Categories: ایرانجهان

گروسی: جمهوری اسلامی برنامه «غنی‌سازی در سطح بسیار بالا» را به سرعت پیش می‌برد

به گزارش فرانیوز به نقل از صدای آمریکا، رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی‌زبان «نشنال» چاپ ابوظبی که روز سه‌شنبه ۲۶ دی منتشر شد گفت: «ایران تنها کشور غیرهسته‌ای است که اورانیوم را در چنین سطح بسیار بسیار بالایی غنی‌سازی می‌کند.»

تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران سرعت تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی را افزایش داده است.

گروسی گفت که اصرار جمهوری اسلامی ایران برای تولید اورانیوم با غنای بالا در شرایطی انجام می‌شود که خاورمیانه دچار تنش است و جنگ غزه نیز به خصومت علیه اسرائیل و متحدانش دامن می‌زند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این حال تاکید کرد مسیر گفت‌وگو با ایران، که ادعا می‌کند برنامه‌ غنی‌سازی‌ خود را برای استفاده غیرنظامی پیش می‌برد، همچنان باز است.

او گفت تصویر کلی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در حال پیشروی برنامه هسته‌ای خود با اهداف بلندپروازانه است. او با اشاره به این که مخالفتی با این موضوع ندارد، تأکید کرد که سطح نظارت ‌بازرسان بین‌المللی آژانس باید متناسب با این فعالیت باشد.

رافائل گروسی گفت حتی اگر برنامه هسته‌ای ایران برای استفاده غیرنظامی باشد، جمهوری اسلامی به تعهدات خود پایبند نبوده است. او با اشاره به این که ایران به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پیوسته است گفت که باید به این تعهد پایبند باشد.

گروسی در این مصاحبه گفت که جمهوری اسلامی همچنان برخی از بازرسان را بر اساس ملیت‌شان از دسترسی به تأسیسات خود منع می‌کند و این موضوع با ماهیت فعالیت آژانس در تضاد است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۵ دی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سرعت و میزان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را بار دیگر افزایش داده است.

به گفته آژانس، مقدار غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران که به ۳ کیلوگرم در ماه کاهش‌ یافته بود، بار دیگر افزایش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ‌تایید کرد که ایران از پایان ماه نوامبر (۱۰ آذر) میزان هگزافلوورید اورانیوم ۶۰ درصدی تولید شده در دو سایت فردو و نطنز را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نزدیک به درجه تسلیحاتی است.

چهار کشور آمریکا، فرانسه، آلمان، و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک افزایش سرعت و میزان تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص شصت درصد به وسیله ایران را محکوم کردند.

این کشورها تصمیم‌های اخیر ایران را نشانه عدم حسن‌ نیت این کشور در راستای تشنج‌زدایی دانسته و آن را عملکردی بی‌ملاحظه در شرایط متشنج منطقه‌ای توصیف کرده‌اند.

آنها در ادامه خواستار توقف فوری این اقدامات و تشنج‌زدایی ایران از برنامه هسته‌ایش شده و همکاری کامل ایران با آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی را ضامن اطمینان‌یابی از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برشمرده‌اند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، واکنش‌ها به گزارش آژانس را «هیاهوی رسانه‌ای» و با هدف «انحراف افکار عمومی» از غزه عنوان کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago