ایجاد صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها به دنبال نگرانی از کمبود و گرانی بنزین

نگرانی از گران‌شدن و کمبود بنزین باعث شده روزهای اخیر بسیاری از پمپ‌بنزین‌های کشور به ویژه در شهرهای بزرگ شلوغ‌تر و صف‌های طولانی در مقابل آنها تشکیل شود.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، گستردگی شلوغی پمپ‌بنزین‌ها و معطلی خودروها برای سوخت‌گیری در رسانه‌های داخل ایران موضوعی ست که مقامات رسمی کشور هنوز اظهار نظر رسمی درباره آن نداشته اند.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه، یکی از دلایل هجوم خودروها به پمپ‌بنزین‌ها را «جو روانی» حاصل از انتشار اخبار کمبود بنزین در «رسانه‌های معاند» دانست.

وب‌سایت روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران نیز «شایعه» گران شدن بنزین و کمبود و بحران در تولید بنزین را دلیل ایجاد صف در پمپ‌بنزین‌ها دانست و سخنان وزیر نفت جمهوری اسلامی را منتشر کرد که گفته بود: «هیچ کمبودی برای توزیع بنزین نداریم بلکه میزان ذخایر بنزین امروز بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه پارسال است و همزمان با افزایش مصرف، تولید نیز افزایش پیدا کرده است».

این در حالی است که اخبار متعددی از ناترازی تولید و مصرف بنزین طی روزهای گذشته منتشر شده و ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به تازگی عنوان کرد: «برآورد می‌شود که میزان ناترازی بنزین، روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر است که رقم بالایی است و مسئولان باید برای کنترل مصرف فکری کنند».

البته مسئولان نیز فکری کرده و طرح محدودیت برداشت بنزین سهمیه‌ای و آزاد از کارت سوخت را کلید زدند. یعنی در هر نوبت سوخت‌گیری فقط تا سقف معینی می‌توان از جایگاه سوخت‌رسانی بنزین دریافت کرد.

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، در شرح جزئیات جدید محدودیت‌ها برای استفاده از کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها در سطح کشور، گفته که «با چهار مدل» شامل «۱۵ لیتری، ۲۰ لیتری، ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری» روبه‌رو هستیم که «نسبت به شهرها متفاوت است.»

به گفته این مقام صنفی، «سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی» نیز در سه مدل «۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتری» صورت می‌گیرد و «در تهران دو روز است که محدودیت سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه ۴۰ لیتر» همراه شده است.

در همین حال اظهارات علی‌اکبر نژاد علی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره «اجرای طرح سقف سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت» نیز این گمانه‌زنی را تقویت کرد که ذخایر بنزین در ایران به طور چشمگیری کاهش یافته است.

نژاد علی در مصاحبه با تلویزیون جمهوری اسلامی گفته بود که هدف از اجرای طرح سقف سوخت‌گیری، «جلوگیری از تعطیلی جایگاه‌های سوخت» است.

طی روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها به دلیل نداشتن سوخت منتشر شده بود.

باوجود عصبانیت و اعتراض مردم نسبت به محدودیت‌های حکومت برای سوخت‌گیری، صداوسیما و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های وابسته به سپاه کمبود بنزین را در کشور تکذیب می‌کنند.

روزنامه جام‌جم وابسته به سازمان صداوسیما در گزارشی، یکی از دلایل ایجاد صف مقابل جایگاه‌های توزیع سوخت بنزین را «خرابی قطعات برخی نازل‌ها» خواند و به نقل از رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران نوشت که این نازل‌ها باید تعویض شوند اما همچنان تعمیر می‌شوند.

به تازگی نیز رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران گزارش دادند که روسیه از چند ماه پیش، فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز در اوایل فروردین‌ماه گذشته از آغاز صادرات سوخت روسیه به ایران خبر داده بود به و از قول سه منبع آگاه نوشت که محموله‌های سوخت از طریق خطوط آهن آسیای مرکزی به ایران ارسال شده است.

اما اکنون گزارش‌های منتشر شده به نقل از یک مقام آگاه در وزارت نفت حاکی از آن است که این وزارت‌خانه قرار بوده برای جبران ناترازی تولید و مصرف بنزین روزانه تا ۱۰ میلیون لیتر از روسیه بنزین وارد کند، اما روس‌ها با آگاهی از نیاز ایران، فروش بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند.

به گفته این منبع آگاه سایر کشورهای مشترک‌المنافع نیز به دستور روسیه از فروش بنزین به ایران خودداری کرده‌اند.

تمامی این عوامل در کنار بی‌اعتمادی شهروندان به مقامات جمهوری اسلامی باعث شده که صف خودرو‌ها در برابر پمپ‌بنزین‌های سراسر کشور هر روز طولانی‌تر شود.