Categories: ایرانجهان

گروسی: جمهوری اسلامی اورانیوم لازم برای چند بمب هسته‌ای ذخیره کرده است

به گزارش فرانیوز، گروسی که در یک مؤسسه سوئدی امور بین‌الملل در استکهلم سخنرانی می‌کرد، با اشاره به وضعیت فعلی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی، گفت که «اگرچه کسی نمی‌تواند بگوید برجام کاملاً از بین رفته است، اما اکنون یک پوسته توخالی از آن باقی مانده است به‌طوری که دیگر هیچ نظارتی یا اجباری در رابطه با آن وجود ندارد».

او با نگران کننده خواندن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم است. در نمونه‌برداری ژانویه ما شاهد غنی‌سازی ۸۴ درصدی نیز بودیم در حالی که سطح نظامی ۹۰ درصد است».

رافائل گروسی ادامه داد: «جمهوری اسلامی، به اندازه کافی اورانیوم برای چند بمب انباشته کرده است. اما من باید تأکید کنم، این کشور دارای سلاح هسته‌ای نیست. داشتن ظرفیت ساخت و داشتن بمب، با یکدیگر متفاوت هستند و ما باید به این نکته توجه کنیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که اما در عین حال این امر اهمیت دارد که باید به نقطه‌ای بازگشت تا دوباره بتوان بر اساس یک توافق یا سازوکار تعیین‌شده، برنامه هسته‌ای ایران را راستی‌آزمایی کرد.

او اظهار داشت: «اگر از یک زاویه دید وسیع‌تر به خاورمیانه نگاه کنیم، کشورهایی هستند که اشاراتی داشته‌اند مبنی بر این که اگر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به‌گونه‌ای پیش برود که از نگاه آنها غیر قابل پذیرش باشد، دست به اقداماتی خواهند زد».

گروسی سپس گفت: «همه این‌ها نشان‌دهنده نیاز ما به ازسرگیری برجام یا هر توافق دیگری است که به آژانس اجازه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را بدهد. کسی مخالف خواسته ایرانی‌ها برای غنی‌سازی نیست، اما اگر بخواهند غنی‌سازی کنند، آن هم در این سطح، باید اطمینان به جامعه بین‌المللی بدهند که با اورانیوم غنی‌شده خود چه کار می‌خواهند بکنند».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که با توجه به این نگرانی‌های فوری، جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگر باید شرایطی را فراهم آورد تا آژانس با «تمام اطلاعات» و «حداکثر شفافیت» بتواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تایید کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago