Categories: ایرانجهان

یک بام و دو هوای جمهوری اسلامی در آستانه اربعین؛ زنان بدون اجازه محضری همسر می توانند به عراق سفر کنند

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری حکومتی مهر در این باره نوشت، سعید منتظر المهدی سخنگوی پلیس گفت: درباره مجوز خروج از کشور ویژه خانم‌ها نیز تمهیداتی اندیشیده شده، این اختیار به مسئولان مراکز گذرنامه داده شده تا اگر کسی درخواست گذرنامه زیارتی داشته باشد نیازی به اجازه محضری همسران نیست و بانوان می‌توانند به همراه همسر خود به ادارات پلیس گذرنامه مراجعه و همان جا زوجیت آنان با رؤیت اسناد و مدارک لازم توسط مسئول مربوطه تأیید و اجازه همسر ثبت می‌شود و پس از ثبت در سیستم، همان مدرک به عنوان مجوز خروج از کشور زوجه در نظر گرفته می‌شود با این روش دیگر نیازی به مراجعه به دفترخانه نیست و ما هم همین سند را به عنوان اجازه خروج از کشور زوج برای زوجه می‌پذیریم. این موضوع برای فرزندان زیر ۱۸ سال نیز به همین صورت قابل اجرا می‌باشد.

طبق قانون، زنان بعد از ازدواج برای دریافت مجوز خروج از کشور نیاز به برگه محضری رضایت همسر دارند. مرد همچنین هر وقت بخواهد می تواند با مراجعه به پلیس گذرنامه، نسبت به جلوگیری از خروج کشور و ضبط گذرنامه همسر خود اقدام کند. همچنین هر زن ایرانی متاهل زمانی که می‌خواهد گذرنامه بگیرد یا آن را تمدید کند، نیاز به کسب اجازه کتبی همسرش دارد و در فرم های گذرنامه نیز یک بخش مشخص برای اعلام رضایت شوهر و امضای او وجود دارد که باید در دفترخانه اسناد رسمی نیز گواهی شود.

تناقض در اجرای قوانین در جمهوری اسلامی صرفا در این مورد نبوده و مقامات حکومت در هر برهه زمانی که لازم ببیند به راحتی قانون نوشته خود را زیرپا گذاشته و براساس سیاست ها و اهداف خود عمل می کنند.

این تازه‌ترین اقدام حکومت ایران برای افزایش تعداد زائران مراسم اربعین در کربلا باشد. پیش از این اخبار و گزارشاتی از اعمال مشوق های دولتی به کارکنان منتشر شده بود. از جمله آنان مرخصی تشویقی به کارکنان و ارائه وام به افراد و اعضای خانواده آنان است.

در سالهای گذشته زنان بسیاری به دلیل نداشتن اجازه خروج از کشور از سوی همسر یا پدر خود از سفر بازمانده اند. از جمله آنان زنان ورزشکار هستند که به راحتی به صرف اینکه شوهر مانعی برای خروج همسر خود بوده، رضایت نامه محضری را امضا نکرده و بانوی ورزشکار از همراهی تیم جا مانده است.

سمیرا زرگری، زهرا نعمتی و نیلوفر اردلان نمونه ورزشکاران زنی هستند که از مسابقات جهانی به دلیل ممنوع‌الخروج شدن توسط همسرانشان بازماندند.

در هفته های اخیر گزارشات زیادی از هزینه کرد نهادهای حکومتی در راستای برگزاری مراسم اربعین و سفر به عراق منتشر شده است که انتقادات زیادی در بین شهروندان به همراه داشته است. وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و شرایط نامطلوب معیشتی خانوارها اعتراضات نسبت به این عملکرد حکومت را موجب شده و مردم معتقدند با شرایط تورمی کنونی در حالی که سفره هایشان روز به روز کوچک تر شده و حتی برای درمان به دلیل کمبود دارو و هزینه گزاف آن با مشکل مواجه هستند، منابع مالی کشور در مسیر پیاده روی اربعین هزینه میشود.

انتقاداتی که با وجود گستردگی آن از سوی شهروندان، پاسخ هیچ مقام مسئولی را به همراه نداشته است.

در شرایطی که در اکثر نقاط کشور بحران بی آبی بیداد می کند، از هفته ها قبل مسئولان در تدارک آبرسانی به مرزها و برای شرکت کنندگان این مراسم هستند، مراسمی که بسیاری از شرکت کنندگان آن از کشورهای همسایه هستند و تدارکات آب و غذا و مسائل رفاهی برای آنان درنظر گرفته میشود.

در روزهای اخر مردادماه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیارد ریالی از سوی شهرداری پایتخت به منظور هزینه کردن در مراسم مذهبی «اربعین» را تایید کرد.

بیستم مرداد ماه در شرایطی که «کمبود دارو و تجهیزات درمانی» در ایران دوباره خبرساز شده بود، رئیس جمعیت هلال احمر گفت که حدود «۴۰۰ تُن دارو» و بیش از «۸۰ دستگاه آمبولانس» را در اختیار «زائران اربعین» خواهند گذاشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه نیز از استقرار «هفت بیمارستان و درمانگاه صحرایی، دو بالگرد آمبولانس و بیش از ۱۰۰ آمبولانس» در مرز خسروی برای «ارائه خدمات به زائران اربعین» خبر داده بود.

همزمان با کاهش بیش از پنجاه درصدی تعداد اتوبوس‌های بین‌شهری، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی، ۲۹ تیرماه از «واردات دو هزار دستگاه اتوبوس» ویژه حمل و نقل زائران اربعین به عراق خبر داده بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago