کیوسک امروز؛ جهش تورم پیشگو/ قاهره گذرگاه رفح را باز کند/ مردم‌آزاری با وام‌های خرد، خواص‌پروری با وام‌های کلان/ افول اقتصاد ایران/ خاورمیانه در پرتگاه جنگ

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه بیست‌وسوم آبان ماه به مباحثی پیرامون جهش تورم، قاهره و گذرگاه رفح، مردم‌آزاری با وام‌های خرد، اقتصاد ایران و خاورمیانه و جنگ پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 66 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به مطلبی تحت عنوان جهش تورم پیشگو پرداخته و نوشته است.

مرکز آمار ایران گزارش داده که سه بخش ،صنعت معدن و خدمات با افزایش تورم تولید کننده در تابستان امسال مواجه شده اند. این افزایش با توجه به وزن بالای این سه گروه در تولید کشور به این معناست که اقتصاد ایران با تورم تولید مثبت مواجه شده؛ اتفاقی که در نهایت خود را بر سطح قیمتها طی فصلهای آتی و در نیمه دوم سال جاری با گران شدن قیمت تمام شده کالاها نشان خواهد داد.

به همین دلیل است که اقتصاددانان شاخص قیمت تولیدکننده را نوعی «تورم پیشنگر» و «پیشگوی تورم» میخوانند. شاخص قیمت تولید کننده یا ((Producer Price Index (PPIمانند شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) از جمله شاخصهای قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت ها مورد بررسی قرار میگیرد این شاخص یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمتها محاسبه و منتشر میشود. تورم تولید کننده تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران خواهد داشت. هدف از محاسبه این شاخص اندازه گیری تغییرات قیمت هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت میکنند به عبارت دیگر این شاخص قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر میگیرد. این شاخص به صورت یک شاخص وزنی از قیمت عمده فروشی کالاها یا قیمتهای تولید کننده محاسبه میشود؛ به همین دلیل برخی شاخص بهای تولیدکننده را شاخصی میدانند که روندهای قیمتی در بازارهای عمده فروشی، صنایع تولیدی و بازار کالاها را منعکس میکند. در ادبیات اقتصادی از این شاخص به عنوان یک شاخص «پیش نگر تورم یاد میشود در واقع انتظار بر این است که تغییرات شاخص تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص مصرف کننده یعنی تورم عمومی سطح جامعه نیز منعکس شود. از طرف دیگر شاخص تولید کننده میتواند نشان دهد که تولیدکننده در بخشهای مختلف اقتصاد کشور چه دیدی نسبت به تغییرات قیمت دارد با توجه به افزایشی شدن تورم تولید کننده در سه بخش بزرگ اقتصادی انتظار میرود تورم مصرف کننده نیز از این روند متاثر شود اما نگاهی بیندازیم به جزییات گزارشی که مرکز آمار از تورم تولید معدن و خدمات یعنی سه بخش بسیار مهم از اقتصاد و تولید ناخالص داخلی ایران منتشر کرده است.

تابستان امسال برای بخش صنعت با جهش قیمت در نهادهای تولید همراه بوده است شاخص قیمت تولید کننده صنعتی نسبت به بهار امسال ۷.۱ درصد رشد .کرده این شاخص نسبت به تابستان پارسال نزدیک به ۳۸ درصد رشد داشته و به طور میانگین هم نزدیک به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این اعداد بدین معناست که میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل تابستان ،۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است. از طرفی میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور در چهار فصل منتهی به تابستان امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل نزدیک به ۳۰ درصد رشد کرده است.

بیشترین تورم فصلی با ۲۰ درصد مربوط به گروه «ساخت کک و فرآوردههای حاصل از پالایش نفت» و کمترین تورم فصلی با ۱۹ درصد مربوط به گروه «ساخت سایر مصنوعات است. همچنین در این فصل گروه ساخت فلزات پایه» با تورم منفی .۰.۶ درصد و گروه «ساخت محصولات رایانه ای الکترونیکی و نوری با تورم منفی سه مواجه بوده است.

