۶۰ درصد افراد محجبه معتقدند حاکمیت نباید در نحوه پوشش دخالت کند

به گزارش فرانیوز، ابراهیم حاجیانی روز دهم تیر ماه در یک نشست حکومتی با عنوان «سیاست‌گذاری حجاب و پوشش»، توضیح داد: در حال حاضر و بر اساس داده‌های مختلف، ۶۲ درصد مردم ایران مخالف دخالت حاکمیت در موضوع حجاب‌ هستند.

وی افزود: حتی ۶۰ درصد افراد محجبه نیز معتقدند که حاکمیت نباید دخالت کند و می‌توان نتیجه گرفت که جامعه به این قانون تمکین نمی‌کند.

مدیر پیشین مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران تاکید کرد: بر اساس نظرسنجی «یک موسسه وابسته به حوزه علمیه» که امسال انجام شد، ۵۲ درصد زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، گفته‌اند پس از خیزش سراسری سال گذشته در اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی از رعایت پوشش دلخواه حکومت ایران سر باز زده‌اند و در مجموع، بیش از ۶۰ درصد جامعه مخالف ورود حکومت به مقوله حجاب‌ هستند.

حاجیانی می‌گوید: مسئولان سه قوه جمهوری اسلامی بعد از اعتراض‌های مردمی سال ۱۴۰۱ و با استناد به آمار این نظرسنجی منتسب به حوزه علمیه، تصمیم گرفته‌اند لایحه حجاب را تدوین کنند اما به گفته این جامعه‌شناس، سیاست جدید حتی با تصویب این قانون به اهدافش نمی‌رسد و بر «رفتار زنان ایرانی» تاثیری نخواهد داشت.

وی افزود: قبل از این هم سیاست‌های رسمی چندان منشا اثر نبودند و گروه‌های سنتی جامعه هم تجارب مثبتی نداشته‌اند، چون متوجه دینامیزم‌های اساسی نظام اجتماعی نظیر افزایش تحصیلات، اشتغال و مشارکت زنان در جامعه و تحول نظام خانواده و رشد طلاق نیستند. با این فضا حتی اگر این سیاست درست باشد و مجریان به آن متعهد باشند، جامعه تاب تحمل اجرای آن را ندارد.

لیلا فلاحتی دیگر جامعه‌شناس حاضر در این نشست از این که حکومت در ایران «توصیه به زندگی حداقلی معیشتی می‌کند، اما از مردم می‌خواهد در موضوع حجاب حداکثری عمل کنند» سیاست‌های چهل ساله جمهوری اسلامی در حوزه حجاب را مورد نقد قرار داد.

وی با اشاره به این که شهریور سال ۹۸ وظایف اجرایی ۲۵ دستگاه درباره حجاب اجباری مشخص و در قالب ۳۰۴ بند و مصوبه ابلاغ شده بود، گفت: اکنون هیچ گزارشی درباره اثربخشی این مصوبات وجود ندارد.

حسن بنیانیان، رئیس پیشین حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، هم در این نشست گفت: دانش‌آموزان دختری که در نظام آموزش پرورش جمهوری اسلامی تربیت شده‌اند، تنها ۱۵ درصدشان حجاب را حکم خدا می‌دانند و از سوی دیگر تنها ۱۹.۲ درصد مردان با بی‌حجابی همسران‌شان مخالف بودند.

وی که در حاضر اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی سمت دارد، اذعان کرد: بر اثر سیاست‌های جمهوری اسلامی بدحجابی نماد عدم موفقیت کل نظام شده و با بیان این که مخالفت با حجاب اجباری را خیلی بزرگ کرده‌ایم خواستار تعدیل این ذهنیت شده است.

اظهارات این مقام‌های حکومتی و چهره‌های دانشگاهی در حالی منتشر شده که در ماه‌های اخیر مسئولان بلندپایه حکومت بر برخورد با معترضان به حجاب اجباری تاکید کرده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago