Categories: ایران

یک حقوق‌دان: کسبه برای پلمب غیرقانونی طلب خسارت کنند

به دنبال پلمب گسترده تعداد زیادی از واحد‌های صنفی و مراکز خرید در سراسر کشور در جهت اعمال حجاب اجباری، یک حقوق‌دان و استاد دانشگاه اعلام کرد که این اقدام نیروی انتظامی مبنای قانونی نداشته و اصناف می‌توانند شکایت کنند.

به گزارش فرانیوز، هوشنگ پوربابایی، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز در توییتی با اشاره به پلمب واحدهای صنفی برای فشار به رعایت حجاب اجبار نوشت: در قانون مستندی برای پلمب کردن محل کسب‌وکار مردم بدون حکم دادگاه و مجازات‌کردن شهروندی به دلیل رفتار شهروند دیگر وجود ندارد.

او همچنین اضافه کرد: کسبه می‌توانند از باب مسئولیت مدنی از پلمب کنندگان مطالبه خسارت کنند.

از آغاز اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایران که در واکنش به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داد، شمار زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند در حال افزایش است و این اقدام به یک نافرمانی مدنی تبدیل شده است.

در سوی دیگر و در ادامه فشارها برای اعمال حجاب اجباری و مقابله با مخالفان پوشش دستوری، فرماندهان انتظامی در شهرهای مختلف، طی روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از نحوه عملکرد خود ارائه کردند که بر اساس آن هزاران پیامک تذکر «رعایت حجاب» به مالکان خودروها ارسال شده و ده‌ها واحد صنفی پلمب شده‌اند.

این اقدام نیروی انتظامی در استان‌های مختلف در راستای طرحی است که احمدرضا رادان فرمانده کل نیروی انتظامی از آن به‌عنوان «برخورد با بی‌حجابی» نام برده و گفته بود از ۲۶ فروردین اجرا خواهد شد.

احمدرضا رادان گفته بود که «توقیف خودرو، پلمب واحد صنفی و معرفی شهروندان به محاکم قضایی» از جمله مواردی است که در برخورد با عدم رعایت حجاب اجباری اجرا خواهد شد.

محسن برهانی، حقوق‌دان و وکیل دادگستری نیز که چندین بار به رفتار خارج از قانون نیروی انتظامی در مورد حجاب اجباری انتقاد کرده بود با انتشار یک توییت احضار و بازجویی از افراد توسط پلیس فضای مجازی را غیرقانونی خواند و نوشت: پلیس فتا رأساً حق احضار و بازجویی افراد و اخذ تعهد به‌خاطر عدم رعایت حجاب را ندارد. احضار متهم تنها از اختیارات مقام قضایی است.

او در ادامه این توییت آورده است: نباید با حضور به احضار غیرقانونی مشروعیت بخشید.حضور بی‌حضور.

اقدام گسترده نیروی انتظامی در اجرای طرح عفاف و حجاب منتقدانی نیز در داخل حکومت دارد. بر همین اساس، «بهارنیوز» از رسانه‌های داخلی و نزدیک به احمدی‌نژاد در واکنش به حجم گسترده این پلمب‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی، انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی، نوشت: کشور در حال «پلمب شدن» است!

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago