زندان قرچک

بازداشت ۶۰۰ زن در روز ۲۵ شهریور؛ انتقال ۱۳۰ تن از بازداشت شدگان به زندان قرچک

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه ۲۹ شهریور در گزارشی اعلام کرد که بر اساس اطلاعات و گزارش‌های رسیده، در روز ۲۵ شهریور، حداقل ۶۰۰ زن به دست ماموران حکومتی بازداشت شدند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این کمیته با استناد به گزارش‌های رسیده نوشت که از این تعداد، هم اکنون ۱۳۰ تن در بند قرنطینه زندان زنان قرچک در انتظار تعیین تکلیف وضعیت خود هستند.

بنابر این گزارش، خانواده های برخی از بازداشت شدگان می‌گویند اکثر بازداشتی‌ها با سپردن تعهد از بازداشت پلیس آزاد شدند و پرونده زنانی که هم‌اکنون در زندان قرچک هستند، به دادسرا ارسال شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در استان یزد، شهر ابرکوه، دستکم ۱۲ تن از جوانان معترض که در تجمع اعتراضی شامگاه ۲۵ حضور داشتند، شبانه در منازل شان دستگیر شده ‎اند.

جواد هاشمی‌مهر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفته است که شنبه‌شب ۲۵ شهریور در دهدشت، ۱۵ تن شامل ۱۳ مرد و ۲ زن اعلام دستگیر شدند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان یادآور شده است که در فاصله ۱۹ شهریورماه تا امروز ۲۹ شهریور، اسامی ۱۱۸ فرد بازداشت‌شده را ثبت کرده است.

روزنامه شرق نیز روز یکشنبه ۲۶ شهریور، شمار بازداشت شدگان را در زمان انتشار گزارش خود، با تکیه بر آمار رسمی، ۲۶۰ تن اعلام کرده بود.

در همین حال، رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی استان آذربایجان‌غربی، شامگاه شنبه و همزمان با سالگرد مهسا امینی از «بازداشت ۱۳۷ تن» به اتهام «تشویش‌اذهان عمومی در فضای مجازی» خبر داد.

محسن کریمی، فرمانده سپاه استان مرکزی نیز از بازداشت ۲۰ شهروند در این استان خبر داده بود.

موج بازداشت معترضان، مخالفان جمهوری اسلامی، خانواده قربانیان و خانواده های دادخواه، پیش از فرا رسیدن اولین سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی،آغاز شد و طی این مدت شمار زیادی از شهروندان در سراسر ایران احضار و بازداشت شدند. بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد و با توجه به آغاز سالگرد کشته شدگان اعتراضات سال گذشته، جمهوری اسلامی با تشدید فشار بر خانواده ها همچنان نگران شکل گیری موج جدیدی از تجمعات و اعتراضات خیابانی است.