کیوسک امروز؛ همخوانی بلینکن و نتانیاهو/ خروجی مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه/ تور مالیاتی برای دانه‌درشت‌های فراری/ خطای لاوروف و بوی خیانت/ حفره سایبری ایران در تامین امنیت اطلاعات

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه دوم دی ماه به مباحثی پیرامون سیاست بلينكن و نتانياهو، همکاری کشورهای عربی و روسیه، تور مالیاتی، خیانت روسیه! و حفره سایبری ایران و امنیت اطلاعات پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 61 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان همخوانی بلینکن و نتانیاهو نوشت:

دیگر نیازی به توضیح یا تاکید نیست که بر حمایت بلکه مشارکت امریکا در طراحی استراتژی جنگ اسراییل- غزه اشاره کنیم. اما همخوانی بلینکن وزیر خارجه امریکا و نتانیاهو که هر دو صهیونیست هستند و حتی بلینکن به صراحت گفت که اول صهیونیست است و بعد وزیر خارجه امریکا! هر دو همزمان با عبارات و واژگانی مشابه سخن گفتند که قابل تامل بود. هر دو از محاصره و تسلیم مجاهدان قسام سخن به میان آوردند و هر دو بر پایان حماس اشاره کردند.

نتانیاهو حرف اضافه‌ای هم داشت، خطاب به کتائب قسام گفت: «جان خودتان را فدای یحیی سنوار نکنید!»

می‌خواهم بر همین تعبیر درنگی داشته باشم. آیا مجاهدان فلسطینی برای یحیی سنوار یا محمد ضیاف می‌جنگند؟ آیا مجاهدان مقاومت لبنان برای سید حسن نصرالله جان خود را فدا می‌کنند!؟ همین نگاه واژگونه است که نتیانیاهو فکر می‌کند بلکه خیال می‌کند که با کشتن یحیی سنوار حماس تمام می‌شود. مگر یحیی سنوار ۲۲ سال در زندان‌های اسراییل نبوده است؟ مگر انواع شکنجه‌های سپید و رنگارنگ را بر او آزمایش نکردید؟ چه اتفاق افتاد که «توفان اقصی» واقعه هفتم اکتبر که به روایت هاآرتص بزرگ‌ترین شکست تاریخ صهیونیسم است، بر سر ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسراییل مثل گدازه‌های آتش‌فشان آوار شد؟

صهیونیست مشهور و توطئه‌پرداز معروف، برنارد لویس که واپسین آرزویش تجزیه عراق بود و در زمان رفراندوم تجزیه عراق در کردستان عراق بود، بعد از حادثه نهم سپتانمبر ۲۰۰۱ کتابی را منتشر کرد، با عنوان:  What went wrong!? «کار از کجا عیب پیدا کرده است؟» حال نتانیاهو با همان پرسش روبروست. پاسخ نتانیاهو به این پرسش این است که مجاهدان و رزمندگان حماس می‌خواهند جان خود را فدای سنوار کنند! «ای حماس، به فکر جان خود باشید؛ جان‌تان را فدای سنوار نکنید!» اما واقعیت چیست؟ باراک اوباما چند روز پیش تا حدی که البته به اسراییل برنخورد و لابی صهیونیسم در امریکا که در پشت صحنه تامین مالی- تبلیغاتی همه روسای جمهور و سناتور‌ها و نمایندگان کنگره با شدت و ضعف حضور دارد، دلش آشوب نشود، گفت:  «خودتان را به جای فلسطینی‌ها بگذارید، سرزمین‌شان را اشغال کرده‌اید، به جوانان‌شان فرصت تحصیل ندهید، از خانه‌های‌شان آواره‌شان کنید…  به مقدسات‌شان اهانت کنید، این نوجوانان و جوانان فلسطینی مثل دختران و پسران ما هستند. چگونه می‌توانید از دموکراسی صحبت کنید. اگر به آینده اسراییل فکر می‌کنید، فلسطینی‌ها باید وطن خودشان را داشته باشند. آنچه انجام می‌شود، اشغال سرزمین و خشونت پسندیده نیست، عادلانه نیست.» اما هنوز جوهر سخن نتانیاهو و بلینکن مبنی بر پایان حماس خشک نشده است که بایدن سه نکته مهم مطرح کرده است: 


۱- اسراییل با بمباران‌های بی‌هدف و کشتار مردم فلسطین در غزه نمی‌تواند به اهداف خود برسد.
۲- امریکا به دلیل حمایت از اسراییل، مرکزیت اخلاقی خود در جهان را از دست می‌دهد.
۳- نتانیاهو باید دولت خود را تغییر دهد و آن را تقویت کند.


دیگر سخنی از تسلیم حماس و پایان غزه نیست. دلیل روشن است. بلکه سخن از رفتن نتانیاهوست! ارتش اسراییل در مواجهه زمینی با کتائب قسام شکست خورده است. ناگاه می‌بینیم کانادا و استرالیا و زلاند نو که هر سه با لابی اسراییلی سر وسر دارند، پیشنهاد مشترک آتش‌بس می‌دهند. در تل‌آویو سخن از ادامه آزادی اسیران مطرح می‌شود. یعنی استقامت مردم فلسطین و مقاومت و مجاهدات کتائب قسام و سرایا القدس، امریکا و اسراییل و حامیان را به این تامل واداشته است که نمی‌توانند از طریق نظامی به نتیجه برسند. سخن نتانیاهو و بلینکن طفلی بود که مرده متولد شد. چرا!؟ برای اینکه فلسطینی‌ها برای آرمان و با ایمان عمیق و یقین می‌جنگند. نه برای شخص و با احساس و عاطفه گذرا. مفهوم روشنی که نتانیاهو و بلینکن در فهمش درمانده‌اند.

روزنامه تجارت در گزارشی تحت عنوان خروجی مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه نوشت:

بیانیه پایانی ششمین نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه روز چهارشنبه ( ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر) نمودی از سریال تکراری بی‌وفایی و بدعهدی روس‌ها در قبال کشورمان بود. بر خلاف مواضع حمایت و هزینه‌های گزاف تهران به دلیل نزدیکی به روسیه، سران مسکو در رویکردی تکراری همراهی خود را با مواضع ضدایرانی کشورهای عربی در قبال جزایر سه‌گانه خلیج فارس نشان دادند.


به گزارش «تجارت»، نشست جدید مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه به ریاست وزیر خارجه مراکش ناصر بوریته و با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وزرای خارجه کشورهای عربی در مراکش برگزار شد. شرکت‌کنندگان در مهم‌ترین سطح خواستار ارجاع پرونده جزایر سه گانه به محاکم بین المللی شدند و از ایران خواسته شد به مذاکره بر سر این جزایر تن دهد.

شرکت کنندگان در مجمع، راه‌های تقویت همکاری بین کشور‌های عربی و فدراسیون روسیه را در زمینه‌های مختلف بررسی کردند. آن‌ها سطح استثنایی روابط اعراب و روسیه را ستودند و در عین حال بر اهمیت ادامه هماهنگی با هدف پیشبرد روابط دوجانبه و همچنین ارتقای رشد و شکوفایی تاکید کردند. این نشست با بیانیه مشترکی به پایان رسید که شامل اشاره به جزایر سه گانه با استناد به بیانیه مشترک کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و روسیه ـ که در ژوئیه ۲۰۲۳ منتشر شد ـ به پایان رسید. این بیانیه از راه‌حل‌ها و ابتکارات صلح‌آمیز با هدف حل مناقشه از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری، بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، حمایت می‌کند. شایان ذکر است که موضوع اخیر روس‌ها در همراهی با اعراب در شرایطی است که تیرماه امسال نیز در بیانیه پایانی نشست مشترک روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مسکو همراهی خود را با امارات عربی متحده برای راه‌حل مسالمت‌آمیز به منظور حل مسأله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی نشان داده بود.


