کیوسک امروز؛ پشتوانه تصمیمات نشست ریاض ابزارهای برنده‌ای چون قطع روابط است/ جوابیه وزارت کشور درباره افزایش ردصلاحیت‌ها/ پشت پرده گرایش پکن برای نزدیکی به واشنگتن/ وزارت نفت موافقتنامه خود برای احداث پتروشیمی میانکاله را ابطال کرد/ کیش شاهرگ حیاتی در دستیابی به اهداف کلان اقتصادی دریا

روزنامه‌های صبح امروز، دوشنبه بیست‌ودوم آبان ماه به مباحثی پیرامون نشست ریاض، رد صلاحیت‌ها، روابط پکن و واشنگتن، ابطال موافقتنامه احداث پتروشیمی میانکاله، کیش و اهداف اقتصادی دریا پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 42 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه کیهان نوشت: پشتوانه تصمیمات نشست ریاض ابزارهای برنده‌ای چون قطع روابط است

على شمخانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اجلاس روز شنبه سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بیانیه ۵۷ کشور اسلامی و عربی در اجلاس ریاض شرط لازم برای کنش فعال در قبال جنایات رو به افزایش رژیم جعلی اسرائیل است اما قطعا کافی نیست.

وی افزود: ابزارهای برندهای چون ،انرژی تجارت ترانزیت قطع روابط و کرسیهای در اختیار این کشورها در مجامع بین المللی باید پشتوانه اجرای تصمیمات باشد.

روز شنبه نشست سران کشورهای اسلامی و عربی درباره تحولات غزه در شهر ریاض عربستان برگزار شد.

شرکت کنندگان در این نشست بر ضرورت شکسته شدن محاصره غزه و تحمیل ورود کاروانهای کمکهای بشر دوستانه شامل غذا دارو و سوخت در نوار غزه به شکل فوری تاکید کردند.

تسنیم در گزارشی نوشت؛ شرکت‌کنندگان در این نشست تجاوزات وحشیانه اسرائیل را به شدت محکوم و تاکید کردند هرگز نباید جنگ انتقام جویانه رژیم صهیونیستی را به عنوان دفاع مشروع توصیف یا به هر نحوی آن را توجیه کرد.

روزنامه اعتماد به جوابیه وزارت کشور درباره افزایش ردصلاحیت‌ها پرداخت و نوشت:

وزارت کشور دیروز جوابیه ای را در خصوص روند احراز صلاحیتها به دفتر روزنامه اعتماد ارسال کرد.

در این جوابیه آمده است نظر به انتشار مطلبی در روزنامه اعتماد مورخ تحت عنوان «افزایش ردصلاحیتها توضیحات معاونت سیاسی وزارت کشور در خصوص مطالب منتشر شده ارایه می.شود. لطفا ترتیبی اتخاذ فرمایید که این توضیحات برای آگاهی مخاطبان شریف طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات به نحو متناسب منتشر شود

جوابیه وزارت کشور در خصوص مطلب «افزایش رد صلاحیتها پیرو اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط هیاتهای اجرایی مراکز حوزه انتخابیه موارد زیر جهت تبیین فرایند بررسیها به اطلاع می رسد:

ایجاد هیاتهای اجرایی انتخابات، نشانگر ایجاد بستری قانونی جهت بهره‌گیری از ظرفیتهای مردمی در عرصه اجرای انتخابات است، به گونه ای که فصل چهار قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با) اصلاحات و الحاقات تا تاریخ ۰۱/۰۵/۱۴۰۲) صرفا به موضوع تشکیل و وظایف و فرایند عمل هیاتهای اجرایی اختصاص داده شده است طبق ماده ۳۹ قانون؛ جهت اجرای انتخابات در مراکز حوزههای انتخابیه مجموعا تعداد ۳۰ نفر از شخصیتهای دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و حقوقی محل که دارای صلاحیتهای لازم هستند به عنوان معتمد شناسایی که نهایتا از میان آنها ۸ نفر با رای مخفی و اکثریت نسبی به عنوان عضو اصلی هیات اجرایی برگزیده میشوند. لذا اصولا هیات اجرایی، یک نهاد مردمی و مستقل است که وظیفه مدیریت فرایند انتخابات مانند تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رای ماده) (۴۴) و مسوولیت صحت جریان انتخابات (ماده ۵۰ را برعهده دارد.

توجه همگان را به این نکته جلب مینماید که ستاد انتخابات بر اساس وظیفه ذاتی خود امر مهم برنامه ریزی به منظور اجرای مطلوب کلیه فرایندهای انتخاباتی در چارچوب قانون و مصوبات هیات اجرایی را به عهده دارد این موضوع در خصوص تایید صلاحیت داوطلبان نیز استقلال عمل هیاتهای اجرایی را مشخص می سازد.

بدین ترتیب طبق ماده ۵۹ قانون انتخابات، فرمانداران موظف هستند؛ پس از وصول نتایج بررسی از مراجع ذی صلاح از جمله وزارت ،اطلاعات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمان ثبت احوال کشور، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه ماده (۵۸) عینا مدارک و نتایج را در جلسه هیات اجرایی مطرح نموده و هیاتهای اجرایی نیز :موظفند حداکثر ظرف ۱۵ روز با توجه به نتایج یاد شده و بررسیهای ،محلی در رابطه با صلاحیتهای داوطلبان اظهار نظر نمایند. بدیهی است که نقش هیاتهای اجرایی با عضویت معتمدان مردمی در این است که مستند به قانون و براساس مدارک و اسناد معتبر نظر خود مبنی بر عدم تأیید یا عدم احراز صلاحیت داوطلب را اعلام کنند (ماده (۶۰) ۳- با توجه به فرایند تشریح شده در بند ۲ این قانون هیاتهای اجرایی در تمام حوزههای انتخابیه تشکیل و در زمان مقرر بر اساس گزارش نهادهای نظارتی و قضایی بررسی خود را انجام داده اند در نتیجه بررسی از مجموع ۲۴ هزار و ۹۸۲ داوطلب انتخابات از سلایق مختلف سیاسی، برای ۱۴ درصد عدم تایید و ۱۴ درصد عدم احراز اعلام گردید در این زمینه لازم به ذکر است؛ عدم تایید افراد طبق قانون عمدتا بر اساس دریافت نتایج بررسی صلاحیت از نهادهای مرجع استعلام بوده است. لکن عدم احراز صلاحیت که در قانون جدید انتخابات برای اولین بار پیش بینی گردید، غالبا ناشی از عدم ارایه اطلاعات کامل از سوی داوطلبان مانند سوابق اجرایی ۵ ساله بند ۹ ماده (۳۱) بوده است.

۴ بدیهی است فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان در هیاتهای اجرایی سراسر کشور نشانگر چارچوبهای قانونی است که برای ایفای نقش نخبگان محلی در انتخابات پیش بینی شده است تا از‌ طریق استقلال ،آنها همچنان که همواره در نظام مردم سالاری دینی مورد تاکید بوده است سلامت انتخابات و رای مردم به مثابه حق الناس تضمین .گردد بنابراین از فعالان سیاسی انتظار می رود؛ بر ایفای نقش موثر هیاتهای اجرایی تاکید و آگاهی بخشی لازم در خصوص این نهاد مردمی را در قبال جامعه داشته باشند. بدیهی است که ایفای نقش قانونی هیاتهای اجرایی، ضمن ارتقای استانداردهای برگزاری انتخابات، منجر به افزایش اعتماد عمومی و مشارکت سیاسی خواهد گردید. رویکرد ستاد انتخابات کشور اجرای دقیق قانون از مجرای هیاتهای اجرایی مردمی با رعایت استقلال عمل آنها بوده است. بر این اساس برخی کج سلیقه گی ها جهت اتهام سازماندهی رد صلاحیت و خالص سازی و … بهره برداری ناصواب سیاسی است که بر اعتماد‌ مردم و نهادهای قانونی خدشه وارد میسازد.

توصیه ستاد انتخابات کشور ضمن توجه به این نکته مهم که نظر صادره از هیاتهای اجرایی مبتنی بر دریافت اسناد و بررسی نهادهای نظارتی حسب قانون ،بوده کنار نهادن نگرش سیاست زده و جنجال سازی رسانه ای درباره هیاتهای اجرایی انتخابات میباشد.

۶- داوطلبانی که عدم احراز یا عدم تایید صلاحیت دریافت کرده اند حسب پیش بینی فرصت کافی برای بررسی اعتراضات طبق ماده ۶۱ و ۶۲ قانون میتوانند ظرف چهار روز از تاریخ ابلاغ به داوطلب شکایت خود را مستدلا به هیات نظارت استان اعلام نمایند هیات نظارت استان و سپس هیات نظارت مرکزی موظفند؛ به صورت مستدل و مستند به ،قانون مدارک دلایل یا قرائن اطمینان آور اخذ سوابق و مدارک اثباتی از داوطلب، شنیدن توضیحات یا دفاعیات داوطلب و با رعایت موازین شرعی و حقوقی بررسی و تشخیص صلاحیت را طی مجموعا ۵۰ روز صورت دهند.

روزنامه تجارت با قلم مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پشت پرده گرایش پکن برای نزدیکی به واشنگتن نوشت:

درخواست چین برای بهبود همه جانبه روابط با ایالات متحده یک موضوع جدی بوده که نیازمند تحلیل و بازخوانی است. آمریکاییها در ارتباط با چین بر اساس شنت کسینجری عمل می کنند که دیپلماسی پینگ پنگی و همچنین کاهش سطح نزاع و تنش با پکن در آن نهفته است واشنگتن به دنبال آن است که به هر ترتیب سطحی از مدیریت تنش را با چینیها عملیاتی کند و از سوی دیگر به دنبال آن هستند تا بتوانند هزینه تقابل با چین و همکاری با اتحادیه اروپا را میان خود و شرکایشان تقسیم کنند به یاد داریم که دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود در مقابل سران گروه ۷ صراحتاً اعلام کرد که ایالات متحده دیگر همانند گذشته به صورت یک جانبه هزینه برقراری امنیت بین الملل را نخواهد داد در همان جا بود که واشنگتن بسیاری از قدرتهای بزرگ دنیا را به این سمت برد که همه باید سهم خود را پرداخت کرده و در آن مشارکت کنند. به هر ترتیب ایالات متحده میخواهد به چین نزدیک شود تا بتواند آن را کنترل کند این در حالیست که آمریکا یک برنامه ضد چینی مشخص را برای هدایت افکار عمومی در داخل و خارج از خاک خود در دستور کار دارد و آن را بر اساس راهبردهای خود پیش میبرد به یاد داریم که در زمان شیوع کووید ۱۹ بسیاری از کارشناسان اعلام میکردند که چین پس از پایان این پاندمی قدرت بلامنازعه اقتصادی در جهان خواهد بود اما این اتفاق رخ نداد حتی میتوان گفت که اوضاع تا جایی به نفع آمریکا رقم خورد و حالا هم چین به دنبال همگرایی با واشنگتن است.

چینیها میخواهند خود را از مقابل «شاخ آمریکا کنار بکشند تا یک باره مورد ضربه واشنگتن قرار نگیرند. این در حالیست که ایالات متحده میخواهد چین را به آوردگاه خاورمیانه بکشاند و هزینههایی را برای آنها بتراشد و از سوی دیگر در حوزه تایوان و مابقی سناریوها قصد دارد پکن را مورد ضربه و تحریک قرار دهد در مقابل چین به خوبی این موضوعات را درک کرده اما باید توجه داشت که در صحنه بین المللی و جهانی آمریکا به عنوان ابر قدرت در مرکز مغناطیس سیاسی و اقتصادی قرار دارد و سعی میکند که قدرتهای بزرگ را با خودش به عنوان یک ابر قدرت سر میز معامله قرار دهد آمریکا به عنوان ابر قدرت و سایر قدرتهای دیگر قصد دارند منافع متقابلشان را برای شکل دادن به نظم آینده جهانی تقسیم کنند. این روند در حالی پیش میرود که چین هم این موضوع را به خوبی درک کرده و میخواهد بر اساس منافعش با واشنگتن وارد گفتمان جدید شود بحث اینجاست که آمریکا و اسرائیل حالا در خاورمیانه به دنبال آن هستند که از ۷ اکتبر به بعد به نوعی بازی کنند که منافع بسیاری از دولتها در این میان معنا پیدا کند یا درگیر روندهای جاری شوند؛ چراکه کلوپ قدرت جهانی همین حالا به دنبال مستقر شدن نظم نوین جهانی در سراسر عالم است تا بتواند بر اساس مسائل و راهبردهای جدید مناسبات خود را تنظیم کرده و منافع متقابل را کسب کنند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: وزارت نفت موافقتنامه خود برای احداث پتروشیمی میانکاله را ابطال کرد

وزارت نفت موافقتنامه صادره خود را برای احداث پتروشیمی میانکاله” به دلیل عدم دریافت مجوز زیست محیطی و ناترازی گاز طبیعی در کشور ابطال کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت با ارسال نامه ای خطاب به مدیر عامل شرکت صنایع پتروشیمی گهر مازندران نام جدید شرکت متقاضی احداث پتروشیمی میانکاله که با نام صنایع پتروشیمی امیرآباد مازندران فعالیت میکرد انقضای موافقت مقدماتی وزارت نفت با احداث پتروشیمی میانکاله را اعلام کرد.

در متن این نامه آمده است: عطف به اعلام مورخ ۱۴۰۲/۷/۳۰ معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر لغو موافقتنامه صادره برای آن شرکت و همچنین عطف به گزارش شماره ۱۴۳۸۵۸/۱ صپ مورخ ۱۴۰۲/۵/۴ معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر عدم تمدید و ابطال موافقت مقدماتی طرح تبدیل گاز طبیعی به متانول، پروپیلن و زنجیره پروپیلن شرکت صنایع پتروشیمی گهر مازندران به دلیل عدم انجام تعهدات اصلی مندرج در موافقت مقدماتی صادره به شماره مب ۳۷۲۸۰۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ و همچنین ناترازی گاز طبیعی در کشور به اطلاع میرساند موافقت مقدماتی صادره مذکور برای شرکت صنایع پتروشیمی گهر مازندران صنایع پتروشیمی امیرآباد مازندران (سابق) به شماره ثبت ۵۶۳۱۳۴ و شناسه ملی ۱۴۰۰۹۳۵۸۵۳۱ از درجه اعتبار ساقط و ابطال می گردد.

روزنامه ابرار اقتصادی در گفتگو با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نوشت: کیش شاهرگ حیاتی در دستیابی به اهداف کلان اقتصادی دریا است

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: نشست ها، تعاملات و ارتباطات بیشتر در حوزه مالی عاملی برای تبدیل این منطقه به هاب اقتصادی و صنعت مالی است که گردشگر خاص خود را نیز جذب خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ابرار اقتصادی، رحیم سرهنگی در پاسخ به سوال ابرار اقتصادی مبنی بر این که چه فرصت‌های سرمایه گذاری برای کشورهای منطقه و حوزه بریکس فراهم است افزود: موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد کیش و همسایگی با ۱۰ کشور دیگر وجود قوانین تسهیل کننده سرمایه گذاری در مناطق آزاد همچنین حمایت سازمان منطقه آزاد کیش از سرمایه گذاران، موقعیت خوبی برای تولید کنندگان کشورهای منطقه و بریکس به منظور تولید محصولات با ارزش افزوده بالا فراهم می کند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با توجه به حضور سفرای اوراسیا و حوزه بریکس میتوانیم از این فرصت استفاده کرده و با معرفی جزیره کیش به تاجران صنعتگران و تولید کنندگان حوزههای مرتبط از طریق سفرای این مناطق زمینه همکاری و سرمایه گذاری در کیش را رقم بزنیم.

وی همچنین با اشاره به دریافت خدمات سلامت ارزان و به صرفه در ایران گفت: در حوزه سلامت نیز با استقرار بیمارستانها و هتل بیمارستان در منطقه میتوانیم در جذب گردشگران سلامت اقدامات خوبی را انجام دهیم.