برای تولید کننده بخشهای ،خدمات تابستان امسال با نوعی «جهش در شاخصهای قیمت همراه شده است. تورم تولید کننده بخش خدمات در تابستان امسال نسبت به بهار امسال ۱۲.۶ درصد بوده است. این شاخص در بازه یکساله ۵۷ درصد بالا رفته و در بازه سالانه نیز نزدیک به ۵۹ درصد رشد کرده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارایه دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور در فصل تابستان امسال، نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۷۰۰ درصد افزایش دارد. در این فصل بیشترین تورم سالانه با ۹۱.۵ درصد مربوط به گروه فعالیتهای خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۱۵.۲ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات بوده است. این دو بخش در بازه تورم میانگین هم نقش بزرگی را به عهده گرفته اند میانگین قیمت دریافتی توسط ارایه دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور در چهارفصل منتهی به تابستان امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، نزدیک به ۵۹ درصد افزایش داشته که در این فصل بیشترین تورم سالانه با ۱۰۵۱ درصد مربوط به گروه «فعالیتهای خدماتی مربوط به تامین جا و غذا و کمترین تورم سالانه با ۱۷.۵ درصد مربوط به گروه اطلاعات و ارتباطات» بوده است.

در عین حال شاخص قیمت تولید کننده بخش معدنی هم در‌ تابستان امسال نسبت به بهار ۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

این شاخص نسبت به تابستان پارسال ۵۶.۵ درصد افزایش داشته‌ و در چهارفصل منتهی به فصل تابستان امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل تورم سالانه ۳۵.۷ درصد افزایش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید ماده معدنی در داخل کشور، در فصل تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۶.۵ درصد افزایش داشته است.

در این فصل بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۱۸.۱ درصد مربوط به گروه کانه»های فلزی و کمترین تورم نقطه به‌ نقطه با ۳۷۰۱ درصد مربوط به گروه زغال سنگ» بوده است.

در عملکردی مشابه میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به تابستان ١۴٠٢ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۵.۷ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین تورم سالانه مربوط به گروه سایر «معادن با ۵۶.٧ درصد و کمترین تورم سالانه مربوط به گروه زغال سنگ با ۲۵.۷ درصد بوده است.

تورم تولید کننده سه بخش صنعت و معدن و خدمات در حالی طی تابستان امسال جهش پیدا کرده که بنگاههای تولیدی با مشکل بزرگی به نام قیمت گذاری دستوری نیز مواجهند. در واقع بخش زیادی از بنگاه های تولیدی در شرایطی باید کالای خود را با افزایش قیمت مواد اولیه یا نهادهای تولید به بازار بفرستند که با سد قیمت گذاری دستوری نیز باید دست و پنجه نرم کنند. این در حالی است که قیمت نهادههای تولید به دلیل شرایط تورم عمومی یک جا باقی نمی ماند. تولیدکننده برای تداوم حیات باید قیمت کالای خود را بالا ببرد. اما وجود نظام قیمتگذاری دستوری موجب شده تا بسیاری از بنگاهها با زیان انباشته مواجه باشند و نتیجه چنین سیاستی را با آشفتگی در بازارهای مختلف به عینه میتوان دید. از طرف دیگر، یک سوی این ماجرا دولت است که به هر قیمتی که شده قصد کاهش نرخ تورم مصرف کننده را دارد که حالا در کانال ۴۰ درصدی قرار گرفته برخی اقدامات هم در این زمینه انجام شده و در شاخصهای پولی آن گونه که ادعا میشود انضباطی حاصل شده و حتی مسوولان بانک مرکزی میگویند میزان رشد نقدینگی را به زیر ۳۰ درصد رسانده اند. اما وجود چنین جهشهایی در تورم تولیدکننده نشان می دهد که علم اقتصاد، جلوتر از هر چیزی به راه خود میرود و وعده کاهش نرخ تورم در نیمه دوم سال چقدر میتواند نادرست باشد.

روزنامه کیهان نوشت: قاهره گذرگاه رفح را باز کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره دیدارش با وزیر امور خارجه مصر در ریاض در صفحه شخصی در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت در ریاض به وزیر خارجه (مصر) آقاى سامح الشکری گفتم؛ امروز روز امتحان ماست و انتظار میرود مصر گذرگاه رفح را برای ارسال آب دارو، غذا و سوخت به غزه باز کند وی همچنین نوشت رژیم اسرائیل در ۷ اکتبر فروپاشید و اکنون با تنفس مصنوعی آمریکا زنده است. آنچه جهان شاهد ،است جنگ تمام عیار آمریکا علیه غزه است.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص نشست سران کشورهای اسلامی گفت: نشست سران کشورهای اسلامی و عربی به درخواست آقای رئیسی که البته از سه هفته پیش این درخواست را داشتند و با کمک مقامات کشور عربستان و دعوت از سران ،کشورها روز شنبه در ریاض برگزار شد.