واکنش انتقادی تهران به بیانیه پایانی نشست مشترک اعراب و روسیه
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مفاد مندرج در بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌ گانه مورد اختلاف میان ایران و امارات متحده عربی را محکوم کرد. کنعانی با مردود دانستن نکات مندرج در بیانیه مشترک مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه گانه، تصریح کرد: «جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک واقع در آب‌های نیلگون خلیج فارس، تعلق ابدی به ایران داشته و جزء جدایی ناپذیر سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است». سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، تمامیت ارضی و حاکمیتی این کشور بر جزایر سه گانه را قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و افزود: ایران هر ادعایی از هر طرف در این خصوص را مردود تلقی می‌کند و به هیچ وجه از حقوق حاکمیتی و سرزمینی خود عدول نخواهد کرد. ناصر کنعانی همچنین خواستار عدم تکرار ادعاهای مردود توسط همسایگان شمالی و جنوبی ایران شده است.


ضربه روس‌های به اعتبار و شان خود
علاوه بر وزارت امور خارجه، مشاور رهبر معظم انقلاب نیز ضمن محکوم کردن بیانیه نشست مراکش با حضور برخی کشورهای عربی و کارشناسان روسی، تاکید کرد که ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ طرف خارجی نمی‌دهد. علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم و در واکنش به اجلاسی که در مراکش برگزار شد گفت: این اجلاس با حضور بعضی از عرب‌های بی اعتنا به سرنوشت فلسطینیان و کارشناسان روسی در مراکش برگزار شد و بیانیه ای را صادر نمود که دارای اشکالات متعددی است که مهمترین آن دخالت در امور ایران تلقی می گردد که این اقدام را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: البته ما مسئول اقدامات غیرکارشناسی، غیرمنطقی و مداخله‌جویانه کشورهای دیگر نیستیم اما یادآوری می کنیم که باید کشورهای درگیر در منازعات سیاسی، دقت بیشتری در موضع گیری های خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.ولایتی افزود: روابط استراتژیک و دوستانه ایران و روسیه به آسانی به دست نیامده است و در این خصوص می‌بایست منافع دوجانبه ای و منطقه ای در نظر گرفته شود و در شرایطی که روسیه در شرایط پیچیده بین المللی قرار دارد، اتخاذ بعضی از موضع گیری های وزارت خارجه روسیه باعث تاسف است، هر چند که برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می شود که برای به دست آوردن امتیازی کم ارزش و دست نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد کند.

تلاش روس‌ها برای آرام نگه داشتن تهران
روس‌ها که در تیر ماه امسال واکنش نسبتا تند ایران را در مقابل همراه شدن آن‌ها با مواضع ضدایرانی کشور را دیده‌اند، به نظر می‌رسد بلافاصله سیاست دلجویی و مهار واکنش شدیداللحن تهران را در دستور کار قرار داده‌اند. در همین زمینه، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد، تهران و مسکو به‌طور فعال در حال کار روی توافق‌نامه همکاری استراتژیک هستند که به زودی امضا خواهد شد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در یک کنفرانس خبری گفت که تهران و مسکو فعالانه روی یک توافق‌نامه همکاری استراتژیک کار می‌کنند.


بنابر گزارش خبرگزاری اینترفکس، وی در ادامه تصریح کرد: می‌توانم بگویم که کار بسیار فشرده روی این سند در حال انجام است، این کار تقریباً تکمیل شده و فکر می‌کنم در آینده نزدیک بتوانیم در این مورد به شما اطلاع‌رسانی کنیم. به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه، انتظار می‌رود این توافق‌نامه به زودی نهایی شود و میان دو کشور به امضا برسد. این رویکرد روس‌ها را به وضوح می‌توان تلاشی برای آرام نگه داشتن تهران مورد ارزیابی قرار داد.


پشت پرده بازی دوگانه پوتین در قبال ایران و اعراب
رویکرد تکراری روس‌ها در همراهی با ادعاهای خلاف واقع کشورهای عربی در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی، برای ایرانیان یک معما و چالش اساسی است. بر همگان روشن است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل ادعای غرب مبنی بر کمک تسلیحاتی به روسیه در جنگ اوکراین فشارهایی جدی را متحمل شده است. در سوریه و در موضوع تحریم‌های نیز ایران همکاری‌ای جدی با روس‌ها داشته که حتی روابط دو کشور را تا سطح متحد استراتژیک پیش برده است.


حالا مساله این است که چرا روسیه با زیرپا گذاشتن بدیهیات و اخلاقیات چنین رویکردی را اتخاذ کرده است؟ در پاسخ به این موضوع می‌توان دلایل مختلفی را مطرح کرد اما شاید مهم‌ترین علت، دلارهای نفتی کشورهای عربی باشد که چشمان پوتین و روسیه تحت تحریم را گرفته است. مسکو به علت تحریم‌های غربی به شدت تحت فشار است لذا به نظر می‌رسد که با سیاست همراهی کامل با اعراب در موضوع جزایر سه‌گانه خلیج فارس قصد دارد، از یک سو، در حلقه متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا که همان اعراب هستند، نفوذ کند و از سوی دیگر، با واقع‌بینی منافع ملی و مالی خود را در پیش قرار دهد.

روزنامه جوان در گزارشی با نام تور مالیاتی برای دانه‌درشت‌های فراری نوشت:

جوان آنلاین: تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی مبتنی بر مؤدیان بزرگ و دانه‌درشت‌ها در بخش شفاف و زیرزمینی اقتصاد، محوریت اصلی اصلاح ساختاری بودجه ۱۴۰۳ است که به‌باور کارشناسان می‌تواند گامی بزرگ در جهت تحقق بودجه بدون نفت باشد و مقدمه خنثی کردن اثر تحریم بر زندگی مردم و کاهش وابستگی بودجه به نفت خواهد بود. نکته اصلی در تحقق درآمد‌های پایدار مالیاتی نیز تمرکز بر مبارزه با فراریان بزرگ مالیاتی است. آمار و ارقام خود به خوبی بیانگر وضعیت بسیار مهم وجود فرار مالیاتی در کشور است و باید به سمت مقابله با فرار مالیاتی برویم. مهم‌ترین و شاید کلیدی‌ترین بخش از اقتصاد ایران که با فرار مالیاتی مواجه است، بخش غیرشفاف و زیرزمینی اقتصاد ایران است.

برآورد‌های بانک جهانی از حجم اقتصاد زیرزمینی ایران در پایان دهه گذشته حدود ۲۰ درصد از حجم کل اقتصاد کشور است، با این وجود، آمار و ارقام غیررسمی از میزان فرار مالیاتی در بخش زیرزمینی اقتصاد ایران تا حجم ۳۵ درصد نیز رسیده است. در سال ۱۴۰۰، گزارشی از طرف سازمان امور مالیاتی منتشر شد که این آمار‌های اعلامی نشان می‌دهد گردش مالی بخش زیرزمینی و غیررسمی اقتصاد ایران به بیش از ۵۵۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده بود و جالب اینکه برخی معتقدند با تداوم این روند فزاینده، سهم اقتصاد زیرزمینی در اقتصاد ایران در سال پایانی برنامه ششم توسعه به سطح بی‌سابقه ۵/۳۴ درصد برسد، بنابراین محوریت اصلی و کلیدی در برخورد با فرار مالیاتی، تمرکز بر شفافیت اقتصادی و تکیه بر اخذ مالیات از بخش‌های غیرشفاف اقتصادی است.


برخی نمایندگان موافق بودجه با اشاره به اینکه تلاش شده است فرار مالیاتی به حداقل برسد و بودجه ۱۴۰۳ یک بودجه ضدتورمی است، می‌گویند لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مسیر حرکت به سمت اصلاح ساختار بودجه و کاهش کسری تراز عملیاتی است.

رویکرد بعدی در این زمینه مقابله با فرار مالیاتی افراد و شرکت‌هایی است که در حال حاضر شناسایی شدند، اما از انواع روش‌ها در جهت عدم تمکین مالیاتی و استفاده از فرار مالیاتی استفاده می‌کنند؛ از همین رو باید مؤدیان بزرگ و کلان در وهله اول در سال آتی شناسایی شوند تا با مبارزه با فرار مالیاتی دانه درشت‌ها بتوانیم به سمت تحول در نظام مالیاتی و افزایش درآمد‌های مالیاتی حرکت کنیم.

در این بخش سه دسته مؤدیان بزرگ دارای درآمد‌های کلان و در حین حال فرار مالیاتی زیاد وجود دارد؛ دسته اول در قشر اینفلوئنسر‌ها و هنرمندان با درآمد‌های کلان هستند که از طریق تبلیغات و راه‌های دیگر به درآمد‌های کلان دست یافتند، اما به دلیل عدم شفافیت دقیق در این بخش، بیشترین میزان فرار مالیاتی را دارند؛ این گروه از افراد که در سال جاری نیز به سمت اخذ مالیات از آن‌ها رفتیم با وجود تعداد کم، ورودی بسیار بزرگ حساب دارند. در همین رابطه موحدی بک نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به حجم بالای فرار مالیاتی در این بخش گفت: در سال جاری سعی کردیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم و در بین ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳/۲ هزار میلیارد تومان واریزی داشته‌اند.


این موضوع بیانگر وجود حجم بالای ورودی در حساب اینفلوئنسرهاست که به راحتی با شناسایی واسط‌ها و همچنین تمرکز بر شفافیت جریان مالی، به راحتی از این قشر پردرآمد ولی فراری از پرداخت مالیات اخذ شود. همچنین مشاغل خاص دیگر بخش اقتصاد ایران هستند که فرار مالیاتی بالایی دارند و به راحتی امکان اخذ مالیات از این مشاغل خاص با درآمد‌های کلان وجود دارد. آمار و ارقام سرانه مالیاتی پرداختی برخی از مشاغل بسیار پایین است و به میزان مالیات پرداختی حقوق یک کارمند عادی دولت است. به طور مثال یکی از مشاغل که درآمد میلیاردی دارند، آرایشگاه‌های زنانه هستند که سرانه پرداختی سالانه مالیاتی ۴/۲ میلیون تومانی دارند ولی درآمد یک ساعت کارکرد آرایشگاه زنانه نیز از این میزان بیشتر است، بنابراین دومین بخش تمرکز بر مشاغل و اصناف با درآمد‌های کلان و دانه‌درشت‌های با درآمد‌های میلیاردی است.


در بخش سوم نیز مؤدیان بزرگ صنعتی هستند که بسیاری از آن‌ها از معافیت‌های غیرضرور موجود استفاده می‌کنند که این موضوع سبب کاهش درآمد‌های دولت شده است و باید در بخش معافیت‌های غیرضرور اصلاحاتی انجام شود و همه مشوق‌ها مبتنی بر مشوق‌های هدفمند بازطراحی شوند تا در این بخش از محل حذف معافیت‌های غیرضرور به درآمد‌های پایدار مالیاتی افزوده شود.

تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی مبتنی بر مؤدیان بزرگ و دانه‌درشت‌ها در بخش شفاف و زیرزمینی اقتصاد، محوریت اصلی اصلاح ساختاری بودجه ۱۴۰۳ است که می‌تواند گامی بزرگ در جهت تحقق بودجه بدون نفت باشد که مقدمه خنثی کردن اثر تحریم بر زندگی مردم و کاهش وابستگی بودجه به نفت خواهد بود.

روزنامه کیهان در یادداشت روز با قلم حسین شریعتمداری نوشت؛ آقای لاوروف خطای شما بوی خیانت می‌دهد!

نشست وزرای خارجه مجمع همکاری کشور‌های عربی و روسیه را که روز چهارشنبه با حضور سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مراکش برگزار شد و بیانیه پایانی آن را نمی‌توان با بن‌بست رو به فروپاشی رژیم صهیونیستی بی‌ارتباط دانست. پذیرش این نکته شاید در نگاه اول بعید به نظر برسد ولی شواهد فراوانی حکایت از آن دارند که این نشست با هدف و انگیزه انحراف افکار عمومی جهانیان از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه تشکیل شده است و به سختی می‌توان باور کرد که روسیه از اهداف اصلی این نشست بی‌خبر بوده است. بخوانید!


۲- در این نشست بار دیگر ادعای واهی و بی‌اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح شده است! آقای لاوروف یک سیاستمدار کهنه‌کار است و به خوبی از ده‌ها سند غیر‌قابل انکار که مالکیت قطعی ایران بر جزایر یاد شده را ثابت می‌کند، با خبر است. نه فقط جمهوری اسلامی ایران بلکه ما در کیهان نیز فهرست روشنی از اسناد مورد اشاره را منتشر کرده‌ایم. و سؤال این است که دولت روسیه با توجه به مالکیت قطعی ایران بر جزایر سه‌گانه، چرا و با چه انگیزه‌ای بیانیه مجمع را امضا کرده است؟! این اقدام دولت روسیه غیر از نفاق و دورویی در سیاست خارجی این کشور چه نام دیگری می‌تواند داشته باشد؟!


۳- این روزها اصلی‌ترین مسئله فراگیر در جهان، و مخصوصاً در جهان اسلام، جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در قتل عام و نسل‌کشی مردم مظلوم غزه، درماندگی صهیونیست‌ها در جنگی که هفتاد و چند روز از آن می‌گذرد و علی‌رغم ادعای برخورداری از چهارمین ارتش مدرن و مجهز جهان نه فقط به هیچیک از اهداف اعلام شده خود نرسیده‌اند، بلکه با تحمل تلفات سنگین و بی‌سابقه به دریوزگی آتش‌بس محترمانه! افتاده‌اند.


اسرائیل همین دیروز به تیپ ویژه گولانی که مجهزترین و کار‌آزموده‌ترین بخش از ارتش این رژیم است، دستور عقب‌نشینی از غزه را صادر کرد و روزنامه ‌ها‌آرتص نوشت نیروهای این تیپ ویژه خروج از غزه را فرار از مرگ نامیده و به خاطر این عقب‌نشینی به رقص و پایکوبی پرداخته‌اند.

حالا، دو عامل دیگر را نیز که در همین حال و هوای بین‌المللی جریان دارد به شرایط یاد شده اضافه کنید. از یکسو، برانگیختگی افکار عمومی جهانیان علیه جنایات رژیم صهیونیستی و تظاهرات ضد‌اسرائیلی بی‌سابقه و چند صد هزار نفره ملت‌ها، به‌ویژه در آمریکا و اروپا که رژیم صهیونیستی را از فاش شدن هویت واقعی آن به وحشت انداخته است و از سوی دیگر، بی‌غیرتی و بی‌خیالی سران بسیاری از کشورهای عربی در مقابل جنایات اسرائیل که با اعتراض گسترده ملت‌های مسلمان به وادادگی غیر‌قابل توجیه و خیانت‌آمیز سران دست‌نشانده کشورهای یاد شده همراه است!سؤال این است که نشست وزرای خارجه مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه در کجای این شرایط جای گرفته و با کدام ضرورت برپا شده است؟!


۴- ممکن است آقای لاوروف ادعا کند که این نشست در فواصل زمانی مشخص برگزار می‌شده و اجلاس چهارشنبه (۲۹ آذرماه موعد ازقبل تعیین شده برای برگزاری آن بوده است! این ادعا برفرض که مطرح شود، کمترین توجیه منطقی و قابل پذیرشی ندارد. چرا که؛ اولین نشست این مجمع که زمان تشکیل آن نیز هست در سال ۲۰۰۹ در مسکو بوده است. دومین نشست در سال ۲۰۱۴ (به فاصله ۵ سال‌) در سودان، سومین نشست در سال ۲۰۱۶ (‌به فاصله ۲ سال‌) در مسکو. چهارمین نشست در سال ۲۰۱۷ (به فاصله یک سال‌) در ابوظبی. پنجمین نشست در سال ۲۰۱۹ (با فاصله ۲ سال‌) و نشست اخیر که ششمین نشست است در سال ۲۰۲۳ (با فاصله ۴ سال‌) در مراکش تشکیل شده است!


همان‌گونه که به وضوح دیده می‌شود فاصله‌های زمانی میان نشست‌های این مجمع، منظم و از قبل تعیین شده نبوده است. بنابراین پرسش از دولت روسیه که مدعی استقلال است (و نه سران دست‌نشانده عرب‌) این است که با توجه به بن‌بست رو به زوال رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و خیانت بر ملا شده برخی از سران کشورهای عربی، انگیزه شما از برگزاری بی‌هنگام نشست اخیر همسویی با این جریان فاسد نبوده است؟! پاسخ شما چیست؟! آیا از دولت روسیه بعید نبود که در نمایش فراری دادن رژیم صهیونیستی و سران بی‌غیرت برخی از کشورهای عربی از بن‌بستی که با آن رو‌به‌رو شده‌اند، نقش‌آفرینی کند؟‌ این اقدام دولت روسیه اگر خطا باشد، خطایی نابخشودنی است و رنگ خیانت دارد!


