کیوسک امروز؛ بایدن: در جنگ نیابتی با ایران نیستیم/ اقتصاد زیرزمینی با سامانه مؤدیان شیشه‌ای می‌شود/ خودکشی دستیاران پزشکی: چه باید کرد؟/ بازار ارز چشم‌انتظار ورود بانک مرکزی/ نگرانی درباره کوچ کادر درمان از ایران

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه بیست‌وچهارم دی ماه به مباحثی پیرامون جنگ نیابتی، اقتصاد زیرزمینی و سامانه مؤدیان، خودكشی دستياران پزشكی، بازار ارز، و کوچ کادر درمان از ایران پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 39 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه کیهان با پرداختن به حملات ائتلاف بین‌المللی به مواضع حوثی‌های یمن نوشت؛

بایدن: در جنگ نیابتی با ایران نیستیم

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از حملات مشترک با انگلیس به یمن در بامداد جمعه، گفت معتقد نیست که کشورش در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد.

بایدن بامداد شنبه که به بازدید یک مرکز کسب و کار کوچک در آلِن‌تاون در ایالت پنسیلوانیا رفته بود، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «آیا آمریکا در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد» پاسخ داد: «نه. ایران جنگ با ما را نمی‌خواهد».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت: «من پیام را به ایران رسانده‌ام. آن‌ها می‌دانند نباید کاری انجام دهند».

بایدن همچنین مدعی شد حملات بامداد گذشته به یمن «موفقیت‌آمیز» بوده و «هیچ تلفاتی در بین غیرنظامیان» مشاهده نشده است.

او گفت: «همراه با متحدان خود مطمئن خواهیم شد که اگر حوثی‌ها (انصارالله) به رفتار زننده خود ادامه دهند، ما پاسخ خواهیم داد».

بایدن روز گذشته گفت آمریکا و انگلیس با کمک هلند، استرالیا، کانادا و بحرین حملاتی را علیه مواضع انصارالله در یمن انجام داده‌اند. یمنی‌ها نیز تاکید کرده‌اند به حملات آمریکا و متحدانش پاسخ خواهند داد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مایل است انصارالله را یک «سازمان تروریستی» بخواند نیز گفت: «فکر می‌کنم  آن‌ها (یک سازمان تروریستی) هستند».

به گزارش ایسنا، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ انصارالله یمن را از لیست سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی خود خارج کرده است.

کاخ سفید:  دنبال درگیری با ایران نیستیم. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی تأکید کرد واشنگتن دنبال تشدید تنش‌ها و درگیری با ایران نیست.  اظهارات جان کربی یک روز بعد از حمله آمریکا و انگلیس به نقاطی در یمن مطرح شده است. 

بامداد جمعه آمریکا و انگلیس در پاسخ به عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی و نیروهای آمریکایی، بیش از ۱۲ نقطه در یمن را با هواپیما، کشتی و زیردریایی مورد هدف قرار دادند.  براساس ادعای مقامات آمریکایی سایت‌های آموزشی، پایگاه‌های هوائی و تأسیسات نگهداری پهپاد متعلق به انصارالله یمن، اهداف این حمله  بوده‌اند. 

روزنامه جوان نوشت: اقتصاد زیرزمینی با سامانه مؤدیان شیشه‌ای می‌شود

شفافیت مالی برای کشورمان به‌جهت نظارت بر ورود و خروج کالا‌ها و خدمات و اطمینان از شفاف بودن جریان فعالیت‌های اقتصادی حیاتی است. با داشتن درک روشنی از زنجیره ارزش از تولید تا مصرف، دولت می‌تواند زمینه‌های بالقوه فرار مالیاتی را شناسایی کند و اقدامات مناسبی را برای رفع آن‌ها انجام دهد.

شفافیت مالی همچنین امکان ایجاد زیرساخت صورتحساب الکترونیکی را فراهم می‌کند که به تعیین دقیق درآمد‌ها، هزینه‌ها و سود افراد کمک می‌کند.

سامانه مؤدیان به عنوان بستری برای دستیابی به این سطح از شفافیت عمل می‌کند و رویکردی جامع برای اصلاح نظام مالیاتی، ایجاد تحول در مالیات‌ستانی و افزایش شفافیت مالی است.

هدف اصلی آن وارد کردن اقتصاد زیرزمینی به بخش رسمی و اطمینان از پرداخت سهم منصفانه مالیات از سوی مشاغل و افراد در بخش شناسایی شده اقتصاد است.

سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاه به عنوان یک راه‌حل کلیدی برای کاهش فرار مالیاتی و شفافیت مالی طراحی شده و هدف آن ایجاد یک سیستم اطلاعاتی جامع است که شفافیت اطلاعات مالی و کالایی را در طول زنجیره تولید و توزیع افزایش می‌دهد.

به باور کارشناسان، با اجرای سامانه مؤدیان، دولت می‌تواند به طور مؤثر با اقتصاد زیرزمینی مقابله کند، درآمد‌های مالیاتی را از محل مبارزه با فراریان مالیاتی دانه درشت افزایش دهد و بخش غیررسمی را شناسایی نماید.

با اجرای سامانه مؤدیان، دولت می‌تواند فرار مالیاتی را کاهش دهد و یک پایه مالیاتی نظارتی ایجاد کند. این سیستم از کسب و کار‌ها و شرکت‌ها می‌خواهد به یک سیستم اطلاعاتی متمرکز متصل شوند که تراکنش‌های مالی آن‌ها را ردیابی می‌کند و به مقامات دسترسی بلادرنگ به اطلاعات مالی و کالایی می‌دهد.

روزنامه اعتماد به موضوعی پرداخت با عنوان؛ خودکشی دستیاران پزشکی: چه باید کرد؟

شاید بتوان هفته گذشته را مرگبارترین هفته برای پزشکان شاغل در بیمارستان‌های دانشگاهی نامید. 

خودکشی منجر به فوت سه نفر از دستیاران (رزیدنت‌های) پزشکی کشور طی هفته و به ‌طور مشابه مرگ خودخواسته و رو به فزونی ده‌ها تن از همکاران جوان جامعه پزشکی در سالیان اخیر، صدمات هولناکی بر بدن نیمه جان جامعه پزشکی کشور وارد آورده که زخم ناشی از آن قابل ترمیم نیست. 

متاسفانه حاکمیت و به ویژه مسوولان حوزه پزشکی با بی‌اعتنایی به مشکلات انباشته شده نظام سلامت، معرکه‌ای از فقر و مشکلات معیشتی، تعرفه‌ها و پرداخت‌های ظالمانه، فشار و استرس کاری، تهدید از سوی بیمار یا همراهان وی، متهم شدن به قصور پزشکی، احضار مکرر به سیستم قضایی، احساس نابرابری‌های اجتماعی، روند رو به افول کیفیت آموزش پزشکی، مشاهده سونامی مهاجرت اساتید، پزشکان، همکاران و دانشجویان به خارج از کشور و… را برای پزشکان جوان رقم زده و آنها را به فاز ناامیدی و یأس از آینده شغلی خود و درنتیجه پیامدهای بعدی آن همچون انصراف از ادامه تحصیل، تغییر شغل به مشاغل غیرپزشکی، ترجیح بیکاری بر اشتغال، مهاجرت و در فجیع‌ترین حالت، خودکشی سوق داده‌اند.

حال چه باید کرد؟ – تردیدی نیست که حل این ابربحران با تشکیل کارگروه‌هایی متشکل از نخبگان، دلسوزان، نمایندگانی واقعی از پزشکان جوان، انجمن‌های علمی- تخصصی، سیاستگذاران و مدیران اجرایی برای سه فاز کوتاه، میان و درازمدت، نیازمند آسیب‌شناسی عوامل زیربنایی و برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی‌هایی متعدد در سطوحی مختلف بوده و به خصوص در شرایطی که از دسترسی به داده‌های ملی محروم و از نظر پژوهش‌های داخلی فقیر هستیم بیان راه‌حل از عهده یک یا چند مقاله خارج  است.

با وجود این، با توجه به اهمیت و فوریت موضوع خودکشی در بین دستیاران پزشکی و بیم از شایع شدن این اقدام در میان سایرین اگر بخواهم با استناد به منابع علمی موجود و  تکیه بر تجربه بیش از سی سال حضور در بیمارستان‌های دانشگاهی (تحت عناوین مختلف)، راهکاری فوریتی، مقطعی و کوتاه‌مدت فقط جهت کنترل و مدیریت موارد حاد فشارهای روانی در میان کادر شاغل در بیمارستان و علی‌الخصوص دستیاران ارایه کنم پیشنهادم تشکیل کمیته مدیریت استرس در این بیمارستان‌هاست.

امروزه برنامه‌های حمایتی کارکنان  (Employee Assistance Programs) با توجه ویژه به مسائل سلامت روان شاغلین بیمارستانی در کشورهای پیشرفته امری متداول است.

به عنوان مثال، طی پاندمی کووید ۱۹ بیمارستان‌های دانشگاهی آلمان جهت مدیریت استرس کارکنان از راهکارهایی همچون تشکیل شبکه‌ای از همکاران در داخل بیمارستان، تقویت پایش سلامت  روان پرسنل، راه‌اندازی دوره‌های آموزشی  (همانند استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی (relaxation Techniques) و مشاوره‌های تلفنی استفاده کردند.

شکی نیست که کمیته‌های بیمارستانی دانشگاهی در ایران همچون کمیته کنترل عفونت، مرگ و میر، انتقال خون و… در چند دهه اخیر منشأ خدمات فراوان و غیرقابل انکاری بوده‌اند.

حال چنین کمیته‌ای با ترکیبی از شاغلان هر یک از بیمارستان‌ها می‌توان به شکلی تشکیل داد که خدمات خود را نه فقط برای دستیاران بلکه به تمام کارکنان ارایه کند.

روزنامه تجارت نوشت؛ بازار ارز چشم‌انتظار ورود بانک مرکزی

اقدام نظامی آمریکا علیه یمن طی چند روز اخیر، واکنش و پیامدهای بسیاری در ابعاد مختلف را به دنبال داشته است. حمایت نه چندان از سر میل آمریکا از اسرائیل که از همان بدو ریاست جمهوری بایدن با عدم دعوت رئیس جمهور اسرائیل و یا سفر وی به این کشور همراه بود، این بار در هنگامه جنگ غزه به تهاجم این کشور به یمن ادامه یافت تا باز هم به جهانیان ثابت شود آنچه که در مبادلات کشورها و … جایی برای این کشور ندارد، حقوق بشر و تعاملات انسانی است.

قطعاً آنچه که بیش از همه برای آمریکا و هم پیمانهایش مهم است حفظ منافع اقتصادی خود به ویژه در منطقه مهم خاورمیانه است تا بتواند همچنان سهم خود از منابع انرژی و … در این منطقه افزایش دهد و از سوی دیگر درآمد خود از فروش تسلیحات مختلف به کشورهایی که در آتش جنگ افزوخته شده از سوی خودشان درگیرشده اند، افزایش دهند.

به گزارش «تجارت»، افزایش قیمت ۴ درصدی نفت حاصل از حمله آمریکا و انگلیس به یمن باعث شد تا قیمت نفت در معاملات روزهای خیر به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و قیمت معاملاتی برنت به دلیل خطرات ژئوپلیتیکی بالا از ۸۰ دلار گذشت اما ساعاتی بعد به حدود ۷۸.۳ دلار بازگشت. همچنین قیمت طلا یک روز پس از حملات هوایی به یمن افزایش یافت که منجر به افزایش جذابیت فلز زرد گرانبها به عنوان پناهگاه امن شد.

تا ساعت ۲۰:۳۳ به وقت گرینویچ روز جمعه، طلا در معاملات فوری ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۲۰۴۶.۶۲ دلار در هر اونس رسید.

کلوین وانگ، تحلیلگر ارشد بازار در منطقه آسیا-اقیانوسیه در OANDA شرکت اواندا، گفت که در حال حاضر توجهات بر تنش ژئوپلیتیکی رو به رشد متمرکز خواهد شد، که با تشدید آن، قیمت طلا بالاتر از میانگین متحرک ۵۰ روزه ۲۰۱۵ دلار خواهد رفت.

تکرار حملات آمریکا علیه یمن با وجود تاکید این کشور مبنی بر مورد حمله قرارنگرفتن همه کشتی به جز کشتی ها به مقصد اسرائیل به منظور حمایت از مردم غزه، هیچ پیامدی به جز ناامن جلوه دادن منطقه دریای سرخ و تنگه هرمز به دنبال ندارد و گویا اسرائیل و آمریکا و هم پیمان هایشان نیز هدفی به جز توسعه جنگ و درگیری بزرگ منطقه هدفی را دنبال نمی کنند تا از این طریق علاوه بر ماهی گرفتن از آب گل آلود ایجاد شده و حضور هر چه بیشتر در این منطقه و تسلط به منابع انرژی و … امکان فروش تسلیحات گران قیمت خود را نیز بیابند.

این حملات نگرانی در مورد احتمال گسترده شدن درگیری در خاورمیانه را تقویت کرده که می‌تواند بر عرضه نفت در این منطقه تاثیر بگذارد و تحلیلگران نگران اختلال در عرضه نفت از تنگه هرمز هستند. ساول کاونیس، تحلیلگر بازار نفت در MST Marquee می‌گویند، اگر بخش اعظمی از جریان نفت از تنگه هرمز متوقف شود، می‌تواند۳ برابر بیشتر از شوک قیمتی دهه ۱۹۷۰ بر قیمت نفت و ۲ برابر تاثیر جنگ اوکراین بر بازار گاز تاثیر بگذارد و این درحالی است که وضعیت زنجیره تامین و میزان ذخایر چندان خوب و مساعد نیست.


کارشناسان معتقدند، به بحران کشیده شدن وضعیت بازار گاز جهان با توجه به قرارداشتن در فصل سرد سال، موقعیت مطلوبی برای آمریکا به منظور تامین گاز دیگر کشورهای اروپایی فراهم می کند و از این رهگذار خواهد توانست
تبدیل به یکی از منابع اصلی تامین گاز در این برهه از زمان محسوب شود. از سوی دیگر یمن نیز اعلام کرده است؛ تا زمانی که به غزه غذا و دارو نرسد هیچ کشتی اسرائیلی در دریای سرخ امنیت ندارد، به این ترتیب به نظر می رسد آمریکا نیز خواهد توانست در این مدت زمان به منافع از پیش تعیین شده خود دست یابد و اسرائیل نیز در مسیر حذف غزه و حضور در سواحل مدیترانه و معرفی خود به عنوان یک بندر امن تجاری گام بردارد.

کاهش امنیت دریای سرخ به دنبال تشدید درگیری ها از سوی آمریکا قطعاً به کاهش امنیت این منطقه و عدم تمایل کشتی های تجاری برای گذر از این کانال خواهد شد، هر چند تامین اقلام مورد نیاز ایران از این طریق انجام نمی شود، اما قطعاً از افزایش قیمت حاصل از رشد قیمت جهانی نفت و طلا در روزهای گذشته متضرر خواهد شد و بدیهی است تاثیرات روانی آن در بازار داخل ایران بیش از تاثیرات اقتصادی صِرفِ آن خواهد بود، چنانکه نمی توان منکر افزایش قیمت سکه و طلا ناشی از نوسانات نسبتاً شدید ارز در کشور بود.

هر چند سیاست ایران متمرکز بر عدم مداخله است اما کارشناسان بر این باور هستند در صورت ادامه جنگ و تنش های موجود فی مابین یمن و آمریکا و احتمال مداخله غیرمستقیم ایران، سناریویی کاملاً متفاوت شکل می گیرد و افزایش قیمت ها بیش از آنچه که تاکنون بوده است رخ می دهد و تاثیر خود را به ویژه در بازار طلا و ارز خواهد گذاشت.

روزنامه مردم سالاری درباره نگرانی درباره کوچ کادر درمان از ایران نوشت:

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اقدامات وزارت بهداشت در جذب و نگهداری کادر درمان قابل قبول نیست و اگر ایران خالی از پزشک و پرستار شود، بدون شک در آینده نزدیک دچار آسیب خواهیم شد.

به گزارش مهر یحیی ابراهیمی افزود: یکی از چالشهای مهم امروز کشور که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را هم به شدت را درگیر کرده افزایش مهاجرت پزشکان و پرستاران ایرانی به سایر کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات و عمان است.

وی با بیان اینکه آمار و ارقام درستی از مهاجرت پزشکان و پرستان وجود ندارد ادامه داد میزان خروج پزشکان بعد از کرونا و محدودیتهای سفر دو برابر شده و این عدد حدود ۶ تا ۱۰ هزار پزشک در حوزه های مختلف عمومی متخصص و جدیدا فوق تخصص متغیر بوده و این عدم قطعیت آماری به دلیل عدم انتشار آن از سوی نهادهای رسمی همچون سازمان نظام پزشکی است.

ابراهیمی یادآور شد: هم اکنون در حال از دست دادن و مهاجرت بخش بزرگی از نیروهای خود در حوزه کلان پزشکی و پیراپزشکی هستیم و این موضوع شامل اساتید پزشکی و پرستاران و سایر حوزه های زیر مجموعه پزشکی نیز می شود.

وی، عدم پرداخت فوق العاده ویژه اختلاف پرداختی دستمزد در مناطق برخوردار نسبت به مناطق محروم کشور اختلاف پرداخت بیمارستانهای دولتی نسبت به بخش خصوصی وضع مالیات بر درآمد پزشکان و کم توجهی به کادر درمان را از دلایل مهم خروج کادر درمان برشمرد و افزود: دو فاکتور نیروی انسانی آموزش دیده و استفاده از ظرفیت نخبگان در تولید ثروت برای کشور بسیار مهم است و اقدامات دولت به ویژه وزارت بهداشت در جذب و نگهداری سرمایه نخبگانی کشور قابل قبول نیست.

ابراهیمی ادامه داد اگر ایران خالی از نخبگان به ویژه پزشکان و پرستاران شود بدون شک در آینده نزدیک دچار آسیبهای بسیار بزرگی خواهیم شد به همین دلیل خروج حتی یک نفر از اعضای جامعه پزشکی برای ما خسران است زیرا به آنها به شدت نیازمند هستیم و نیروهای ما بسیار کیفی هستند.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به صورت تخصصی به حوزه مهاجرت پزشکان و پرستاران کشور ورود کرده است گفت از جمله اقدامات کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم پیشنهاد حذف مالیات بر درآمد پزشکان و پرستاران تزریق بسته های حمایتی افزایش دستمزد کادر درمان در مناطق محروم تاکید بر متناسب سازی و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و پرداخت فوق العاده ویژه خاص حوزه سلامت و جذب کادر درمان طرحی که در ایام انتشار اپیدمی کرونا در خط مقدم جبهه سلامت است.

آخرین‌ها از کیوسک امروز