۳۵ تشکل و نهاد مدنی؛ اعتصاب و اعتراض تنها راه سرکوب جمهوری اسلامی است

۳۵ تشکل دانشجویی، دانش‌آموزی و نهاد مدنی با انتشار بیانیه‌ای، با حمایت از اعتصاب‌‌ گسترده کارگران در شهرهای مختلف کشور، اعتصابات و اعتراضات سراسری را تنها راه رهایی از استثمار و سرکوب جمهوری اسلامی دانستند.

به گزارش فرانیوز، این بیانیه که روز چهارشنبه ششم اردیبهشت منتشر شد، به اعتصاب گسترده دست‌کم۸۰ واحد نفت، پتروشیمی و فولاد در یک هفته اخیر اشاره و تاکید کرد «این اقدام اعتراضی رو به جلو» قدرت دوچندانی به مردم «ذله شده از حکومت اسلامی سرمایه‌داران یعنی جمهوری اسلامی» داده است.

امضاکنندگان بیانیه همچنین این اعتصاب گسترده را نشان‌دهنده اعتماد مردم به تشکل‌های مستقل از حکومت در جنبش کارگری و فضای سیاسی کشور خوانده و گفتند: اعتصاب‌ها همچنین نشان‌دهنده کثرت مخالفین وضع ضدانسانی موجود و قدرت بی‌نظیر ما مردمِ متحد است. اتحادی که اعتصاب گسترده در بخش‌هایی مثل نفت و پتروشیمی که به شدت امنیتی شده هستند را به شکل سراسری ممکن می‌کند.

در ادامه، امضاکنندگان بیانیه که خود را به‌عنوان تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و گروه‌های مبارزاتی شهری جوانان و زنان معرفی کردند با تاکید بر اینکه در این هفت ماه روز به روز با جمهوری اسلامی در خیابان‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها جنگیده و انقلاب را جلو برده‌ اند، با کارگران اعتصاب‌کننده نفت، پتروشیمی و فولاد و کارگران اعتصاب‌کننده سایر بخش‌ها «اعلام همبستگی» کردند.

آن‌ها همچنین بخش عظیمی از جنبش دانشجویی و دانش‌آموزی، جنبش قدرتمند زنان و جوانان را با کارگران اعتصاب‌کننده در یک سنگر توصیف کرده و خطاب به کارگران گفتند: «ما را کنار و حامی و پشتیبان خود بدانید.»

 امضا کنندگان بیانیه مذکور در پایان تنها راه رهایی مردم تحت «استثمار و سرکوب و محرومیت» را برداشتن «گام‌های سریع‌تر، موثرتر، سراسری و متشکل‌تر» برای سرنگونی جمهوری اسلامی دانسته و تاکید کردند: «این گام‌ها همانا روزمره شدن و هم‌گام شدن اعتراضات سراسری و اعتصابات سراسری و ایجاد اعتصاب عمومی در سراسر جامعه است.»

کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و نیز صنایع فولاد و مس از روز جمعه، یکم اردیبهشت دست به اعتصاب سراسری زده و کارگاه‌های خود را تخلیه کرده‌اند. این اعتصابات رفته رفته به شهرهای دیگر تسری یافت.

کارگران اعتصاب‌کننده، خواستار افزایش دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود بر اساس افزایش ۷۹ درصدی، ۲۱ روز کار، ۱۰ روز استراحت و همچنین آزادی از سیطره پیمانکاران و قوانین برده‌وار حاکم در مناطق ویژه اقتصادی هستند.

تشکل دانشجویان پیشرو، کمیته سراسری دانشجویان کردستان، دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه خوارزمی، دانشجویان آزادی‌خواه نوشیروانی بابل، دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه بهشتی، نهاد آزاداندیشان جندی شاپور، نهاد آزادی‌خواهان دانشگاه تهران شمال، جمعیت دانشجویان آزاد (دانشگاه آزاد سنندج)، اتحاد دانشجویان دانشگاه الزهرا، اتحاد دانشگاه صنعتی اصفهان، تشکل دانش‌آموزان انقلابی بوشهر، تشکل دانش‌آموزان انقلابی تهران و همچنین جمعی از فعالان و دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد شهر قدس، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه فنی دخترانه سنندج، دانشگاه کردستان و دانشگاه یزدان‌پناه از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

گروه‌ها و نهادهای مدنی مانند زنان مبارز و انقلابی کردستان، جمعی از فعالین حقوق زنان سنندج، گروه دختران آفتاب ارومیه، گروه زنان و جوانان انقلابی تهرانسر، گروه زنان انقلابی شیراز، شورای جوانان انقلابی دزلی، جوانان انقلابی محلات سنندج، جوانان انقلابی محلات کامیاران، جوانان انقلابی پیرانشهر، جوانان انقلابی ژاورود، جوانان انقلابی و پیش‌رو رفسنجان، جمعیت جوانان پیش‌رو تهران، کمیته جوانان انقلابی سنندج و هسته جوانان انقلابی زاهدان نیز این بیانیه را امضا کرده‌اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago