کیوسک امروز؛ پیامدهای اقتصادی بحران در دریای سرخ/ چاقی مفرط ۱۶ میلیون ایرانی با سیاست صدسال پیش!/ نفتکش آمریکایی طبق قانون بین‌الملل توقیف شد/ همکاری‌های راهبردی تهران و دهلی‌نو روی ریل/ توافقنامه بزرگ میان ایران و روسیه

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه بیست‌وششم دی ماه به مباحثی پیرامون بحران در درياي سرخ، پویش ملی سلامت، توقیف نفتکش آمریکایی، همکاری‌ تهران و دهلی‌نو، و همچنین توافق ایران و روسیه پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 34 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به بررسی پیامدهای اقتصادی بحران در دریای سرخ پرداخت و نوشت:

بحران اخیر در دریای سرخ و وادار شدن شرکت‎های کشتیرانی به دور زدن آفریقا برای انتقال بار خود به اروپا تاخیرات جدی در عرضه کالاهای مصرفی چون یخچال، تلویزیون، رایانه و خودرو از آسیا ایجاد کرده است. این موضوع حتی از روزهای نخست، مشکلات اقتصادی عدیده‌ای را برای اسراییل به وجود آورد. در یکی از اولین تاثیرات این رویداد، قیمت اکثر کالاهای وارداتی در سرزمین‎های اشغالی دست‌کم ۲۰ درصد افزایش یافت. شرکت «چاستوویتز» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های وارد‌کننده مواد غذایی و بهداشتی در اسراییل اعلام کرد، از این پس تمامی کالاهایش را با افزایش قیمت حداقل ۲۰ درصد عرضه خواهد شد.
اخلال جدید در زنجیره تامین پس از مشکلات ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ در سال‎های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که به‎عنوان عامل اصلی تورم در کشورهای غربی معرفی شده است، انتظار می‎رود موجب موج جدیدی از افزایش قیمت کالا و خدمات شود. نرخ حمل و نقل کانتینری بین آسیا، اروپا و امریکا به‎دلیل کاهش ظرفیت حمل‌ونقل در حال افزایش است. قیمت حمل کانتینر ۱۲ متری از آسیا به شمال اروپا از قیمت ۴۰۰۰ دلار عبور کرده که نسبت به دوره قبل از بروز تنش در منطقه، به میزان ۱۷۳ درصد افزایش داشته است. قیمت حمل کانتینر از آسیا به مدیترانه نیز به ۵۱۷۵ دلار رسیده است. 
شرکت دانمارکی مرسک نیز اعلام کرد ۴ کشتی از ۵ کشتی باری که در دریای سرخ گیر افتاده بودند را به‎ سمت کانال سوئز باز می‌گرداند و مسیر طولانی‌تر آفریقا را برای دوری از احتمال حملات در این منطقه در پیش می‌گیرد. اما پنج کشتی شرکت مرسک که عازم آسیا بودند، از کانال سوئز عبور کرده و در راه جنوب هستند تا از یمن بگذرند. شرایط خدمه این کشتی‌ها و ده‌ها هزار محموله آن مشخص نیست. برنامه سفرهای شرکت مرسک نشان می‌دهد ۴ کشتی «جنوا، لوندرینا، ابا و گرترود: که در روزهای گذشته در جنوب دریای سرخ و بندر جده عربستان لنگر انداخته بودند، به ‎سمت «دماغه امید نیک» تغییر مسیر داده‌اند. کشتی پنجم از یمن عبور نخواهد کرد.

بازگشت این کشتی‌ها از کانال سوئز هزینه مجددی برای عبور از این کانال به شرکت کشتیرانی مرسک تحمیل می‌کند و باعث تاخیر در ارسال محموله‌ها و بالا رفتن هزینه سوخت برای دور زدن آفریقا می‌شود. از کانال سوئز برای عبور یک سوم کشتی‌های باری دنیا استفاده می‌شود و تغییر مسیر این کشتی‌ها به ‎سمت جنوب برای دور زدن قاره آفریقا یک میلیون دلار هزینه مازاد سوخت برای هر سفر بین آسیا و شمال اروپا ایجاد می‌کند.

انتظار می‎رود بحران جدید حداقل در سه ماهه اول سال جدید، بندر «پیره آس» یونان را نیز به ‎عنوان یکی از مهم‎ترین بنادر مدیترانه برای انتقال کالاهای آسیایی به اروپا، تحت‌تاثیر قرار دهد. ورود کشتی‎ها به بندر یادشده دو تا چهار هفته تاخیر خواهند داشت چرا که چند شرکت بزرگ کشتیرانی خطوط تصمیم گرفتند سه خط هفتگی خود از آسیا به بندر پیره آس را متوقف کنند.
همزمان سایر شرکت‎های بزرگ حمل‌ونقل کانتینری ،مسیر کشتی‎های خود را به‌‎علت حملات چریک‎های حوثی تغییر دادند. 

بندر پیره آس یکی از دروازه‎های اصلی صادرات خودروهای برقی چینی به بازارهای اروپایی است. موقعیت ممتاز این بندر در زمینه انتقال کالاهای چینی به اروپا از یک سو و پهلوگیری کشتی‎های ویژه گردشگران غول‌پیکر موجب افزایش چرخش مالی سازمان بندر فوق به ‎میزان ۱۳ درصد و افزایش سود قبل از بهره و مالیات به میزان ۳۲.۵ درصد و سود خالص به میزان ۳۹.۹ درصد در ۹ ماهه اول سال در مقایسه به دوره نسبی سال ۲۰۲۲ شده است.

امریکا در ۱۹ دسامبر یک عملیات چند ملیتی برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ به راه انداخت. امریکا ابتدا به ‎همراه ۱۲ کشور دیگر ادعا کردند که حملات در دریای سرخ یک مشکل بزرگ بین‎المللی و غیرقابل قبول است. به ادعای امریکا تهدید جانی، اقتصاد جهانی و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های حیاتی منطقه غیر قابل قبول است و هیچ توجیه قانونی برای هدف قرار دادن عمدی کشتی‌های غیرنظامی و تجاری وجود ندارد. وزیر خارجه امریکا نیز در روزهای اخیر تایید می‎کند که حملات ارتش یمن به کشتی‌های اسراییلی یا کشتی‌هایی با مقصد فلسطین اشغالی به‌طور مستقیم به منافع بیش از ۴۰ کشور صدمه زده و موجب تعطیلی ۲۰ درصد از حجم ترابری دریایی شده است.

امریکا، استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، یونان، ژاپن، هلند، نیوزیلند و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک به ‎رهبری واشنگتن خواستار پایان فوری «حملات غیرقانونی» و آزادی کشتی‌های توقیف‌شده و خدمه آنها شدند. امریکا امیدوار بود که با راه‌اندازی یک نیروی دریایی جدید، با عملیات ارتش یمن در دریای سرخ مقابله کند اما یک هفته پس از راه‌اندازی آن، گروهی از متحدان امریکا عملا از آن کنار کشیدند. فرانسه، ایتالیا و اسپانیا دو متحد اروپایی امریکا که به عنوان مشارکت‌کنندگان در عملیات نگهبانی از دریای سرخ از آنها نام برده شده است با تایید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی امریکا خودداری کردند.

روزنامه جوان به مطلبی با عنوان چاقی مفرط ۱۶ میلیون ایرانی با سیاست صدسال پیش! پرداخت و نوشت:

شناسایی ۱۶میلیون ایرانی با «اضافه‌وزن بالا» در پویش ملی سلامت که وزارت بهداشت خبر داد، بهترین نشانه از رسوخ سیاست غلط یارانه‌های غذایی و نداشتن تفکر تغییر و نوآوری در دهه‌های طولانی است. ما نتوانسته‌ایم با جهانی که به سرعت تغییر می‌کند، تغییر کنیم. ۱۶ میلیون ایرانی با چاقی زیاد یعنی اگر آمار نوزادان و کودکان و جوانان را که چاقی در آنان معمول نیست، کم کنیم، بیشتر ایرانی‌ها چاق‌اند. این اضافه‌وزن ابداً به معنای خوب غذاخوردن یا غذای‌خوب خوردن نیست، بلکه برعکس به‌معنای غذای بد و یارانه‌ای یعنی شکر و آرد سفید و روغن‌نباتی خوردن و متعاقب آن، بدغذاخوردن است. یک سیاست غلط در یک قرن یا بیشتر باقی مانده است و ما یارانه به چیزی می‌دهیم که قبلاً بلای جان نبود، اما در دهه‌های اخیر با تغییر سبک زندگی مردم، بلای جان آنان شده و ما همچنان با افتخار به اقلامی که مردم را از انتفاع می‌اندازد، یارانه می‌دهیم!


قدیمی‌ها به خاطر دارند که در بیشتر بقالی‌ها تابلویی نصب بود از تصویر دو مرد یکی چاق و متمول و دیگر لاغر و ورشکسته. بالای سر مرد چاق نوشته بود، عاقبت‌نقدفروشی! و بالای سر لاغر بدبخت، نوشته بود عاقبت‌نسیه‌فروشی! اکنون، اما اگر بخواهیم ثروتمندان را در جامعه حدس بزنیم، باید کسانی را که هیکل مانکنی و فیتنس‌کار دارند، انتخاب کنیم. در مقابل، چاق‌ها آنانی هستند که خودشان را با اقلام یارانه‌ای مثل شکر و نان و روغن زیان‌آور نباتی سیر می‌کنند. سال‌ها پیش روستائیان قوت خود را از نان سبوس‌دار
تا مواد لبنی و تخم‌مرغ تولید می‌کردند. برخی روستا‌ها وضع خوراکی خوبی داشتند و هرچند گرفتارشدن در قحطی و خشکسالی، ناگزیر آن زمان‌ها بود، اما روستاییان جز برای «قندو چای» به شهر نمی‌آمدند. هر روستایی‌ای که در شهر قند و چای می‌خرید آن را در بقچه‌ای می‌پیچید و در خانه در گنجه قرار می‌داد، زیرا برای روستائیان واقعاً چای و قند حکم گنج را داشت. برای آن روستایی کشاورز که پرکار و پرزحمت بود، خوردن چند حبه قند ضرر نداشت و نیروزا بود و چایی
هم رفع خستگی و غم‌زدا و یک عادت تلقی می‌شد. اما حالا چه؟ آرد سفید و شکر و انواع روغن گیاهی، موتور چرخه غذایی مردم شده است. در عزا و عروسی و پیدا و نهان و وقت و بی‌وقت، جعبه شیرینی در دست داریم و در هر وعده غذایی نوشابه گازدار می‌خوریم. چاقی از میگو و گوشت و سبزیجات نیست. یک لیوان نوشابه که ۱۲ حبه قند دارد و یک نان تافتون که در بدن تبدیل به قند می‌شود، و بسا خوردنی‌های دیگری که ترکیبی از این دو هستند و، چون هنوز یارانه می‌گیرند، از بقیه ارزان‌ترند، خوراک اصلی کسانی شده است که حالا درباره آنان از چاقی و بیماری‌های بی‌شمار مرتبط با چاقی نگرانیم.

کسانی که دیگر نه مثل کشاورزان کار می‌کنند و بیشتر پشت‌میزنشین و بی‌تحرک‌اند و نه مثل قدیمی‌ها آداب سفره و خوب‌جویدن و آرامش در هنگام غذاخوردن را رعایت می‌کنند. از خوردن صبحانه روی کاپوت ماشین تا کنار خیابان و حین بازی کامپیوتری که در بچه‌ها شایع است تا فست‌فود‌های چاق‌کننده، همه این‌ها یک زنگ‌خطر برای آینده است.

مسئولان چه در حوزه اقتصاد و چه کلان‌تر هنوز گمان می‌کنند که باید به آرد سفید و شکر و روغن نباتی که خوراک بیشتر مردم است، یارانه داد و افتخار کرد که خوراک مردم فقیر را تأمین کرده‌ایم! سپس توفان دیابت و چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی و آن انسان چاق فاقد کارایی و توان عملیاتی، می‌ماند روی دست بخش دیگر دولت‌ها یعنی وزارتخانه‌های بهداشت و بیمه‌ها. آنگاه ده‌ها برابر پول یارانه‌ای را که در جای نادرست هزینه می‌کنیم، برای درمان سیاست‌های غلط خود خرج خواهیم کرد.


سرعت تغییرات جهان در سبک زندگی شگفت‌آور است. برای انسان آینده که همه‌چیز خود را می‌خواهد به ربات‌ها و هوش مصنوعی بسپارد، باید سیاست‌های معقول و آینده‌نگری در سبک زندگی و سبک خوردن و آشامیدن و فعالیت بدنی و نوع استراحت تدوین کرد. این سیاست‌ها نه با حضور مدیران و کارشناسان قبلی که فکری فسیل‌شده دارند، بلکه با مددگرفتن از دانشمندانی که در مرز‌های علم حرکت می‌کنند، قابل‌تدوین است. جهان منتظر حرکت حلزونی ما و نظاره‌گر اشتباهات ما نمی‌ماند.

