گروسی خبر داد: جمهوری اسلامی مجوز فعالیت چند کارشناس مجرب آژانس را لغو کرد

به گزارش فرانیوز، به گفته آقای گروسی جمهوری اسلامی چند کارشناس با تجربه این نهاد را از فهرست بازرسانی که برای آن کشور تعیین شده‌اند،‌ حذف کرده است.

رافائل گروسی با صدور بیانیه‌ای این اقدام جمهوری اسلامی را «به‌شدت» محکوم و تصریح کرد این بازرسان از «مجرب‌ترین» کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دانش منحصربه‌فرد در زمینۀ فناوری غنی‌سازی هستند و تا پیش از این، در تأسیسات غنی‌سازی ایران که تحت پادمان‌های آژانس هستند به «امر ضروری راستی‌آزمایی» مشغول بودند.

به گفته آژانس، ایران پیشتر هم یک بازرس مجرب دیگر را از این فهرست حذف کرده بود.

در همین رابطه رافائل گروسی،‌ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که جمهوری اسلامی امروز او را از تصمیم خود مبنی بر لغو مجوز چندین بازرس با تجربه این نهاد مطلع کرده است. این بازرسان برای انجام فعالیت های راستی آزمایی در ایران تحت موافقتنامه پادمان‌های ان پی تی گماشته شده‌ بودند.

هفته گذشته ۶۳ عضو آژانس از بیانیه سه کشور اروپایی و آمریکا در محکومیت وضعیت کنونی برنامه اتمی ایران، حمایت و آن را امضا کرده بودند.

آقای گروسی گفته که با تصمیم امروز، ایران عملاً حدود یک سوم از گروه بازرسان آژانس را نپذیرفته و به این ترتیب توان این نهاد بین‌المللی را برای بازرسی موثر و تایید صلح آمیز بودن برنامه اتمی‌اش به شدت محدود کرده است.

آقای گروسی گفته است: «من این اقدام یکجانبه نامتناسب و بی سابقه را که بر برنامه ریزی و اجرای عادی فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در ایران تأثیر می‌گذارد و آشکارا با همکاری‌هایی که باید بین آژانس و ایران وجود داشته باشد در تضاد است، به شدت محکوم می کنم.»

مدیرکل آژانس گفته «همچنین از بالاترین مقامات ایران می‌خواهم که در اولین فرصت با من تعامل کنند تا مسیر را اصلاح کرده و با آژانس برای شفاف‌سازی کامل مسائل پادمانی باقی‌مانده همکاری کنند».

ساعتی پس از انتشار این بیانیه، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات آقای گروسی، علت اخراج بازرسان آژانس را تلاش آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام برای «سوءاستفاده» از فضای شورای حکام برای «مقاصد سیاسی خود» عنوان کرد.

ناصر کنعانی با دفاع از تصمیم تهران مبنی‌بر لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس و با وجود انتقاد شدید مدیرکل آژانس در روز شنبه مدعی شد که ایران «تعامل مثبت، سازنده و مستمر» با این نهاد بین‌المللی دارد و کشورهای یاد شده را به «زیاده‌خواهی و تخریب فضای همکاری ایران و آژانس» متهم کرد.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در نشست هفته گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از وضعیت کنونی پرونده اتمی ایران انتقاد و درباره عواقب آن ابراز عمیقا نگرانی کردند.

اتحادیه اروپا در این نشست گفت که برخی از جنبه‌های برنامه اتمی ایران که «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد» موجب «خطرات بسیار مهمی در ارتباط با اشاعه اتمی» است.

سفیر ایالات متحده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت که «ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌های مندرج در توافق اتمی برجام ادامه می‌دهد».

تازه‌ترین گزارش آقای گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران حاکی است که تهران در سه ماه گذشته، تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خود را باز هم افزایش داده است.

مدیرکل آژانس به تازگی در شروع جلسه فصلی شورای حکام این نهاد گفته که توافق های دوجانبه ایران و آژانس هم از سوی تهران اجرا نشده و آژانس اکنون در مرحله‌ای نیست که بتواند صلح آمیز بودن همه جنبه های برنامه اتمی ایران را تایید کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago