کیوسک امروز؛ سیگنال معنادار بایدن و تشدید نگرانی‌های بین‌المللی/ حق ویزیت یک‌ونیم دلاری پزشکان در ایران/ افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران/ منافع اقتصادی ایران از احیای جاده ابریشم/ پوتین سکوت را شکست، گسترش بریکس مبتنی بر جهان چندقطبی

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه بیست و پنجم مهر ماه به مباحثی پیرامون تشدید نگرانی‌های بین‌المللی درباره جنگ حماس و اسرائیل، وضعیت معیشتی پزشکان در ایران، ذخایر ارزی، جاده ابریشم، بریکس و جهان چندقطبی پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 65 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد در گزارشی تحت عنوان سیگنال معنادار بایدن تا تشدید نگرانی‌های بین‌المللی نوشت:

اشغال دوباره غزه بزرگترین اشتباه اسراییل خواهد بود این تازه ترین صحبتهای جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در واکنش به جنگ غزه است. رییس جمهوری ایالات متحده در گفت وگویی که با شبکه سیبیاس داشته ضمن بیان این موضوع گفته که از بین بردن جنبش حماس یک امر ضروری تلقی میشود. اما در ادامه این صحبت ها یک موضوع مهم دیگر نیز از سوی بایدن بیان شده؛ اینکه نیروهای آمریکایی در جنگ میان حماس و اسراییل شرکت نخواهند کرد.

رییس جمهوری آمریکا گفته خود را اینگونه توجیه کرده که اسراییل به واسطه در اختیار داشتن بهترین نیروی جنگی نیازی به این کار ندارد. به گفته کارشناسان در طول ۱۰ روز گذشته موضع آمریکاییها به عنوان مهمترین حامی اسراییل دوگانه بوده است. آنها در حالی اعلام کرده اند که رژیم صهیونیستی هر چه نیاز داشته باشد را تامین خواهند کرد و طی روزهای اخیر چندین ناو کشتی جنگی و نیروی نظامی به مدیترانه اعزام کردهاند که از سوی مقابل به گفته برخی تحلیلگران به دنبال کاهش تنش بوده و از ورود زمینی اسراییل به غزه ابراز نگرانی میکنند در این میان شاید اتخاذ مواضع مبهم جزیی از تاکتیکهای سیاسی امریکا تلقی شود، اما بیشتر به نظر میرسد که واشنگتن نیز به واسطه سرعت تحولات در منطقه ناچار به جهت گیری مقطعی و سریع شده است.

موضوع مهم دیگر که طی روز گذشته در خصوص تحولات غزه مطرح می شود شایعاتی بود که در مورد آتش بس و بازگشایی گذرگاه رفح در جنوب غزه و در مرز با مصر مطرح شد. در این رابطه خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که طی توافق صورت گرفته میان ،مصر اسراییل و آمریکا در خصوص آتش بس موقت در جنوب غزه گذرگاه رفح به صورت موقت به منظور انتقال کمکهای انسانی به مردم غزه بازگشایی میشود. با این حال دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با صدور بیانیهای این موضوع را رد و اعلام کرده که در حال حاضر، هیچ آتش بسی برای ورود کمکهای بشردوستانه به نوار غزه و خروج اتباع خارجی وجود ندارد. از سوی دیگر عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس در این خصوص گفته که اعلان آتش بس یا بازگشایی گذرگاه رفح بی اساس است. همچنین سلامه ،معروف رییس دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه نیز چنین اخباری را شایعه از سوی رسانه های غربی و صهیونیستی دانسته و تاکید کرده تاکنون هیچ تماسی از سوی مصر به منظور بازگشایی گذرگاه رفح با حماس گرفته نشده است.

نگرانی قدرتهای بزرگ از اقدامات اسراییل در حالی که طی ۱۰ روز گذشته به واسطه بمبارانهای بیامان نیروهای صهیونیستی در غزه بیش از ۲۷۵۰ نفر شهید و ۹۷۰۰ نفر نیز مجروح شدهاند رژیم صهیونیستی از جمعه گذشته اعلام کرده که مردم غزه از شمال این منطقه به جنوب نوار غزه بروند. امری که به گفته ناظران و نهادهای بین المللی غیرممکن است و حتی در این میان صدای وزیر خارجه آمریکا را نیز درآورده است. آنتونی بلینکن که به منطقه سفر کرده و طی روزهای اخیر علاوه بر دیدار با برخی مقامات اسراییل به عربستان و مصر سفر کرده است روز گذشته در قاهره موضوع اخراج فلسطینی ها از نوار غزه را رد و تاکید کرد که آنها باید در سرزمین خود بمانند. او همچنین گفته طی تماسهایی که با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و سایر رهبران منطقه گرفته، چنین ایده ای را محکوم به شکست میداند. وزیر خارجه آمریکا همچنین در ادامه صحبت های خود مدعی شده ما از خروج فلسطینیان از نوار غزه حمایت نمیکنیم و معتقدیم که مردم باید بتوانند در غزه و خانه خود بمانند.

در واقع به گفته بسیاری از کارشناسان موضوع خروج بیش از یک میلیون نفر از شمال غزه در راستای طرح خطرناک حمله زمینی اسراییل به این منطقه است؛ موضوعی که میتواند علاوه بر تشدید کشتار غیرنظامیان و وقوع یک نسل کشی، دامنه جنگ را نیز گسترش دهد.

در چنین شرایطی وزارت داخلی حماس روز گذشته در خصوص ابعاد فاجعه بار زیست محیطی و انسانی در غزه هشدار داده و اعلام کرده است پیکر بیش از هزار نفر از شهدا همچنان زیر آوارها مانده و در حالی که شمار کشته و مجروحان حملات اسراییل دایم در حال افزایش است وجود پیکرهای جا مانده زیر آوار خطر بیماریهای عفونی و آلودگیهای زیست محیطی را در منطقه تشدید میکند همچنین سخنگوی آژانس امداد و اقدام و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی هم روز دوشنبه با هشدار نسبت به اوضاع غزه اعلام کرد که ویرانیها در این منطقه بی سابقه است و ساکنان آن آب آلوده مصرف میکنند. عدنان ابو حسنه اعلام کرد که مراکز این آژانس در جنوب غزه تاکنون از ۴۰۰ هزار آواره استقبال کردهاند و دادهها نشان میدهد که بیش از یک میلیون آواره وجود دارد. سخنگوی آنروا اضافه کرد که ویرانی های بی سابقه ای در غزه به وجود آمده و نیازهای آوارگان بیش از توان و امکانات ماست.

در چنین شرایطی است که چین روز یکشنبه ضمن هشدار به اسراییل اعلام کرده که تل آویو نباید پا را فراتر از حدود خود بگذارد. همچنین در حالی که روسیه و برزیل به صورت جداگانه قطعنامه هایی را به شورای امنیت جهت آتش بس فوری و ارایهکمکهای بشردوستانه به مردم غزه ارایه داده اند، روز گذشته جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی حمایت خود از بیانیه دبیرکل سازمان ملل را اعلام و تصریح کرد: دسترسی بدون مانع سازمان ملل به غزه برای ارسال کمک های بشردوستانه از جمله آب و تدارکات ضروری باید اعطا شود. گفتنی است آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل صبح دوشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که دو درخواست بشردوستانه داریم از حماس میخواهم که اسرا را آزاد کند و از اسراییل هم میخواهم که دسترسی سریع و بدون مانع غیر نظامیان غزه به کمکهای بشردوستانه فراهم شود. با این حال دیروز اسراییل کاتس وزیر انرژی و زیربنایی رژیم صهیونیستی تصریح کرده که با رفع محاصره نوار غزه و ورود کمک ها به این منطقه به شدت مخالف هستم. ابهامات حمله اسراییل به غزه در چنین شرایطی و در حالی که اسراییل از روز جمعه اعلام کرده که به دنبال حمله زمینی به غزه است ولی تاکنون این موضوع تحقق پیدا نکرده و حتی با هشدار امریکاییها نیز همراه بوده است، محافل و رسانه های بین المللی ضمن ابراز نگرانی از چنین اقدامی هدف رژیم صهیونیستی را نیز مبهم ارزیابی میکنند برخی ناظران معتقدند که اسراییل پیامدها و تبعات ورود زمینی به غزه را به خوبی میداند و از این رو شاید در پس پرده به امریکایی ها متوسل شده باشد تا به گونه ای بتواند از زیر بار ادعاهای چند روز اخیر خود شانه خالی کند.

از دیگر روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال نیز در سوی گزارشی با برشمردن اهداف اسراییل از حمله به غزه آورده است: مقامات اسراییل به خصوص وزیر جنگ این رژیم در دیدار با وزیر دفاع امریکا دوباره اعلام کردند که قصد داریم به حاکمیت حماس در غزه پایان دهیم اما آنها باید پیش از هر چیز به این پرسش پاسخ دهند که بعد از حماس چه اتفاقی در غزه رخ میدهند و سناریوی بعدی صهیونیستها برای این قضیه چیست؟ در ادامه این گزارش که با چند نفر از کارشناسان و مقامات پیشین گفت وگو شده، آمده :است فعلا انتقام گیری از عاملان عملیات توفان الاقصی برای صهیونیستها پررنگتر است؛ اما مساله مهم این است که اسراییل باید بداند برای ورود به جنگی که هیچ راهبردی نسبت به خروج از آن ندارد عجله نکند، زیرا در صورت موفق شدن و از بین رفتن حماس نیز مشخص نیست خلا این در همین رابطه مایکل میلشتاین افسر سابق اطلاعات رژیم صهیونیستی به وال استریت ژورنال گفته که چنین طرحی دارای مشکلات زیادی است چراکه اسراییل با حمله زمینی به غزه مسوولیت جان ۲ میلیون نفر را بر عهده میگیرد و با توجه بهجنبش چگونه قرار است پر شود؟ مقاومتی که در مقابل آن صورت خواهد گرفت، اوضاع را شبیه به عراق پس از اشغال آمریکا برای تل آویو خواهد کرد.

البته طبق گزارش این روزنامه ،امریکایی برخی معتقدند که شاید اسراییل قصد داشته باشد کنترل نوار غزه را به تشکیلات خودگردان واگذار .کند اما باید خاطرنشان شود که تشکیلات خودگردان تضعیف شده و اصولا مشخص نیست که محمود عباس آیا توان کنترل این منطقه را دارد یا خیر؟ این تشکیلات بارها برای بازگشت به غزه دچار شکست شده و حالا نیز به واسطه عدم کارآمدی و فساد چندان محبوبیت خاصی در میان فلسطینیان ندارد به همین دلیل است که هر چند سرعت تحولات در غزه بالاست و نمیتوان تحلیل دقیقی از اتفاقات آینده به دست داد، اما آنچه مسلم است به رغم ادعاهای اخیر اسراییل مبنی بر ورود زمینی به غزه، فعلا به نظر میرسد با توجه به هشدارهایی که در این خصوص به مقامات صهیونیستی داده شده، چنین موضوعی در اسراییل خواهد بود در حد حرف باقی بماند.

نهادهای بین المللی از بروز فاجعه انسانی و زیست محیطی در غزه ابراز نگرانی میکنند تاکنون بیش از یک میلیون نفر از مردم غزه آواره شده اند تا عصر دیروز تعداد شهدای غزه به بیش از ۲۷۵۰ نفر رسیده است.

روزنامه جوان به نقل از مسعود پزشکیان درباره وضعیت معیشتی پزشکان در ایران نوشت؛

مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح طلب مجلس و وزیر بهداشت درباره مهاجرت پزشکان به خارج از کشور ضمن حق دادن به این پزشکان حق ویزیت پزشکان در ایران را با هزینه استفاده از سرویس بهداشتی در خارج از کشور مقایسه کرد او وضعیت درمانی کنونی کشور را که باعث حضور افراد خارجی در ایران برای درمان شده مربوط به قبل انقلاب !دانست پزشکیان ابتدا مدعی «موج مهاجرت پزشکان به خارج میشود و سپس از این موج مهاجرت ادعایی دفاع میکند بحق ویزیت مطب یک و نیم دلار است، این در حالی است که در خارج باید یک دلار بدهید تا دستشویی بروید!»

جالب اینکه جریان مدعی اصلاحات وضعیت زندگی در خارج را معمولاً بهتر از ایران میداند اما عجیب است که آنجا به ادعای همین افراد گرانی و تورم نیست اما جالب است که برای استفاده از سرویس بهداشتی باید یک دلار حدود ۵۰ هزار تومان پرداخت کرد باقی هزینهها !بماند نکته اصلی اما اینکه بر اساس ابلاغیه هیئت وزیران مصوب ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ در بخش خصوصی ویزیت پزشکان عمومی ۹۰ هزار تومان ویزیت پزشک متخصص ۱۳۵ هزار تومان ویزیت پزشک فوق تخصص ۱۷۲ هزار تومان ویزیت متخصص روانپزشکی ۱۷۹ هزار تومان و ویزیت فوق تخصص روانپزشکی ۲۰۴ هزار تومان تعیین شد.

یعنی اگر نرخ دلار بازار آزاد هم مدنظر قرار بگیرد پزشک عمومی معادل دو دلار حق ویزیت دریافت میکند و فوق تخصصها حدود چهار دلار برای هر ویزیت دریافتی .دارند پزشکیان از شرایط بد زندگی پزشکان هم می گوید که توان خرید ماشین و خانه را هم ندارند: «آن طرف مرز چهل برابر اینجا پول میدهند این فشارها را هم ندارند بار کاریشان نیز کمتر است. طبیعتاً وقتی این طوری باشد پزشکان ترجیح میدهند مهاجرت کنند نه تنها پزشکان بلکه پرستاران هم ترجیح میدهند .بروند پزشکان و آنهایی که در کشور میمانند مجبورند پول ،اضافه سکه و ارز بگیرند و قوانینی را که وجود دارد بشکنند.

با این بی عدالتی که وجود دارد امکان ادامه برای برخی پزشکان وجود ندارد طبیعتاً عده ای ترجیح میدهند بروند، عده ای هم که معتقد به انقلاب مردم و کشور هستند میمانند و با سختی زندگیشان را می.چرخانند اگر من همین الان با همین حقوق پزشک میشدم دیگر نمیتوانستم حتی خانه کرایه کنم و نمیتوانستم ماشین بخرم و خیلی کارهای دیگر انجام دهم….. پزشک و استاد دانشگاهی که کارش را الان شروع میکند با این حقوق چگونه میخواهد خانه یا یک وسیله نقلیه بخرد یا فرزندشان را در این مدارسی که بزرگان ما درست کردند که پول ثبت نامش ۸۰میلیون تومان است ثبت نام کنند.» مردم الان واقعیت زندگی پزشکان را دیده اند و واقعیتهای میدانی با آنچه مسعود پزشکیان میگوید بسیار متفاوت است.

از سویی گویی پزشکان تافته جدا بافته از مردم هستند و زندگی عادی شان یعنی مدرسه ۸۰ میلیون تومانی در حالی که خانوارهای محدودی در سطح کشور این رقمها را پرداخت میکنند اما پزشک ها اگر نتوانستند این گونه لاکچری زندگی کنند حق دارند از ایران بروند پزشکیان در اوج سیاه نمایی از وضعیت درمانی در ایران حتی وقتی مجبور شده یکی از نقاط قوت سیستم درمانی ایران را بگوید ترجیح داده آن را مربوط به عملکرد حکومت پهلوی بداند «الان» از بسیاری از کشورها افراد برای درمان به کشور ما می آیند ولی در آینده مردم خودمان مجبورند برای درمان بسیاری از بیماریها به خارج بروند

این چیزهایی را که الان وجود دارد ما درست نکردیم از قبل از انقلاب وجود داشته اما آن چیزهایی که بعداً قرار است درست شود بدتر میشود اینکه اکنون بیش از چهار دهه از پایان حکومت پهلوی گذشته و پیشرفتهای پزشکی ایران در این چهار دهه سالانه بوده و ربطی به پهلوی ندارد یک نکته است اینکه مسعود پزشکیان چهار سال وزیر بهداشت این کشور بوده سالها رئیس بیمارستانهای مختلف بوده یا عضو کمیسیون بهداشت مجلس بوده و خود در این وضع سیاهی که مدعی آن است دخیل است.

روزنامه کیهان مدعی افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱ میلیارد دلار شد و نوشت:

صندوق بین المللی پول از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱ میلیارد دلار در سال جاری میلادی خبر داد صندوق بینالمللی پول در جدیدترین گزارش خود ذخایر ارزی در دسترس ایران برای سال جاری میلادی را ۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد کرده که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بیشتر از سال قبل است.

این نهاد بین المللی پیشبینی کرده است در سال ۲۰۲۴ نیز ذخایر ارزی در دسترس ایران افزایش یابد و به ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد آخرین آمار ارائه شده توسط صندوق بین المللی پول از کل ذخایر ارزی ایران مربوط به سال ۲۰۲۱ است که این رقم ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام شده است صندوق بین المللی پول از سال ۲۰۱۹ در اقدامی تأمل برانگیز به دنبال اتخاذ سیاست فشار حداکثری از سوی دولت ترامپ علیه ایران به یکباره رقم ذخایر ارزی ایران را از ۱۲۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۴ میلیارد و ۹۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش داد.

این نهاد در توجیه اقدام خود اعلام کرد رقم ذخایر ارزی در دسترس دولت ایران را اعلام کرده است؛ یعنی ذخایری که آماده و تحت کنترل مقامات مالی کشور است و در خارج از دسترس تحریمها قرار دارد این نهاد زیر نظر شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۰ را نیز کاهش داد و کل ارز در دسترس ایران طی این سال را ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام .کرد البته به اذعان همین نهاد از سال ۲۰۲۱ روند نزولی ذخایر ارزی در دسترس ایران معکوس شده و به سمت بالا در حرکت بوده است بر این اساس ذخایر ارزی در دسترس ایران از ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ و ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ و ۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

ایران طی سالهای اخیر میان چند کشور نخست منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی از نظر ذخایر ارزی خود قرار داشته است و حتی با لحاظ ذخایر ارزی در دسترس خود جایگاه خوبی در منطقه دارد. بر اساس آمار صندوق بین المللی پول ایران از این نظر میان ۳۲ کشور منطقه در سال ۲۰۲۳ در رتبه ۱۲ قرار داشته است.

یعنی ذخایر ارزی در دسترس ایران در این سال بیشتر از همه کشورهای منطقه به جز ۱۱ کشور بوده است عربستان با ذخایر ۴۳۱ میلیارد دلاری در رتبه نخست منطقه قرار دارد ذخایر ارزی عربستان در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۲۹ میلیارد دلار کاهش داشته است. امارات با ۱۶۹ میلیارد دلار و عراق با ۹۳ میلیارد دلار به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

گفتنی است در روزهای گذشته رسانه های آمریکایی با همکاری دنباله های خود در ایران سعی کردند آزادسازی داراییهای ارزی کشور را زیر سؤال ببرند اما خبرسازی داخلی آنان کارساز نشد و هم اکنون داراییهای آزاد شده ایران در اختیار کامل بانک مرکزی است به گزارش ایپنا، ثبات بازار ارز ایران برای سه گروه دلالان ،ارزی مخالفان دولت و غربیهایی که به دنبال امتیازگیری در میز مذاکره بودند بسیار گران تمام شده است.

به همین علت این سه گروه در توافقی نانوشته ناچار شدند از هر دستاویزی برای ایجاد التهاب در بازار استفاده کنند حوادث اخیر در فلسطین اشغالی تازه ترین محمل این جریانات برای جوسازیها در بازار ارز بود که باعث شد قیمت دلار در کانالهای تلگرامی را تا ۵۳ هزار تومان افزایش دهند البته این موج با تخلیه هیجانات و به ویژه پس از سخنان رهبر انقلاب در روز سه شنبه ۱۸ مهرماه فروکش کرد موج دوم نوسانگیری با خبرسازی واشنگتن پست درباره مسدود شدن دوباره ۶ میلیارد دلار آزاد شده ایران در کره جنوبی شروع شد که با تکذیب مسئولان آمریکایی و رؤسای بانک مرکزی ایران و قطر خنثی شد و دلار غیررسمی به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت بر خلاف خبرسازیها اظهارات کارشناسی نشان میدهد با توجه به افزایش درآمدهای نفتی رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مثبت و اجرای سیاست تثبیت ارزی و همین طور دسترسی بازارساز به بیش از ۱۶ میلیارد دلار آزاد شده در کره جنوبی عراق و لوکزامبورگ ثبات بازار ارز در نیمه دوم سال میتواند ادامه دار باشد.

روزنامه تجارت درباره منافع اقتصادی ایران از احیای جاده ابریشم نوشت:

«محمدرضا حریری»، رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه چینیها رسما بر مسیر سرخس برای اتصال شرق به غرب تاکید دارند به روزنامه «تجارت» گفته :است طی یک سال گذشته مسیر ایران نیز در حال تجهیز بوده و با مشارکت شرکتهای چینی در سرخس و آستان قدس پارک لجستیک را راه اندازی کردند که نهایت تا یک ماه آینده فاز اول این پارک افتتاح خواهد شد تا سرخس را به یک مسیر بین المللی تبدیل کند. به گزارش «تجارت»؛ کشورهای آسیای مرکزی قصد ،دارند توافق نامه کریدور جدیدی را امضا کنند که قرار است کشور چین را از خاک ایران به اتحادیه اروپا متصل کنند که ظاهرا این کریدور همان مسیر جدید جاده ابریشم است. در سالهای اخیر مسیر رسیدن چین به اروپا بارها تغییر کرده بود. در سال ،۲۰۲۲ پیش از آغاز جنگ روسیه اوکراین، قرار بود غرب و چین از مسیر قزاقستان و روسیه به اروپا متصل شود اما با شروع جنگ روسیه اوکراین این نقشه تغییر کرد به طوری که قرار شد چین و آسیای مرکزی از مسیر آذربایجان به ترکیه و سپس به اروپا متصل شوند در کریدور جدید ایران و روسیه از این مسیر حذف شده بودند اما این مسیر هم به نتیجه نرسید. حالا خبرها از ایجاد کریدور جدیدی برای اتصال آسیای مرکزی به اروپا حکایت دارد مسیری که قرار است از عبور از کشورمان ایران را به جاده ابریشم برگرداند.

ظاهرا مذاکرات کریدور جدید به ابتکار کشور ازبکستان انجام شده تا کریدور حمل و نقل بین المللی ،چین قزاقستان، ازبکستان ترکمنستان ایران و ترکیه به اروپا شکل گیرد. آنطور که ایسنا گزارش داده است سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان در بیانیه ای اعلام کرد که کشورهای آسیای مرکزی در حال کار بر روی امضای توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی جدید چین از طریق خاک ایران به کشورهای اتحادیه اروپا هستند این وزارتخانه اعلام کرد که مذاکرات بین نمایندگان آژانسهای حمل و نقل و راه آهن ،قزاقستان ترکمنستان ایران و ترکیه به ابتکار طرف ازبکستانی از طریق لینک ویدیویی انجام شد. در این بیانیه آمده است که در این نشست موضوعات مهم مربوط به امضای توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی چین ،قزاقستان ،ازبکستان ،ترکمنستان ،ایران، ترکیه و اروپا مورد بحث قرار گرفت شرکت کنندگان در این نشست بر این عقیده بودند که ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی جدید منافع همه طرفهای آن را تامین میکند و امکانات جدیدی را برای گسترش رفت و آمد ترانزیتی و روابط تجاری بین کشورها برای آنها فراهم خواهد کرد.

فعالان این حوزه معتقدند؛ در حال حاضر هم جاده و ایستگاه بین المللی راه آهن سرخس برای ورود به ایران و نیز پایانه مرزی راگی برای خروج از ایران آماده است و این پتانسیل وجود دارد که در کوتاه مدت این کریدور را راه اندازی .کرد. در این بین این سوال مطرح است که این توافق چه دستاوردی برای ایران دارد و فرصتهای اقتصادی بازگشت ایران به جاده ابریشم چیست؟

در همین زمینه محمدرضا حریری» رئیس اتاق مشترک ایران و چین به خبرنگار روزنامه تجارت» گفته است: « از ده سال گذشته یعنی سال ۲۰۱۳ کشور چین چهار کریدور برای اتصال شرق به غرب در نظر داشته که یکی از مهم ترین آن کریدوری است که از خاک ایران عبور میکند و حالا قرار است دوباره استفاده از این مسیر مورد توجه قرار گیرد حریری با اشاره به محدودیتهای بین المللی ناشی از تحولات جنگ روسیه و اوکراین می:گوید در شرایط جنگ روسیه و اوکراین مسیری از کریدورها تغییر یا حذف نکرد بلکه به دلیل مسائل امنیتی و ایمنی ،تجارت استفاده از این مسیر که یکی از آنها مسیر ایران بود کمرنگ شد و مورد استفاده قرار نگرفت.»

