سپیده رشنو به سه سال و یازده ماه حبس قطعی محکوم شد

وکیل یکی از فعالان مدنی مخالف با حجاب اجباری از محکومیت قطعی موکلش به سه سال و یازده ماه حبس و تشکیل یک پرونده دیگر علیه او خبر داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، میلاد پناهی‌پور، وکیل سپیده رشنو گفت: دادگاه تجدیدنظر، در دادنامه خود، بخشی از دفاعیات ما را پذیرفته اما با نظر مستشاران شعبه، عنوان اتهامی را از «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» به «انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی» موضوع ماده ۷۴۲ قانون مجازات تغییر داد. به موازات این تغییر عنوان اتهامی، شعبه یک دادگاه تجدیدنظر، مجازات خانم رشنو را از ۶ ماه حبس به ۴ ماه حبس کاهش داد و همچنین مجازات نقدی در نظر گرفته شده را نیز حذف کرد.

او افزود: این دادگاه همچنین با سکوت خود درباره حکم تکمیلی صادر شده علیه خانم رشنو، عملا رأی به تأیید آن داده است.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: نکته قابل توجه اینکه همزمان با این پرونده، پرونده‌ای جدید علیه خانم رشنو به دلیل حضور با پوشش مورد انتخاب خودش در مقابل دادگاه در تاریخ دهم مهرماه، تشکیل شد.

پناهی‌پور تصریح کرد: تاریخ رسیدگی به این پرونده هم ۱۳ دی اعلام شده است.

تیر ماه سال ۱۴۰۱ ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که مقاومت یک زن را در مقابل تذکر حجاب زنی دیگر در یک اتوبوس بی‌آر‌تی در تهران نشان می‌داد که در نهایت مسافران فرد تذکر‌دهنده را از اتوبوس بیرون کردند.

سپیده رشنو همان زن مخالف حجاب اجباری بود که در پی انتشار این ویدیو، شامگاه ۲۵ تیر سال گذشته بازداشت شد.

رشنو سال گذشته و پس از پخش اعتراف اجباری او در شهریور سال گذشته با وثیقه آزاد شد.

در پی پخش اعتراف اجباری این داستان‌نویس از تلویزیون جمهوری اسلامی، موجی از محکومیت این اقدام و هم‌دلی با رشنو در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

این داستان‌نویس معترض به حجاب اجباری اما هفتم خرداد ماه امسال از پرونده‌سازی جدید جمهوری اسلامی علیه خود خبر داد و گفت از او خواسته شده برای دفاع از «اتهام انتسابی»، در دادسرای اوین حاضر شود.

حدود دو هفته قبل از این ابلاغیه، رشنو با نشر عکسی بدون حجاب اجباری در اینستاگرامش نوشت که دانشگاه الزهرا به دلیل نداشتن «پوشش تحمیلی»، دو ترم او را تعلیق کرده است.

این فعال ضدحجاب اجباری همچنین در اینستاگرام نوشت هر قدر تلاش کرده، هیچ مکانی حاضر نشده برای مراسم رونمایی از کتاب شعرش میزبان او باشد. او افزوده احتمالا این کار به دلیل ترس از پلمب شدن است.

«درخت نام اوست» عنوان مجموعه شعر رشنوست که به تازگی منتشر شده است.

نام او در فهرست شبکه جهانی بی‌بی‌سی، از «صد زن تاثیرگذار و الهام‌بخش» از سراسر دنیا دیده می‌شود.