وی اضافه کرد: آقای رئیس جمهور علاوه بر سخنرانی شفاف و صریح و منتج به ۱۰ راهکار عملی که در جلسه ارائه دادند ۹ دیدار نیز با سران برخی از کشورها از جمله رئیس جمهور مصر ولیعهد سعودی، نخست وزیر مالزی و سران کشورهای ،نیجریه موریتانی و برخی دیگر از کشورها داشتند گ.

به گزارش تسنیم، امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد در این دیدارها محور اصلی بحث بر مسئله فلسطین و راهکارهای برون رفت از این موضوع و در عین حال حمایت قویتر از مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری بود.

روزنامه جوان در مطلبی تحت عنوان مردم‌آزاری با وام‌های خرد، خواص‌پروری با وام‌های کلان نوشت:

«هفت خان رستم» صرفاً برای گیرندگان وامهای خرد یعنی مردم عادی است که برای امور جاری زندگیشان مجبور میشوند از نظام بانکی ربوی با هزار مشقت وام بگیرند؛ از بی احترامیهای همان ورود اولیه به بانک و تلخی کارکنان گرفته تا دریافت اسناد بیشمار و ریزودرشت فیزیکی در عصر دولت الکترونیک! و تعویق و غالباً ندادن وام به بهانه‌های واهی همه این موارد با گزاره بامسمای هفت خان رستم قابل توصیف ،است اما این مسئله درباره گیرندگان وام های کلان که معمولاً سفارشی ها و نورچشمی ها هستند و در یک کلام خواص» تعریف میشوند صدق پیدا نمیکند چه آنکه به راحتی خوردن یک لیوان آب وام کلان دریافت میکنند و میخورند و یک لیوان آب هم روی آن دیگر خبری هم از پس دادن وام نیست اصولاً برای پس ندادن وام گرفتهاند و بانکها نیز به خوبی به حرامخواری این قماش عادت کرده اند وای بسا شریک هم هستند. اگر غیر از این بود آمار عجیب ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی از گوشه و کنار شنیده نمی شد. حال یک مقام ناظر لب به سخن گشوده و گفته که معوقات وامهای خرد زیر یک درصد و معوقات وامهای کلان بالای ۹۹ درصد است.

اذیت و آزار مردم از سوی بانکها تا جایی پیش رفته است که برخی مقامات درباره آن سخن میگویند. اخیراً نیز ستار شیر عالی معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور در بخشی از یک برنامه تلویزیونی گفته است درصد غیر جاری شدن تسهیلات خرد در قیاس با تسهیلات کلان اصلاً قابل مقایسه نیست. من بانکی را مثال میزنم مانند بانک قرض الحسنه مهر ایران که نکول تسهیلات یا معوقات تسهیلات این بانک زیر یک درصد است و هیچ مشکلی با تسهیلات خرد .ندارد در مکاتبه بانکی اعلام کردیم همه منابع بانکی و مصارف شبکه بانکی را کنترل میکنیم از ابتدای سال همه مدیران عامل بانکها را احضار کردیم به همه مدیران بانکی اعلام ،کردیم این میزان بنگاه دارید برنامه بدهید و اینکه چه زمانی واگذاریها را انجام میدهید و اگر برنامه ندهید در نظام اقتصادی کشور اختلال ایجاد کرده اید. همچنین اعلام کردیم با هر بانکی که خلاف ،معوقات تسهیلات پرداخت کند و تسهیلات خرد پرداخت نکند برخورد میکنیم.

اظهارات این مقام ناظر با واکنش کنشگران مواجه شد که از سالها قبل نسبت به مانع تراشی نظام بانکی فریاد میزنند و نظام بانکی نیز با خیال آسوده به مسیر نارضایتی تراشی خود ادامه میدهد. این سؤال مجدداً مطرح شده است که نظام بانکی با چه استدلال و ،منطقی برای ارائه تسهیلات خرد و ضروری به مردم سختگیری و سنگ اندازی میکند این در حالی است که اهمیت وام های خرد برای مردم بسیار مهم است چه آنکه برای امور جاری از قبیل ،ازدواج فرزندآوری ساخت و ودیعه مسکن و برخی بیماری ها استفاده میکنند وای بسا موافقت کردن یا نکردن بانک با ارائه تسهیلات زندگی فرد را به کلی تغییر میدهد اذیت و آزار مردم از سوی نظام بانکی در حالی است که سیدابراهیم رئیسی در سخنرانیهای خود بارها بر پرداخت تسهیلات به مردم با شرایط بهتر تأکید کرده است، به طوری که در جلسه ای در هیئت دولت بیان کرده بود تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد نباید این احساس در جامعه ایجاد شود که هر کسی به خزانه نزدیکتر ،است، میتواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم با هرگونه رویه خلاف عدالت و تبعیض آمیز مخالف است وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را مأمور کرد این مهم را اجرایی و عملیاتی کنند.

امیرحسین بانکی پور درباره بهانه گرفتن بانکها در پرداخت وام های خرد به مردم گفته بود کل وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری یک درصد کل تسهیلات بانکی است. ما برای کل ملت وام ازدواج قرار دادیم و اینها بهانه .است کمترین معوقات را وامهای خرد مانند ازدواج و فرزندآوری ،دارد، اما مردم را خیلی اذیت می.کنند کمترین معوقات را همین مردم دارند و بانکها هم بر این مهم صحه گذاشته اند.

تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات پولی و بانکی و به عبارت دیگر توسعه شمول مالی از برنامههای اصلی بانک مرکزی در دولت سیزدهم عنوان شده است و ابلاغ دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد در همین راستاست ولی در عمل شاهد رفتار دیگری از نظام بانکی ،هستیم بنابراین اصلاح رفتار بانکها به نفع مردم باید از مهمترین اولویتهای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باشد که مع الأسف شاهد کوتاهی در این خصوص هستیم. انتظار میرود دولت به اصلاح رویه موجود نظام بانکی به صورت عملی اقدام کند.

روزنامه تجارت در سرمقاله خود به قلم وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان درباره افول اقتصاد ایران نوشت:

وقتی میخواهیم کشورها را براساس اندازه اقتصاد بسنجیم مهمترین شاخصی که نشان دهنده اندازه و قدرت اقتصادی کشورها باشد، تولید ناخالص داخلی برحسب قدرت برابری خرید و قیمت ثابت است. باید توجه داشت برای تولید ناخالص داخلی شاخصهای مختلفی داریم که یکی از آنها تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری است، متغیر دیگر تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت و متغیر دیگری تولید ناخالص داخلی به قدرت برابری خرید است.

همانطور که گفته شد مهمترین شاخص برای ارزیابی اندازه و قدرت اقتصادی کشورها محسوب میشود تولید ناخالص داخلی (به قدرت برابری خرید و به قیمت ثابت است اشتباهی که اقتصاددان ها و برخی از مسئولان انجام می دهند این است که از این شاخص ها نابجا استفاده می کنند و به همین دلیل تفسیر و اعلام اعداد آنها در رتبه اقتصادی یا اعلام اعداد در سایر تحلیلها متفاوت از هم است.

بنابراین اگر بخواهیم کشورها با یکدیگر مقایسه کنیم شاخص مناسب تولید ناخالص داخلی به) قدرت برابری خرید و به قیمت ثابت است و این معیار مقایسه واقع بینانه کشورها با یکدیگر است.

آمارهایی که از سوی برخی از مسئولان و اقتصاددان ها درباره رتبه ایران ارایه می شود باید مبتنی بر این شاخص باشد. برخی ها این امار را بر اساس تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری گزارش می دهند که گزارشی که اخیرا آقای همتی ارایه داده مبتنی بر این شاخص بوده است و برخی دیگر گزارشها را مبتنی بر تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت ارایه میدهند و عده ای هم در گزارشها شاخص را تولید ناخالص داخلی فقط به قدرت برابری در نظر می گیرند اما واقع بینانه ترین گزارشی که می توانیم بر روی آن استدلال داشته باشیم تولید ناخالص داخلی به قدرت برابری خرید و به قیمت ثابت است در حال حاضر تولید ناخالص داخلی چین به قدرت برابری خرید و به قیمت ثابت با پایه سال ۲۰۱۷، ۲۶ تریلیون دلار است و بعد از چین کشور آمریکا با عدد ۲۲ تریلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد هند هم با ۱۰ تریلیون دلار در جایگاه رتبه سوم دنیا قرار گرفته و چهارمین اقتصاد دنیا ژاپن با ۵ تریلیون دلار است و بعد از آن کشورهای آلمان، روسیه، اندونزی، برزیل، بریتانیا و فرانسه قرار دارند. عدد تولید ناخالص داخلی (به قدرت برابری خرید و به قیمت ثابت سال (۲۰۱۷ برای ایران ۱۳۵۵ میلیارد دلار بوده و این عدد نشان دهنده قدرت اقتصادی ایران در مقایسه با سایر کشورهاست و از این لحاظ از کشورهای عربستان و ترکیه در منطقه عقب ماندیم و در این شاخص قدرت اقتصادی عربستان و ترکیه از ایران با فاصله جلوتر هستند به طوریکه قدرت اقتصادی ترکیه بیش از ۲ برابر ایران است تولید ناخالص داخلی به قدرت برابری خرید و به قیمت (ثابت در ترکیه ۲۸۰۰ میلیارد دلار است یعنی بیش از دو برابر قدرت اقتصادی ایران همچنین تولید ناخالص داخلی (به) قدرت برابری خرید و به قیمت ثابت) عربستان ۱۸۲۱ میلیارد دلار است که قدرت اقتصادی هم ۳۵ درصد از اقتصاد ایران بزرگتر است.

موضوع دردناک و قابل تامل دیگر این است که در سال ۲۰۱۰ ایران از لحاظ بزرگی اقتصاد در رتبه هفدهم دنیا قرار داشت اما امروز با ریزش سه پله در رتبه بیستم قرار داریم. موضوع غم انگیز دیگر این است که در حال حاضر اقتصاد پاکستان به اقتصاد ایران نزدیک شده و فاصله اقتصاد ایران و پاکستان به کمتر از ۷۰ میلیارد دلار رسیده است و اگر در دو سال آینده نتوانیم رشد اقتصادی بالایی داشته باشیم اقتصاد پاکستان هم از ایران بزرگتر میشود در حالی که این اختلاف در سال ۲۰۱۰ بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار بوده و باید این موضوع را در نظر گرفت که در آن دوره میزان تولید برای هر دو کشور کمتر بود.

روزنامه شرق در مطلبی تحت عنوان خاورمیانه در پرتگاه جنگ نوشت:

هرچه دایره حمله زمینی اسرائیل در نوار غزه گسترده تر میشود خاورمیانه نیز خود را به لبه پرتگاه جنگ فراگیر منطقه ای نزدیک تر میبیند؛ تا جایی که تنها با رصد اخبار و تحولات ۴۸ ساعت گذشته میتوان سناریوی تعمیم و تسری جنگ به دیگر مناطق غرب آسیا را جدی تر از هر زمان دیگری دانست؛ چراکه از یک سو تل آویو و شخص نتانیاهو فعلا با هرگونه راهکار و تحرک دیپلماتیک چه از سوی آمریکاییها چه از سوی قطری ها و چه دیگر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای برای برقراری آتش بس حتی به صورت کوتاه مدت و موقت مخالف و در حال گسترش آتش افروزیهای خود است و همزمان با آن در سوی دیگر حزب الله لبنان حملات خود را از صبح دیروز (دوشنبه) به مناطق شمالی فلسطین اشغالی آغاز کرده و به موازات آن نیروهای مقاومت بامداد دیروز (دوشنبه) پایگاه آمریکا در میدان نفتی کونیکو» واقع در شرق سوریه را با ۱۵ راکت هدف حمله خود قرار داده اند به گزارش المیادین این عملیات که انفجارهای متعددی را به دنبال داشت در پاسخ به حمله هوایی آمریکایی ها در سوریه انجام شد و در پی آن چهار سرباز آمریکایی کشته شدند.

