چهار معترض بازداشتی در سنندج متهم به «محاربه» شدند

پایگاه حقوق بشری هه‌نگاو از متهم شدن چهار شهروند بازداشت‌ شده در جریان اعتراضات مردمی سال گذشته سنندج به "محاربه" خبر داد. اتهامی که جان این چهار شهروند را در معرض خطر جدی و احتمال صدور حکم اعدام قرار می دهد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، کیوان زندکریمی ، سردار شاهمرادی ، آرام آزاد و هوشنگ چهار گرگه ، چهار شهروند بازداشت‌ شده در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در سنندج هستند.

به نوشته این پایگاه حقوق بشری پرونده این افراد که در هشتمین ماه بازداشت خود به سر می‌برند، اکنون در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی در دست بررسی است.

این چهار شهروند «بارها در بازداشتگاه شهرام‌فر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سنندج، جهت اخذ اعتراف اجباری و پرونده‌سازی تحت شکنجه شدید جسمی و روانی قرار گرفته‌اند و هر چهار نفر زیر شکنجه ناچار به اعتراف علیه خود شده‌اند».

هه‌نگاو پیشتر درباره وضعیت بازداشت آرام آزاد نوشت که این شهروند جوان به “بازسازی صحنه جرم” توسط نهادهای امنیتی وادار شده است.

 این چهار شهروند دی ماه سال گذشته توسط نهادهای حکومتی بازداشت شده بودند که کیوان زند‌کریمی اردیبهشت‌ماه امسال با وثیقه ۳ میلیارد تومانی موقتاً آزاد شد. اما چند روز پس از آزادی و با فشار اطلاعات سپاه پاسداران در حالی که برای پیگیری وضعیت پرونده‌اش به دادگاه رفته بود روز یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه پنج روز پس از آزادی موقت دوباره توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل گردید.

 در حالی که این شهروندان به کشتن یک نیروی حکومتی در ٢۶ آبان ماه سال گذشته متهم شده‌اند که پیش از این، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران با انتشار گزارشاتی مدعی بازداشت چهار معترض در سنندج در ارتباط با کشته شدن یک نیروی مسلح حکومت به نام حسن یوسفی شده بودند.

روز ٢۵ آبان ۱۴۰۱، پس از مراسم چهلم جان‌باختگان سنندج حین بازگشت معترضان آرام حبیبی، شاهو بهمنی و امید حسنی کشته شدند. همچنین، در همان روز شهروندی دیگر به نام آریان خوش‌گوار ۱۸ ساله مورد ضرب‌وشتم نیروهای حکومتی قرار گرفت و پس از چهار ماه بستری شدن در ٢۴ اسفند ١۴٠١ در بیمارستان کوثر سنندج جانباخت.

 طبق قوانین جمهوری اسلامی اتهام «محاربه» می‌تواند مجازات اعدام را به دنبال داشته باشد.