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه چینیها رسما روی مسیر سرخس برای اتصال شرق به غرب تاکید دارند تصریح میکند:« طی یک سال گذشته مسیر ایران نیز در حال تجهیز بوده و با مشارکت شرکتهای چینی در سرخس و آستان قدس پارک لجستیک را راه اندازی کردند که تا ۲۰ روز و نهایت یک ماه آینده فاز اول این پارک افتتاح خواهد شد تا سرخس را به یک مسیر بین المللی تبدیل کند فرصتهای اقتصادی و سیاسی ترانزیت ایران رئیس اتاق مشترک ایران و چین تاکید دارد استفاده از خاک ایران برای اتصال شرق به غرب قطعا حامل فرصت اقتصادی برای ایران است چرا که ترانزیت یک فعالیت اقتصادی سودآور با سرمایه گذاری کم است که موجب رشد اشتغال در کشور خواهد شد این فعال اقتصادی معتقد است در مسیر ترانزیت قرار گرفتن ایران علاوه بر مزیت اقتصادی موجب امنیت سیاسی بین المللی هم خواهد شد.» حریری تاکید دارد خدماتی که در پارک لجستیکی سرخس برای اتصال شرق به غرب ایجاد میشود میتوند موجب شکلگیری فرصت های اقتصادی و سیاسی مناسبی برای ایران به دنبال داشته باشد.

همچنین به گفته رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران مسیر ترانزیتی جدید شاخه دوم جاده ابریشم است که تاکنون چندان مورد توجه قرا نگرفته است؛ اما تحولات منطقه که استفاده از جاده ترانزیتی اصلی یعنی مسیر اوکراین و روسیه را غیر ممکن کرده بود را باعث شده تا کشورهای منتفع استفاده از شاخه دوم این جاده را در دستور کار قرار دهند. سید علی حسینی به اکوایران گفته است در حال حاضر هم جاده سرخس برای ورود به ایران و هم مرز رازی برای خروج این کریدور آماده است و میتوان در کوتاهترین زمان این کریدور را راه اندازی کرد. پیش از این یکسری تست برای عبور واگنهای حمل بار از این خط صورت گرفته بود که نتیجه آن مثبت بود و با این شرایط میتوان گفت این مسیر میتواند به راحتی وارد ریل ..شود از سوی دیگر به گفته حسینی، کریدور جدید در مسیر از قزوین عبور میکند که در این محل شاهد اتصال کریدور شمال به جنوب خواهیم بود که میتواند مسیرهای ترانزیتی جدیدی را در کشور ایجاد کند به گفته این فعال حوزه ،لجستیک جاده ترانزیتی شمال به جنوب هم تقریبا به اتمام رسیده و فقط انتهای مسیر که محل اتصال آستارا به رشت باقی مانده است و با پایان این مسیر شاهد راه اندازی این کریدور که مورد توجه بسیاری از کشورها است خواهیم بود.

روزنامه ابرار نوشت: پوتین سکوت را شکست، گسترش بریکس مبتنی بر جهان چندقطبی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با اشاره به الحاق شش عضو جدید به گروه بریکس، تاکید کرد روند گسترش گروه بریکس مبتنی بر یک واقعیت عینی و ایجاد یک جهان چند قطبی است.

به گزارش گلوبال تایمز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیروز (دوشنبه) در مصاحبه با گروه رسانه ای چین(CMG) تصریح کرد کشورهای بریکس مشکلات خاص خود را دارند اما رشد پتانسیل این کشورها از جمله در اقتصاد مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت اقتصاد کشورهای گروه ۷ با کشورهای گروه بریکس از نظر قدرت خرید به نفع بریکس است. پوتین با اشاره به الحاق شش عضو جدید به گروه بریکس، تاکید کرد: روند گسترش گروه بریکس مبتنی بر یک واقعیت عینی و ایجاد یک جهان چند قطبی است.

وی همچنین گفت: برخی ابتکار یک پهنه یک راه» (BRI) را تلاش چین برای له کردن کسی زیر خود میدانند اما این واقعیت نیست، طرحی برای همکاری در عرصه جهانی است.

رئیس جمهوری روسیه افزود: مسکو – پکن در حال کار بر روی همکاری در زمینه راکتورهای سریع نوترونی هستند که به دو کشور اجازه میدهد روابط خود را به روشی جدید در این بخش انرژی با فناوری پیشرفته ایجاد کنند. وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری اوکراین دستوری مبنی بر ممنوعیت مذاکرات صلح با روسیه صادر کرده است؛ تاکید کرد هر زمانی که کی یف اعلام کنند، ما آماده مذاکرات هستیم و از ارائه نکات دوستان چینی استفاده می کنیم.

رئیس جمهوری روسیه خاطر نشان کرد که پیشنهادهای پکن در مورد حل مسئله اوکراین واقع بینانه است و میتواند مبنایی برای توافق صلح آینده باشد.

آخرین‌ها از کیوسک امروز