در صورت صحت کشته شدن چهار سرباز ،آمریکایی عملا همه چیز برای فراگیر شدن جنگ حماس و اسرائیل به کل خاورمیانه مهیاست. پیش از این حمله جنگنده های آمریکایی دقایق اولیه بامداد دیروز (دوشنبه)، نزدیکی پل شهر «المیادین واقع در شرق دیرالزور سوریه در مرز با عراق را بمباران کردند. شبکه خبری المیادین گزارش داد که در این حمله هوایی منطقه «السیال» در شهر مرزی البوکمال در شرق دیرالزور نیز هدف قرار گرفته است. خبرنگار المیادین گفت در این حملات هوایی آمریکا یک نفر به شهادت رسیده و یک نفر هم مجروح شده است در همین راستا شبکه خبری فاکس نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد آمریکا دو حمله جدید علیه اهدافی در شرق سوریه انجام داده است.

پس از انجام این عملیات لوید ،آستین وزیر دفاع آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد نیروهای نظامی ایالات متحده حملات هوایی دقیقی را به تأسیسات در شرق سوریه در واکنش به حملات دامنه دار به پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده اند. در این بیانیه گفته شد که حملات هوایی بامداد دوشنبه به یک تأسیسات آموزشی و یک خانه امن در نزدیکی البوکمال و مدائن انجام شده است.

آستین مهمترین اولویت جو بایدن را امنیت سربازان آمریکایی خواند و در بیانیه مذکور قید کرد که رئیس جمهور بایدن امروز دستور حمله صادر کرد تا روشن کند آمریکا از خود، سربازان و منافعش دفاع خواهد کرد آمریکا میگوید این حملات با هدف بازدارندگی حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه است. وزیر دفاع آمریکا دیروز (دوشنبه) هم در کنفرانس مطبوعاتی در سئول و ساعاتی پس از حملات هوایی بامداد دوشنبه آمریکا در سوریه از احتمال حملات بیشتر علیه گروههای سوری به ادعای وی مرتبط با ایران خبر داد. آستین در نشست مطبوعاتی در سئول در جمع خبرنگاران دست به تهدید زد و گفت: «این حملات باید متوقف شوند و در صورتی که متوقف نشوند ما تردیدی برای انجام اقدامی ضروری و لازم نخواهیم داشت تا از سربازان خود محافظت کنیم» حملات با مداد دوشنبه، سومین واکنش نظامی و میدانی آمریکا در رابطه با حملات به مواضع و نیروهای خود در سوریه و عراق از آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنگ حماس و اسرائیل است.

به موازات گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر افزایش تعداد سامانه های پاتریوت آمریکا در غرب آسیا و معکوس شدن سیاست واشنگتن تارنمای خبری هیل هم پنجم آبان ۲۷ اکتبر به نقل از فرمانده پیشین ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نسبت به تشدید تنش میان ایران و آمریکا هشدار داد استاوریدیس در مصاحبه ای با شبکه خبری MSNBC اضافه کرد که من هنوز شانس درگیری مستقیم میان ایران و آمریکا را اندک میدانم زیرا هیچ یک از طرفین خواهان جنگ نیستند. ایرنا که بخشهایی از گزارش مذکور را منتشر کرد، از زبان فرمانده پیشین ناتو مدعی شد که ایران» خود با وضعیت اقتصادی دشواری روبه رو است و متحدان و شرکای کمی دارد و دوستی هم در منطقه ندارد این دریادار بازنشسته آمریکایی با این اظهارت چنین نتیجه گرفت که ایران واقعا خواهان ورود به جنگ با آمریکا نیست.

استاوریدیس همچنین با اشاره به آخرین سال دوره نخست ریاست جمهوی جو بایدن خاطر نشان کرد که آخرین چیزی که دولت بایدن میخواهد آغاز یک جنگ است. فرمانده پیشین ناتو به همین دلیل شانس آغاز جنگ میان تهران و واشنگتن را ۱۰ درصد ارزیابی کرد اما وی همین میزان را هم زیاد دانست و افزود که چیزی که ما باید باید نگران آن باشیم تشدید تنش .است استاوریدیس سپس پیش بینی کرد چنانچه ایران به اقدامی علیه آمریکا دست بزند واشنگتن تلافی میکند و در این میان است که حزب الله هم وارد این جنگ میشود و شلیک موشک به سمت اسرائیل را آغاز خواهد کرد.