رحیم سرهنگی در پاسخ به سوال دیگر ابرار اقتصادی درباره این که چه مواردی را برای آنکه در حوزه اقتصاد دریا به اهداف کلان دست یابد در نظر گرفته است تصریح کرد با توجه به موقعیت منطقه، بندر تجاری کیش شاهرگ حیاتی اقتصاد و حمل و نقل کالا به جزیره بوده و می تواند کانون اصلی دستیابی به اهداف کلان در حوزه اقتصاد دریا محور باشد.

در اختیار قرار دادن غرفه به سرمایه گذاران و کارآفرینان و فعالان اقتصادی در نمایشگاه کیش اینوکس یکی دیگر از موضوعاتی بود که سرهنگی به آن اشاره کرد و عنوان داشت: بازاریابی و و گفت و گو و تبادل نظر این افراد در نمایشگاه نشان از توسعه تکنولوژی و فعالیت اقتصادی داشت. ما شاهد یک جامعه ی مدرن با فعالیت اقتصادی بودیم و با دعوت از کارآفرینان و سرمایه گذاران توانستم تقریبا به اهداف خود نزدیک شویم.

وی با اشاره به استقبال خوبی که از نمایشگاه کیش اینوکس شد، اظهار داشت: حضور بسیاری از بانکها سازمانها و سرمایه گذاران از سراسر کشور و نیز هیأتهای تجاری کشورهای اوراسیا در این نمایشگاه نشان از رویکرد مثبت و کیفیت آن است.

سرهنگی توسعه و رونق گردشگری جزیره کیش را یکی از اهداف اولویت دار سازمان خواند و گفت ورود گردشگران و فعالان حوزه گردشگری به بهانه شرکت در نمایشگاه کیش اینوکس و امثال آن، رویکردی برای تحقق این هدف است.

مدیر عامل منطقه آزاد کیش به حضور چشمگیر فعالان حوزه بانکی و سازمان بورس و نیز برگزاری سمینارهای تخصصی در این زمینه و انعقاد تفاهم نامه های همکاری اشاره و عنوان کرد این امر فرصت خوبی برای سازمان منطقه آزاد کیش بوجود آورد و امیدواریم بزودی بتوانیم شاهد بازتاب مثبت و تأثیر گذار آن در کشور باشیم.

مدیر عامل منطقه آزاد کیش یادآور شد همزمان با برپایی نمایشگاه کیش اینوکس از فرصت استفاده و با دعوت از سازمان بورس در مدارس کیش برای نخستین بار دوره های آموزشی سواد مالی و بورس برای نوجوانان انجام شد.

مدیر عامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه جزیره کیش آمادگی همکاری با استانهای شمالی کشور را دارد، تصریح کرد: هم افزایی با استانهای شمالی بواسطه وجود دریا می تواند اتفاقات خوبی را در صنعت گردشگری کشور رقم زند.

رحیم سرهنگی با بیان این که گام بعدی این نمایشگاه بین المللی سازی آن است؛ افزود: تبدیل جزیره کیش به مجمع اقتصادی غرب، دور از دسترس نیست میتوانیم با بر بهره گیری از دانش روز اقتصادی دنیا بروز اتفاقات مهم اقتصادی رونمایی از تکنولوژیهای جدید، ارائه سرویس و خدمات جدید در حوزه مالی و اقتصادی و برگزاری نمایشگاههایی در خارج از مرزهای کشور به این هدف دست پیدا کنیم چرا که مصمم هستیم جزیره کیش را همچون شهر داووس که مجمع جهانی اقتصادی است، در حوزه صنعت مالی به برند مالی غرب آسیا تبدیل کنیم وی به اقدام خوب نمایشگاه کیش اینوکس در دعوت از سفرای هیأتهای تجاری مختلف برای شرکت در نمایشگاه اشاره و اظهار کرد با حضور این هیأت ها و متخصصان حوزه اقتصادی و آگاهی آنها از ظرفیتهای موجود زمینه توسعه اقتصادی و تبدیل شدن جزیره کیش به مجمع اقتصادی فراهم خواهد شد.

وی اشتغال زایی را یکی از اهداف اصلی توسعه صنعت گردشگری خواند و بیان داشت: در منطقه کیش به واسطه ورود هر گردشگر ، بیش از ۲۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم بوجود می‌آید.

آخرین‌ها از کیوسک امروز