روزنامه کیهان نوشت: نفتکش آمریکایی طبق قانون بین‌الملل توقیف شد

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به توقیف یک نفتکش آمریکایی توسط نیروی دریایی ارتش اشاره کرد و گفت: آنان با قلدری، دزدی کرده بودند که باید این حق پس گرفته می‌شد لذا بر اساس عرف قانون بین‌الملل عمل کردیم و آن چیزی که دزدیده بودند، پس گرفته شد.

امیر دریادار شهرام ایرانی، در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به رونمایی از نخستین سامانه شبیه‌ساز بالگرد AB-212 و ویژگی‌های آن اظهار داشت: اولویت نخست در نیروهای مسلح برای رسیدن به مهارت‌های لازم آموزش است که بتوانند مأموریت‌های ویژه انجام دهند.

وی تحقق این نیاز آموزشی را صرفه‌جویی در استفاده و به‌کارگیری از بالگرد دانست و بیان کرد: در این راستا بهترین وسیله شبیه‌ساز است و چون این دانش و صنعت قبلاً در اختیار ما نبود در این راستا همت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پای کار آمد و با یک مدیریت خیلی خوب امروز به بهترین و بالاترین شبیه‌ساز رسیده‌ایم. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شبیه‌ساز بی‌نظیر است و در منطقه وجود ندارد گفت: سامانه شبیه‌ساز بالگرد AB-212 تمام‌ایرانی است.

امیر دریادار ایرانی مهم‌ترین مزایای این سامانه را دانش بومی آن دانست و ابراز کرد: تمام آنچه در این سامانه ساخته، نصب و به‌کارگیری شده همه آن بومی است. وی با اعلام اینکه سامانه شبیه‌ساز بالگرد AB-212 توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت صنایع دفاعی کشور طراحی و ساخته شده است اضافه کرد: این دانش می‌تواند در حوزه انواع شبیه‌سازی پروازی استفاده شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه «نمونه خارجی این سامانه‌ها را به ما نمی‌دهند چون در تحریم قرار داریم» افزود: البته در این حوزه تحریم معنی نمی‌دهد لذا در ساخت سامانه شبیه‌ساز بالگرد AB-212 توسط متخصصان داخلی ضمن صرفه‌جویی اعتباری و ارزی، هزینه آن یک‌دهم عددی است که ما می‌خواستیم به کشورهای سازنده خارجی پرداخت کنیم و به ما با این کیفیت نمی‌دادند.

امیر دریادار ایرانی ادامه داد: شبیه‌سازهایی که امروز در دنیا وجود دارد و ما می‌توانستیم از آنها استفاده کنیم بسیار ساده و پیش‌پاافتاده است و آموزش عمومی می‌دهد، امروز الحمدلله ما آموزش نظامی با سامانه شبیه‌ساز بالگرد AB-212 انجام می‌دهیم. وی با اشاره به دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در دستیابی به امکانات جدید و پیشرفته خاطرنشان کرد: الحمدلله با روند و جهت‌گیری کشور به‌ویژه جوانان نخبه کشور، مراکز علمی، صنعتی، و حمایت‌های مردمی که در حال انجام است و لطف و عنایت و توجه فرمانده معظم کل قوا در این حوزه اهمیت دادن به جوانان نخبه، امروز در نیروهای مسلح این مهم نهادینه شده است و به توانمندی بالایی رسیده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از ساخت تجهیزات بدون سرنشین در این نیرو خبر داد و اضافه کرد: الحمدلله در همه محیط‌ها نیروی دریایی ارتش در حوزه سطحی، زیرسطحی و پروازی به‌ویژه در حوزه بدون‌سرنشین‌ها به توانمندی خیلی بالایی دست یافته است. امیر دریادار ایرانی راجع به توقیف یک نفتکش آمریکایی توسط نیروی دریایی ارتش گفت: این موفقیت نتیجه آموزش‌ها و آن چیزی بود که در همه حوزه‌ها هم‌رزمان من فرا گرفته‌اند، توجه ویژه به فرمان و فرامین مقام عظمای ولایت که فرمودند که «دوران بزن دررو تمام شده است». وی خاطرنشان کرد: آنان با قلدری دزدی کرده بودند که باید این حق پس گرفته می‌شد لذا بر اساس عرف قانون بین‌الملل عمل کردیم و آن چیزی را که دزدیده بودند پس گرفته شد.  

آخرین‌ها از کیوسک امروز