومی و رفتار های نابهنجار و ضد اجتماعی) هر دو هفته یک بار، اقدام و گواهی سلامت خود را در پابان دوره درمان ارائه نماید.

همچنین عنوان شده که با پیشنهاد قاضی اجرای احکام کیفری، در صورت تخلف متهم از مفاد حکم یا اجرای تدابیر دادگاه برای بار اول یک چهارم تا یک دوم به مجازات تعیینی افزوده شده و در صورت تکرار، حبس تعیینی اجرا خواهد شد.

بعد از فاش شدن حکم عجیب یک قاضی برای آزاده صمدی، بازیگر سینما و تلویزیون، به دلیل حضور با پوشش اختیاری در یک مراسم عمومی، برخی سینماگران به این حکم واکنش نشان دادند.

در پی انتشار تصاویری از حکم آزاده صمدی دو صنف کارگردانان و تهیه‌کنندگان بیانیه مشترکی منتشر و خواستار لغو حکم آزاده صمدی شدند و بند آخر این حکم مبنی بر «حضور اجباری در کلاس های روانشناسی برای درمان بیماری شخصیت ضد اجتماعی» را «توهین به شعور تمام اهالی سینما» خواندند.

در این بیانیه آمده:« ما دو صنف سینمائی به حکم صادر شده برای بازیگر محترم سینما خانم آزاده صمدی اعتراض داریم و بند آخر این حکم عجیب که حضور اجباری در کلاسهای روانشناسی برای درمان بیماری شخصیت ضد اجتماعی را لازم الاجرا دانسته، توهین به شعور تمام اهالی سینما می دانیم و مغایر با اصل جمهوری است که به مرام مردم سالاری دینی افتخار می کند.انگار عده ای دوست دارند با چنین حکم هایی راه هرگونه گفتمانی را ببندند و از جمهوری عبور کنند.»

در این بیانیه از رئیس قوه قضائیه خواسته شده که «هر چه زودتر جلوی این حکم گرفته شود.» آنها همچنین خواسته‌اند بابت «توهینی» که در بند مربوط به حضور اجباری در کلاس‌های روانشناسی صورت گرفته «عذرخواهی» شود.

کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما تاکید کرده‌اند: «ما تمام‌قد در کنار تمام بازیگران زن سینمای ایران و سینماگرانی که ناجوانمردانه با حکم‌های مشابه تحقیر می‌شوند ایستاده‌ایم و از آنها حمایت می‌کنیم و به تمام حکم‌هایی که تاکنون صادر شده معترضیم.»

بعد از فاش شدن حکم عجیب یک قاضی برای آزاده صمدی، بازیگر سینما و تلویزیون، به دلیل حضور با پوشش اختیاری در یک مراسم عمومی، برخی سینماگران به این حکم واکنش نشان دادند.

تعدادی از سینماگران زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در حمایت از اعتراض‌ها به مردم همصدا شده و تعدادی از آنها برای نشان دادن حمایت خود ازمعترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند.

پس از فشار دستگاههای امنیتی و قضایی و تشکیل پرونده، افسانه بایگان و هنگامه قاضیانی بازیگرانی تلویزیون و سینما از این عرصه خداحافظی کردند.