۵- ممکن است ادعا شود که در بیانیه پایانی بر توقف بمباران نوار غزه، قتل عام مردم، لغو محاصره غذایی و دارویی و سوخت تاکید شده است! که باید گفت؛ اولاً اگر این تاکیدات نبود، هویت واقعی شرکت‌کنندگان در نشست یاد شده بیش از پیش از پرده برون می‌افتاد! ثانیاً؛ یک بار دیگر متن بیانیه را مرور کنید. در بخشی از ماده ۱۰ بیانیه آمده است: « … پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین اشغالی توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، از جمله قدس شرقی، جولان سوریه و بقیه سرزمین‌های اشغالی لبنان … »! در این بند از بیانیه پایانی، موجودیت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شده و تنها خواستار بازگشت سرزمین‌های اشغال‌شده در جنگ شش روزه شده‌اند! در بخش دیگری از بیانیه سخن از «‌استقلال کشور مستقل فلسطین در امتداد خطوط ژوئن ۱۹۶۷، با پایتختی بیت‌المقدس شرقی‌…‌»! به میان آمده است که مفهوم روشن و خالی از ابهام آن از یکسو تن دادن به طرح خیانت‌بار دو دولتی است (بخشی در حاکمیت مشروط فلسطینی‌ها و بخش دیگر که شامل سرزمین‌های اشغالی در سال ۱۹۴۸ است تحت حاکمیت صهیونیست‌ها‌)! و …


۶- رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران را اصلی‌ترین و قدرتمندترین دشمن خود می‌داند و در این خصوص اشتباه نمی‌کند چرا که گزاره محو اسرائیل از جغرافیای جهان، دیدگاه منطقی و قانونی حضرت امام است که از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام راحل ما(ره) و رهبر معظم انقلاب با جدیت دنبال شده و امروز به دیدگاه و نگاه تمامی نیروهای مقاومت تبدیل شده است. اکنون با توجه به نکات یاد شده، می‌توان تشکیل بی‌هنگام مجمع همکاری کشور‌های عربی و روسیه و گنجاندن ادعای واهی و بی‌اساس حاکمیت امارات بر سه جزیره ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابو‌موسی در بیانیه پایانی این اجلاس را بخش دیگری از همراهی با رژیم صهیونیستی در ابراز دشمنی با ایران اسلامی دانست.


۷- یکی از اهداف این نشست را می‌توان و باید سرپوش نهادن بر «خط زمینی ارسال کالا و مهمات» به اسرائیل دانست که گزارش‌های درخور توجهی از راه‌اندازی آن توسط عربستان، امارات و اردن خبر می‌دهد. متن بیانیه پایانی این نشست که برای اختصار به بخش‌هایی از بند ۱۰ آن اشاره کردیم گواه دیگری بر همراهی کشورهای یاد شده با رژیم صهیونیست است.


۸- از کشورهای عربی حاضر در نشست یاد شده غیر از دشمنی با ایران اسلامی و همراهی با رژیم صهیونیستی انتظاری نمی‌رود ولی دولت روسیه باید پاسخگوی اقدام پلشت و غیر‌قانونی خود علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. آقای لاوروف از اسناد فراوانی که بر حاکمیت قطعی و بلا منازع ایران بر جزایر سه‌گانه حکایت می‌کند، با خبر است. و از این روی اقدام دولت روسیه اگر هم خطا باشد، بوی خیانت می‌دهد و کمترین انتظار از دستگاه دیپلماسی کشورمان آن است که از دولت روسیه بخواهد رسماً و علناً از اقدامی که علیه تمامیت ارضی ایران اسلامی انجام داده است پوزش بخواهد و با توجه به اسناد غیر‌قابل انکار موجود، بر حاکمیت ایران بر سه جزیره یاد شده تاکید کند.






آخرین‌ها از کیوسک امروز