Categories: ایرانجهان

گزارشگران بدون مرز اعلام کرد؛ ایران یکی از مخوف‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران

بنا بر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، نروژ از آزادترین کشورها برای اهل رسانه محسوب می شود و ایران یکی از مخوف ترین کشورها برای روزنامه نگاران است که تنها با اختلاف سه رتبه از کره شمالی در جایگاه ۱۷۷ از ۱۸۰ کشور، قرار گرفته است.

به گزارش فرانیوز، سازمان گزارشگران بدون مرز در روز جهانی آزادی رسانه‌ها (۱۳ اردیبهشت)، بیست‌ویکمین رتبه‌بندی سالانه خود در زمینه آزادی رسانه‌ها و امنیت روزنامه‌نگاران در جهان را منتشر کرد.

در این رتبه‌بندی، بدون تغییر نسبت به سال گذشته، نروژ همچنان آزادترین کشور برای رسانه‌ها و اصحاب آن است و کره شمالی نیز همچنان وحشتناک‌ترین کشور جهان برای روزنامه‌نگاران به شمار می‌رود. بنا بر اعلام این سازمان، «اخبار جعلی و نادرست» و تولید محتوای غیرواقعی از طریق هوش مصنوعی بزرگ‌ترین خطری است که دنیای آزاد اطلاعات و به‌طور کلی جهان را تهدید می‌کند.

در این رتبه‌بندی، جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مخوف‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران و پس از ترکمنستان در رده ۱۷۷ قرار گرفته است. تمامی کشورهای همسایه ایران از لحاظ آزادی رسانه‌ها وضعیت نسبتا بهتری دارند.

جمهوری اسلامی ایران در زمینه آزادی رسانه‌ها با بدترین کشور جهان از این نظر یعنی کره شمالی تنها سه رتبه فاصله دارد.

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، به‌طور کلی از هر ۱۰ کشور جهان، در هفت کشور آزادی مطلق رسانه رعایت نمی‌شود و روزنامه‌نگاران در معرض فشار و تهدید قراردارند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش جدید خود، درباره گسترش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی هم هشدار داده است. بر اساس این گزارش، در دوسوم از ۱۸۰ کشوری که ارزیابی شده‌اند، «سیاستمداران در ایجاد کارزارهای تبلیغاتی و اخبار نادرست و جعلی نقش عمده‌ای دارند». برجسته‌ترین این کشورها از این لحاظ روسیه، هند، چین و مالی معرفی شده‌اند.

در رتبه‌بندی جدید می‌بینیم که هند با ۱۱ پله و روسیه با ۹ پله سقوط، در جایگاه ۱۶۱ و ۱۶۴ آزادی رسانه‌ها در جهان نشسته‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در ادامه، با اشاره به موارد متعدد اخبار جعلی که در یک سال اخیر به کمک هوش مصنوعی منتشر شدند، می‌گوید: «فناوری‌های جدید می‌توانند برای جعل اخبار در خدمت دیکتاتورها و شرکت‌های خصوصی بزرگ قرارگیرند.» به گفته این سازمان، نمونه مشخص آن انتشار عکس‌های جعلی دونالد ترامپ در زندان است.

در این رتبه‌بندی، بیشترین کاهش رتبه آزادی رسانه‌ها را در کشور پرو شاهدیم. این کشور با سقوط ۳۳ پله‌ای به جایگاه ۱۱۰ آزادی رسانه در جهان رسید. تونس، سنگال و هاییتی نیز وضع بهتری ندارند و در این زمینه ده‌ها پله سقوط کرده‌اند.

برخلاف این کشورها، برزیل پس از به قدرت رسیدن لولا داسیلوا و کناره‌گیری ژائیر بولسونارو از قدرت، برای روزنامه‌نگاران و آزادی رسانه‌ها کشور امن‌تری شده است. این کشور در رتبه‌بندی امسال سازمان گزارشگران بدون مرز، ۱۸ پله صعود کرده است. در این گزارش، همچون سال‌های گذشته، شمال آفریقا و خاورمیانه خطرناک‌ترین منطقه کاری روزنامه‌نگاران شناخته شده‌اند و اروپا هم همچنان امن‌ترین منطقه برای آزادی رسانه‌ها است؛ هرچند رتبه برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان در این زمینه پنج پله سقوط کرده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago