تداوم موج گسترده بازداشت‌ شهروندان کُرد توسط نیروهای امنیتی

در ادامه گسترش روند بازداشت شهروندان کُرد طی روزهای اخیر چندین شهروند دیگر توسط نهادهای امنیتی در شهرهای کُردنشین دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، یک شهروند کُرد اهل شهر کامیاران که هویت وی کارزان آسم احراز شده، توسط نیروهای اطلاعات سپاه جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه ١٨ بهمن ماه ١۴٠٢، کارزان آسم، کاسبکار ٢٧ ساله و ساکن کامیاران بازداشت شده است.

به گفته یک منبع مطلع نزدیک به خانواده کارزان آسم، بازداشت وی در ایست و بازرسی ورودی شهر کامیاران توسط نیروهای اطلاعات سپاه انجام گرفته است.

همچنین یک شهروند اهل مهاباد به نام سوران پاچیده توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

بر اساس گزارش هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲، سوران پاچیده شهروند اهل روستای “قباغکندی” از توابع مهاباد با هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزل خانوادگی‌اش در روستای مذکور بازداشت شده است.

هه‌نگاو مطلع شده است که، بازداشت سوران پاچیده ۳۱ ساله بدون ارائه هرگونه برگه قضایی و با توسل به خشونت انجام گرفته است.

همچنین بایزید بابکری، شهروند اهل شهرستان سردشت از ۳۵ روز پیش توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت شده و تاکنون اطلاعی از سرنوشتش در دسترس نیست.

بایزید بابکری، ٢۵ ساله و اهل روستای “دوله‌تو” از توابع سردشت، یک ماه و پنج روز پیش توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت شده است.

به گفته یک منبع مطلع نزدیک به خانواده بایزید بابکری، این شهروند پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شده و تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته است.

بایزید بابکری، روز شنبه ۱۶ دی (۶ ژانویه ۲۰۲۴)، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در شهر پیرانشهر بازداشت شده و پیگیری وضعیتش توسط خانواده تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

تا زمان تنظیم این خبر، از دلایل بازداشت، اتهامات وارده و همچنین سرنوشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاع دقیقی در دسترس نیست.