علاوه بر آنچه هیل به نقل از استاوریدیس مطرح کرد این تارنما (هیل) دیروز دوشنبه در یک گزارش جدید دیگر تصریح کرد که با تداوم حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه آمریکا روی لبه پرتگاه جنگ قرار گرفته است. هیل در این گزارش خود نوشت با اینکه حملات به مواضع آمریکا باعث وارد آمدن تلفات و خسارات جدی به داراییهای آمریکا شده اما کارشناسان انتظار تغییر در موضع دولت جو بایدن به شکل عمده را ندارند در ادامه این گزارش هیل این موضوع مطرح شده که در حال حاضر تبادل آتش در خاورمیانه ده ها نیروی آمریکایی را زخمی کرده و چشم انداز پیش روی دولت بایدن در این منطقه از جهان را خطرناک تر میکند ایرنا در بخشی از گزارش هیل و از زبان جاناتان ،لرد مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت آمریکایی نوین نقل میکند که «شاید حملات آمریکا در منطقه تأثیر بازدارنده داشته باشد اگرچه به اذعان کرد تاکنون به طور مشخص این تأثیر بازدارنده را نداشته است مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز «امنیت آمریکایی نوین این تردید را مطرح میکند که شاید از اساس سلسله حملات آمریکا در کل منطقه کارکرد و تأثیر بازدارنده نداشته باشند زیرا گروههایی که این حملات را علیه منافع آمریکا انجام میدهند میکوشند آمریکا را به یک جنگ بزرگ تر بکشانند» به گفته لرد نیت آنها در انجام این حملات چیزی جز هدف قراردادن نیروهای آمریکایی در این نقطه از جهان نیست».

هیل در ادامه با ابراز تردید از اینکه حملات هوایی آمریکا برای دفاع از خود مانع گروههای شبه نظامی شود از قول جاناتان لرد افزود که به لحاظ تاریخی خط قرمزی که واکنش آمریکا را بر می انگیزد چیزی جز کشته شدن یا زخمی شدنجدی نیروها یا پرسنل آمریکایی نیست مشخصا این موضوع یک دوراهی را برای رئیس جمهوری آمریکا ایجاد میکند زیرا هیچ کس نمیخواهد بنشیند و منتظر این حملات باشد تا در نهایت پیش از پاسخگویی جان یک آمریکایی دیگرنیز گرفته شود در همین باره هیل از نگاه مارک ،کانسین، مشاور ارشد برنامه امنیت بین المللی در مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی نیز چنین عنوان کرد

که اگرچه آمریکا به طور مشخص خواهان تشدید این شرایط نیست اما خطرات چنین نتیجه ای هیچگاه از بین نمی رود کانسین به این تارنمای تحلیل جنگی در آمریکا (هیل) گفت که اگر یک حمله بزرگ در عراق یا سوریه جایی که شما یک پایگاه دارید انجام گیرد چندین تلفات جدی خواهید داشت. اگر آنها یک موشک شلیک کرده و یک کشتی آمریکایی را هدف قرار دهند در این مرحله فکر نکنم آمریکا مجبور به دخالت نباشد چون دیگر لزومی به عدم تلافی احساس نمیشود با این نگاه تارنمای هیل مدعی شد که بایدن تاکنون یک رویکرد محتاطانه را در پاسخ به حملات علیه نیروهای آمریکایی اتخاذ کرده و به دنبال جلوگیری از ایفای نقش گسترده تر آمریکا در جنگ رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین است بر اساس این گزارش رئیس جمهوری آمریکا اخیرا آنتونی ،بلینکن وزیر امور خارجه خود را به عراق اعزام کرد تا مقامات ارشد این کشور را برای متوقف کردن گروههای مقاومت تحت فشار قرار دهد. اما این تلاش ها تاکنون برای رسیدن به نتایج مطلوب ناکام مانده است. با این تفاسیر جاناتان لرد ابراز کرد که ترس و نگرانی از گسترش جنگ حماس اسرائیل و تبدیل آن به یک جنگ منطقهای گسترده تر بسیار واقعی است.

آخرین‌ها از کیوسک امروز